تعداد بازدید : 6
حسادت در کودکان
بیابانی- حسادت در کودکان در سنین پیش دبستانی، امری طبیعی است و والدین نباید آن ها را سرزنش کنند. یک دکتر ای روانشناسی کودک در این باره گفت: موارد بسیاری وجود دارد که تولد یک نوزاد جدید در خانواده و توجه والدین و بستگان به او حسادت کودک را بر می انگیزد.دکتر«عباس نسائیان» ادامه داد: کودکی که تاکنون تنها فرزند خانواده و مورد توجه والدین بوده است، با تولد خواهر یا برادر مدتی دچار مشکلات رفتاری می شود و گاهی این مشکلات به شکل واکنش های غیر معقول و حتی تهاجم به نوزاد جدید دیده و در برخی اوقات موجب شب ادراری یا مشکلات عاطفی دیگر می شود.وی افزود: هوشیاری پدر و مادر و توجه طبیعی به کودک بزرگ تر تا اندازه زیادی، مشکل را حل می کند و حسادت را به مرور از بین می برد، به ویژه پدر می تواند در ساعاتی که مادر مشغول مراقبت از کودک تازه وارد است به کودک بزرگتر توجه بیشتری داشته باشد. این دکتر روانشناس، تاکید کرد: بزرگسالان و مربیان باید از مقایسه کودکان با یکدیگر و تبعیض بین آن ها به طور جدی پرهیز کنند و به کودکان توجه یکسانی داشته باشند و اگر قصد تشویق یکی را دارند، نباید این تشویق به گونه ای باشد که رنجش دیگری را فراهم کند. وی ادامه داد: کودکان در سنین پیش دبستانی به مربی خود علاقه زیادی دارند و سعی می کنند توجه او را جلب کنند از این رو مربی باید توجه داشته باشد اگر کودکی بیش از اندازه مورد محبت قرار گیرد حسادت کودکان دیگر را بر می انگیزاند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نوشتاری از امام جمعه
تعداد بازدید : 9
سوگند
گروه اجتماعی- سوگند خوردن یکی از ضروریات زندگی انسان هاست اما این که در چه زمانی و چگونه باید سوگند یاد کرد یکی از سوالاتی است که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کند. امام جمعه بجنورد در بخشی از کتاب سیری در سیره اخلاقی- قرآنی امام حسین (ع) به این مهم پرداخته است که در ادامه می خوانید. انسان گاهی در شرایطی قرار می گیرد که می خواهد روی موضوعی تاکید کند و برای طرف مقابل اهمیت و یا واقعیت آن را اثبات کند .از این رو به چیزی که مورد احترام دو طرف است قسم یاد می کند و گویی آن را گروگان قرار می دهد.
اقسام سوگند در اسلام
در دستورات اسلام سوگند به سه گونه تقسیم شده است:
سوگند راست
سوگند راست و قسم شرعی آداب و شکل ویژه ای دارد که باید فقط به اسم خدا باشد آن هم به گونه ای خاص و اگر فردی این گونه قسم یاد کرد آثار شرعی دارد مانند احکامی که در باب قضا بر آن بار می شود و قانون جزو موازین قضاوت اسلامی است. قسم هایی که شرعی و با آداب انجام می گیرد اگر از آن تخلف شود «کفاره » دارد به عنوان مثال اگر فردی به نام خدا سوگند یاد کند که عمل نیک و یا دست کم عمل مباحی را انجام دهد، واجب است به آن عمل کند و اگر فردی آن را شکست، کفاره دارد. کفاره قسم هم در آیه ای شریفه یکی از 3 چیز تعیین شده است: 1- اطعام و غذا دادن به 10 نفر مسکین و فقیر 2- پوشاندن لباس بر 10 نفر نیازمند 3- آزاد کردن بنده در راه خدا. اگر فردی هیچ یک از این سه را نتوانست، باید 3 روز روزه بگیرد.
سوگند لغو
اما سوگند لغو آن سوگندی است که دارای هدف مشخصی نیست و از روی اراده سر نمی زند، بلکه بدون توجه به عنوان تکیه سخن والله، و بالله و مانند آن به عنوان مثال نام خدا را بر زبان جاری می کند و یا در حال هیجان شدید و خشم و غضب این کلمات از او شنیده می شود. این گونه قسم ها، سوگندهای لغو و بیهوده است که مجازات شرعی ندارد. خداوند شما را در برابر سوگندهای لغو، کیفر و مجازات نمی کند.
سوگند دروغ
سوگند دروغ، گناه اندر گناه است؛ یعنی فردی که به دلیل آن که دروغی را به کرسی بنشاند قسم یاد می کند. این فرد 2 گناه مرتکب شده است؛ یکی دروغ گفتن و دیگر امر مقدسی را به دروغ آلودن. هنگامی که فردی به دروغ می گوید این جنس را به عنوان مثال به این مقدار خریده ام خدا را در گرو این حرف قرار می دهد و این بی احترامی و گناهی است بزرگ. قرآن و اسلام این گونه قسم ها را به شدت منع کرده است.
پرهیز از سوگند خوردن
قرآن کریم می فرماید:« پیروی مکن پر سوگند خور پست را » یعنی هر جا مردمی را دیدید که سوگند زیاد می خورند آن را نشانه پستی و حقارت آن ها بدانید. حتی به راست هم انسان نباید قسم بخورد و نام های مقدس خدا و بندگان شایسته او را حقیر و کوچک بشمارد تا چه رسد به دروغ، حضرت علی (ع) فرمود: عادت به سوگند خوردن پیدا نکن که آدم پر سوگند از گناه در امان نیست. و در جای دیگری می فرماید: «از پستی انسان دروغگو همان بس که به آسانی سوگند می خورد بدون آن که فردی او را قسم دهد.» اگر انسان خودش دارای یک شخصیت اخلاقی باشد و خودش به خودش اعتماد داشته باشد و دیگران هم او را به این ویژگی بشناسند نیازی به قسم خوردن نیست، به طور معمول آدمهای حقیر و پست و کم وزن و بی شخصیت پر سوگند نیز هستند.
درس هایی آموزنده از امام حسین (ع)
در سیره اخلاقی امام حسین (ع) این نکته به روشنی به چشم می خورد که آن حضرت افراد را از سوگند خوردن راست نیز پرهیز داشته تا چه رسد به غیر آن و نوشته اند: امام حسین (ع) روزی با عده ای از بچه های مدینه رو به رو شد، آنان چیزی را که وی در دست داشت از او گرفتند و گفتند این مال ماست. امام فرمود: مال من است. گفتند: قسم بخور تا ما آن را به تو برگردانیم، امام آن را رها کرد و رفت و سوگند هم نخورد بعد آن چیز را به امام برگرداندند و گفتند چرا سوگند نخوردی؟ فرمود: من به احترام اسم خداوند برا ی این گونه چیزها سوگند یاد نمی کنم. امام از سوگند راست هم پرهیز میکرد و نام مقدس پروردگار را کوچک و بی مقدار نمی ساخت. بر خلاف ما مردم که به اندک چیزی لب به قسم می گشاییم و نام مقدس خدا و پیامبر(ص) و امامان(ع) را وسیله سوگندهای مان قرار می دهیم و مانند آب خوردن در گفتگوهای مان سوگند دیده می شود و این از نگاه اخلاقی کاری زشت و نارواست اگرچه از لحاظ شرعی کیفر و کفاره نداشته باشد. و اما سوگند دروغ، ویرانگر مال و جان و عمر آدمی است، برکت سوز و خانمان برانداز است. به این نمونه توجه کنید: شخصی به دروغ بر امام حسین (ع) ادعای مالی کرد. امام (ع) فرمود: سوگند یاد کند بر این ادعا و مال را بگیرد. آن شخص آماده قسم شد . گفت: «الله الذی لا اله الا هو» امام حسین (ع) فرمود: 3بار این گونه بگو« به خدا سوگند به خدا سوگند به خدا سوگند آن چه او ادعا می کند، پیش من است.» آن مرد این گونه سوگند یاد کرد و بلند شد، قدم هایش کج و ناهماهنگ شد و افتاد بر زمین و از دنیا رفت. به امام حسین (ع) عرض کردندکه آقا چرا به او این گونه قسم خوردن را آموختید و چنین شد؟ فرمود:« دوست نداشتم که فردی خدا را ثنا بگوید و خداوند نسبت به او حلم نورزد». یعنی به گونه ای که او می خواست سوگند یاد کند نوعی یکتایی و ثناگویی پروردگار هم به شمار می آمد و چگونه خداوند فردی را کیفر دهد که ثنای او را گفته است. خلاصه سخن آن که قسم یاد کردن و قسم خوردن چه راست و چه دروغ کار خوب و پسندیده ای نیست، مگر در شرایط ویژه، آن هم با آداب و دستور شرعی برای احقاق حق و ابطال باطل که در جای خودش فقها آن را مجاز شمرده اند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
از قلم شما
تعداد بازدید : 10
مهجوریت الگوهای نظری در آموزش و پرورش
نظام جدید آموزشی در آموزش و پرورش ما همچنان بر 3 دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم استوار است. برنامه توسعه سنواتی و ساماندهی عوامل آموزشی در سال تحصیلی 95-94 برای تحقق اهداف آخرین سال برنامه پنجم توسعه در بخش آموزش وپرورش با لحاظ کردن سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزشی و اهداف و راهنمایی های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خط مشی های جدیدی را در برنامه ریزی منطقه ای و استانی ترسیم کرده است.روند تغییرات در نظام تربیت رسمی و عمومی کشور طی سال های اخیر نشان می دهد که سازماندهی و گسترش نظام فعلی بخشی از الگوهای نظری جامع و علمی را به درستی مطرح نکرده است.در نظام آموزشی رسمی کشور باید به مقتضیات اجتماعی و شرایط زمانی و بومی منطقه توجه شود و سپس با عنایت به این موضوعات طراحی ساختار و سامان دهی اجزا و مؤلفه های نظام تربیت رسمی و عمومی در چارچوب نظریه های منسجم و سازگار با فلسفه خاص تربیت رسمی انجام شود.بر اساس برنامه جدید نظام آموزشی دو دوره کلی به نام آموزش ابتدایی، 6 سال و آموزش متوسطه، 6 سال تقسیم شده است. در این برنامه، دوره متوسطه به دو دوره 3 ساله متوسطه اول (همان راهنمایی سابق) ودوره سه ساله دوم یعنی دبیرستان سابق تقسیم شده است.دانش آموزان ابتدایی 3 سال قبل، یک سال بیشتر در این مقطع باقی ماندند و سبب شد وقفه ای در پایه های متوسطه اول رخ دهد. این وقفه اینک به دوره دوم متوسطه رسیده است و در سال جاری در پایه اول متوسطه دوم(دبیرستان ) دانش آموز نداریم و این روند ادامه خواهد یافت و در سال آینده در پایه دوم دبیرستان دانش آموز نخواهیم داشت، در سال تحصیلی 97-96 نیز دانش آموز سوم دبیرستان نخواهیم داشت و در سال تحصیلی 98-97 دانش آموز چهارم یا (پیش دانشگاهی) نداریم.
البته این تصور پیش نیاید که پس کنکور سراسری یک سال برگزار نمی شود و یا فقط برای دانش آموزان پشت کنکور خواهد بود در حالی که در همان سال 98 دانش آموزان پایه سوم دوره دوم متوسطه کنکور خواهند داد. در این سال دانش آموزانی در کنکور سراسری شرکت می کنند که دوره ابتدایی را 6 ساله گذرانده اند و دو دوره سه ساله متوسطه یک را پشت سر گذاشته اند.لازم به یاد آوری است که در دوره متوسطه دوم که اینک یک مرحله 3 ساله می شود دانش آموزان در یکی از 3 شاخه تحصیلی 1- علوم پایه 2- علوم انسانی 3-فنی و حرفه ای ادامه تحصیل خواهند داد.شاخه علوم پایه در سال دوم متوسطه دوره دوم به 2 رشته علوم تجربی و علوم ریاضی گرایش خواهد داشت و شاخه علوم انسانی به رشته های علوم انسانی و معارف اسلامی تفکیک خواهد شد و شاخه فنی و حرفه ای نیز در گروه فنی، کاردانش و هنری تقسیم بندی می شود.با توجه به اهمیت و دقت نظر در اجرای دقیق و صحیح این نظام آموزشی می طلبد که اداره کل آموزش و پرورش استان و اداره های شهرستان ها نسبت به ساماندهی نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز خود در سال های آینده نهایت تلاش را داشته باشند.
ابراهیم رحمانی – رئیس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش وپرورش
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گیاهان دارویی
تعداد بازدید : 6
ضد تشنج
علوی- گیاه «انجیده سیاه» گیاهی بوته ای از خانواده نعناع دارای سرشاخه های گلداری است که خواص دارویی دارد. این گیاه که از شیره آن نیز برای مصارف دارویی استفاده می شود، دارای مواد موثر دارویی مانند تانن، روغن فرار، اسیدهای آلی، گلوکوساپونین، فلاونوئیدها، کولین و پکتین است. به گفته یک کارشناس گیاهان دارویی این گیاه دارای خواص درمانی زیادی است که می توان به ضد میگرن، آرام بخش، ضد تشنج و ضد استفراغ بودن آن اشاره کرد. «مسعود معماریانی» ادامه می دهد: گیاه انجیده سیاه در طب سنتی به عنوان کاهش دهنده عصبی ، تصفیه کننده خون، ضد حالت های اضطرابی و کاهش دهنده سیاه سرفه مورد استفاده قرار می گیرد. وی خاطر نشان می کند: برای استفاده از این گیاه دارویی می توان 2 تا 4 گرم و 3 بار در روز به طور دم کرده به مقدار یک قاشق قهوه خوری از آن مصرف کرد. وی توصیه می کند: این گیاه در دوران شیردهی و بارداری نباید مورد استفاده قرار گیرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
از شبیه خوانی تا تعزیههای کنونی
تعداد بازدید : 14
محرم محرم دلهای حسینی
علوی- خیمه گاه های به آتش کشیده شده، دستان زخمی و کوچک دختر 3 ساله ای که گوشه چادر عمه اش را گرفته و از نگاهش غم می بارد، تازیانه هایی که بر پیکر اسرا وارد می شود و لبان تشنه زنان و کودکانی که در سرزمین بلا گرفتار شده اند، اشک را بر دیده پیر و جوان جاری می سازد، گهواره طفل کوچکی که حالا دیگر خالی مانده است، داغ دل مادران را تازه می کند. دستان بریده سقای کربلا هم آه از نهاد همه بلند می کند. به گفته قدیمی ها، گوشه حسینیه ها و مساجد قدیمی از مسجد دروازه گرگان گرفته تا مسجد انقلاب و حسینیه جاجرمی ها، همه جا نام امام حسین (ع) بر زبان همه جاری بود و آن ها از یک ماه مانده به آمدن محرم خود را برای عزاداری و بر پا کردن خیمه های عزا آماده می کردند.
مشارکت
یکی از شهروندانی که از زمان قدیم در تکیه ها و حسینیه های مختلف هنگام عزاداری سالار شهیدان حضور داشته است و آن روزها را به خوبی به یاد دارد، می گوید: در آن زمان از حدود یک ماه مانده به آغاز ماه محرم، از اهل محل دعوت می شد تا به تکیه ها و حسینیه ها بیایند و با آن ها مشورت می کردند تا مراسم عزاداری امام حسین (ع) را چگونه برپا کنند. «قاسم مهرنیا» که اکنون حدود70 سال سن دارد، ادامه می دهد: برخی از اعضای محل در بر پایی مراسم عزاداری دهه نخست محرم مشارکت می کردند و با میل و رغبت خودشان و هر اندازه که توان مالی آن ها اجازه می داد، مبلغی به حسینیه ها کمک میکردند تا بتوانند بخشی از هزینه های پذیرایی از میهمانان آقا ابا عبدا... الحسین(ع) را فراهم کنند. وی شور و شوق جوانان را برای بستن پرده ها و سیاه پوش کردن تکیه ها در زمان گذشته وصف ناپذیر عنوان می کند و می افزاید: هم محله ای ها با همفکری هم، امور مربوط به آماده سازی حسینیه ها و تکیه ها را انجام می دادند، عده ای کار نظافت را بر عهده می گرفتند و برخی اهالی محل، چند روز مانده به محرم اطراف حسینیه را سیاه پوش می کردند. وی با بیان این که در زمان گذشته در بجنورد فقط 7 هیئت عزاداری وجود داشت، اظهار می دارد: در آن زمان 40 حسینیه وجود داشت که فقط به مردم طعام می دادند. نخست یک روحانی درباره واقعه عاشورا و عزاداری امام حسین (ع) سخنرانی می کرد و پس از آن به حاضران طعام داده می شد. وی اشاره به دسته روی در این حسینیه ها را نیز از یاد نمی برد و می گوید: بعد از این که مراسم طعام دادن در این حسینیه ها تمام می شد دسته های عزاداری در خیابان حرکت می کردند و با ذکر نوحه به عزاداری و زنجیر زنی می پرداختند.
این شهروند کهنسال با بیان این که در زمان قدیم برق نبود و امکاناتی مانند سیستم های صوتی کنونی و آمپلی فایر وجود نداشت، عنوان می کند: در آن زمان از این گونه سیستم ها خبری نبود و نوحه خوان ها باید با صدای بلند نوحه خوانی می کردند، همچنین عزاداران به 2 گروه تقسیم می شدند که یک گروه زنجیر و گروه دیگر سینه می زدند. همچنین 2 گروه «دم» و «پاره دم» وجود داشت که پاره دم ها شعری را می خواندند و گروه دم به آن پاسخ می دادند. وی رونق عزاداری ها را در زمان گذشته از شب هفتم محرم به بعد اعلام می کند و می گوید: هر شب عزاداری با حضور همه اهل محل انجام می شد اما از شب هفتم به بعد رنگ و بویی خاص می گرفت و حضور مردم به ویژه خانم ها نیز در این مراسم بیشتر می شد. وی علت داغ بودن این مراسم را بسته شدن آب از روز هفتم محرم به روی فرزندان پیامبر اکرم(ص) ذکر می کند. به گفته وی بیشتر نوحه هایی که در این شب خوانده می شد، مربوط به نبود آب و لب تشنگی یاران امام حسین(ع) بود. «مهرنیا» ادامه می دهد: در هر یک از شب های ماه محرم به ذکر نوحه و روایت درباره یکی از بزرگان و یاران گران قدر امام حسین (ع) پرداخته می شد. وی خاطر نشان می کند: در شب تاسوعا نیز به ذکر روایت هایی درباره حضرت ابوالفضل(ع) پرداخته می شد که بسیار پر سوز و گداز بود.
دسته روی در خیابان
وی به دسته روی هیئت ها در 10 شب نخست ماه محرم اشاره و بیان می کند: این دسته روی ها تا شب تاسوعا وجود داشت و روز عاشورا نیز دسته ها به خیابان ها می آمدند؛ سینه زنی، زنجیر زنی و نوحه خوانی می کردند و به تکیه ها و مسجدها می رفتند و همه 7 هیئت عزاداری در مسجد جامع شهر جمع می شدند، یکی از روحانیان آن زمان به نام مرحوم حاج آقا «مرتضوی» درباره وقایع عاشورا صحبت می کرد و پس از آن هیئت ها پراکنده می شدند و به سوی حسینیه های خودشان می رفتند تا برای ناهار پذیرایی شوند. «مهرنیا» درباره غروب عاشورا هم اظهار می دارد: غروب عاشورا همه به حسینیه ها می رفتند و شمع روشن می کردند و اگر نذری داشتند نذرشان را آن جا ادا می کردند، یکی با شربت و دیگری با حلوا و هر آن چه نذر کرده بود از مردم پذیرایی می کردند تا این که همه اعضای هیئت ها جمع می شدند و با دسته های عزاداری به سوی معصوم زاده (آستانه سلطان سید عباس(ع)) می رفتند و در آن جا به عزاداری ادامه می دادند این در حالی است که آن زمان مردم از نعمت برق بهره مند نبودند و خیابان ها هیچ گونه روشنایی نداشت و مردم و هیئت های مذهبی چراغ توری به دست می گرفتند تا بتوانند مسیر را روشن کنند.
شبیه خوانی متفاوت
وی که از دوستداران اهل بیت(ع) است، می گوید: 3 تا 4 هیئت در روز عاشورا شبیه خوانی داشتند که با شبیه خوانی در تمام ایران متفاوت بود به گونه ای که همان گونه که به سوی حسینیه حرکت می کردند در راه شبیه خوانی نیز می کردند. وی می افزاید: گروه شبیه خوانی آن ها به 2 دسته «اشقیا» و «اولیا» تقسیم شده بود که گروه «اشقیا» با لباس قرمز سوار بر اسب و گروه «اولیا» با لباس سبز سوار بر اسب بودند و فردی که نقش حر را بازی می کرد، لباس زرد بر تن داشت، «حبیب بن مظاهر» نیز لباس سفید بر تن می کرد و شبیه خوانی می کردند. کاروان های عشایر نیز در این کار به هیئت های مذهبی کمک می کردند به گونه ای که شترهایشان را که برای ییلاق و قشلاق از آن ها استفاده می کردند، در اختیار هیئت های عزاداری قرار می دادند تا بتوانند برای مراسم شبیه خوانی از آن ها استفاده کنند و بچه های کوچک سوار این شترها می شدند و به عنوان اسرای کربلا به دنبال گروه شبیه خوانی حرکت می کردند و حالت حزن انگیزی را برای بینندگان ایجاد می کردند. این شهروند کهنسال، مراسم شبیه خوانی را در آن زمان بی نظیر توصیف می کند و می گوید: در نمایش های شبیه خوانی، تخت روان هایی درست می شد که چند نفر آن را روی دوش می گرفتند و در آن بارگاه یزید و گهواره حضرت «علی اصغر(ع)» تعبیه شده بود که در جلوی هیئت حرکت می کردند و به سمت معصوم زاده می رفتند و در طول یک ساعت و نیم تا 2 ساعت کل وقایع عاشورا نمایش داده می شد. به گفته وی این گونه مراسم در زمان طاغوت ممنوع شد و سال های سال از شبیه خوانی محروم شدیم اما در روستاها با این که ژاندارم ها به مراسم مختلف عزاداری می رفتند و با عزاداران برخورد می کردند اما این مراسم در روستاهایی مانند «بدرانلو» و «فیروزه» تعطیل نشد و آن را به هر قیمتی که بود، برگزار می کردند.
روایتی جدید
وی به روز سوم بعد از واقعه عاشورا نیز اشاره می کند و می گوید: در روز سوم عده ای از چند هیئت شاخص شهر، بیل و کلنگ در دست می گرفتند و نقش قبیله «بنی اسد» را بازی می کردند که طایفه ای بودند که در روز سوم پس از واقعه عاشورا به کربلا رفتند و در دفن پیکرهای شهدای عاشورا به امام زین العابدین(ع) کمک کردند. وی بیان می کند: پس از آن نیز برنامه های عزاداری هفته ای یک شب در خانه یکی از هم هیئتی ها یا در حسینیه برگزار می شد تا زمانی که اربعین حسینی فرا می رسید که در آن روز هم عزاداری می کردند اما برای 28 صفر که به آن چهل و هشتم می گفتند، هیئت های عزاداری به مشهد می رفتند و اکنون حدود 60 سال است که مردم این رویه را در پیش گرفته اند با این تفاوت که در آن زمان فقط 7 هیئت بود اما اکنون حدود 100 هیئت به عزاداری سالار شهیدان می پردازند.
«مرتضوی» یکی دیگر از شهروندان کهنسال نیز درباره عزاداری امام حسین(ع) در زمان قدیم عنوان می کند: در زمان گذشته مردم هر منطقه یا محله به یک حسینیه یا تکیه می رفتند و برای هر کدام از آن ها کارهایی مشخص شده بود تا انجام دهند، به طور معمول، جوان ترها نظافت مسجدها و حسینیه ها را به دست می گرفتند و کارها را بین خودشان تقسیم می کردند و بزرگ ترها و ریش سفیدها نیز اموری مانند خرید مواد خوراکی، نظم دادن به دسته ها و هیئت های عزاداری را انجام می دادند. وی از علم کردن پرچم های عزاداری در هر حسینیه نیز یاد می کند و می گوید: به یاد امام حسین (ع) پرچم هایی به رنگ سیاه و سرخ در همه جای حسینیه ها خودنمایی می کرد، گاهی اوقات نیز در برخی حسینیه ها خیمه هایی بر پا می شد و در گوشه هایی از آن مشک سوراخ شده آب را به یاد سقای کربلا می گذاشتند تا انسان همیشه هنگام سختی ها به یاد لب تشنگی های سالار شهیدان بیفتد. وی می افزاید: دسته های عزاداری هر شب به خیابان ها می آمدند و مردم به ویژه بانوان با فانوس هایی که در دست داشتند کنار خیابان می ایستادند و عزاداری را تماشا می کردند و اشک می ریختند. در شب آخر نیز همه دسته ها و هیئت های مذهبی به سوی آستانه سلطان سید عباس(ع) می رفتند و ادامه عزاداری ها را در آن جا انجام می دادند. یکی دیگر از شهروندان که بخشی از منزل شان به عنوان حسینیه استفاده می شود، می گوید: سال های سال است که مردم محل برای پذیرایی از میهمانان آقا امام حسین(ع) کمک های نقدی و نذرهای خود را به این حسینیه می آورند و از زمان قدیم نیز تا کنون از عزاداران این حسینیه مانند حسینیه های دیگر با «حلیم» پذیرایی می شود. وی با بیان این که «حلیم پزی» به مهارت خاصی نیاز دارد، عنوان می کند: برای این کار آشپز زبده ای همه روزه در حسینیه حضور می یابد و با آماده کردن مواد اولیه و کمک اهالی، حلیم می پزد و چندین ساعت آن را با چوبی که به اصطلاح به آن «چمه» می گویند، هم می زنند تا خوب جا بیفتد و گوشت آن کش بیاید. وی حضور جوانان را در هیئت های مختلف مذهبی مایه مسرت می داند و می گوید: از این که می بینم همه ساله به تعداد جوانان و نوجوانان اضافه می شود که با شور و شوقی خاص در این گونه مراسم شرکت می کنند، لذت می برم و امیدوارم راه امام حسین(ع) راه همگی ما باشد و ادامه دهنده راهش باشیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 5
سهم الارث همسر
علوی- خوانندگان عزیز روزنامه خراسان شمالی می توانند سوالات حقوقی خود را طی تماس با دفتر روزنامه مطرح کنند تا پاسخ آن ها را از کارشناسان جویا شویم. در این شماره «نبی ا... داوری» وکیل پایه یک دادگستری به سوال یکی از خوانندگان پاسخ می دهد.
شخصی وصیت کرده و تمام اموال و دارایی خویش را به همسرش که یک پسر بچه 8 ماهه دارد واگذار کرده است، در ضمن وارثان دیگری نیز دارد آیا این وصیت از نظر شرع مقدس اسلام رسمیت دارد یا نه؟
ماده 867 قانون مدنی بیان می دارد:« ارث به موت حقیقی یا به موت فرضی مورث تحقق پیدا می کند». حال با توجه به بند یک ماده 862 قانون مدنی اولاد و اولاد اولاد چون که در طبقه اول از افرادی هستند که از طریق نسب ارث می برند، در صورت فوت هر یک از والدین از پدر و مادر خود به میزان پسر دو برابر دختر در صورتی که متوفی فرزند دختر و پسر داشته باشد ارث می برند و در فرض سوال نیز زن شخص متوفی به حکم مواد 913 و 901 از قانون فوق با بودن اولاد تا ثمن (یک هشتم ) ترکه ارث می برد. در نتیجه از آن جا که قواعد و مقررات مربوط به ارث از قواعد و مقررات آمره محسوب می شود یعنی توافق و یا تصمیمی خلاف آن از منظر شریعت اسلام و قانون صحیح نیست بنابراین اگر شخصی به موجب وصیت نامه ای تمام یا بیشتر از ثلث ( یک سوم ) از اموال خود در زمان فوت را به یک یا چند نفر از وراث منتقل کند، چنین وصیتی نافذ نیست. حال در صورتی که چنین انتقالی به موجب وصیت که مربوط به بعد از فوت می شود، صورت پذیرد مطابق ماده 843 قانون فوق چنین وصیتی تا ثلث اموال نافذ و قابلیت اجرا داشته و مازاد بر ثلث نیاز به اجازه وراث دارد و اگر ورثه ای اجازه دهد فقط نسبت به سهم او نافذ خواهد بود. البته اگر چنین انتقالی در زمان حیات و منوط به بعد از فوت نباشد انتقال انجام شده صحیح و درست خواهد بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
آشپزی
تعداد بازدید : 7
نان پیازچه
«سوسن کاملی» آشپز بجنوردی در این شماره طرز تهیه نوعی نان را آموزش می دهد.
مواد لازم: آرد نانوایی 450 گرم، شیر 300 گرم، تخم مرغ 2 عدد، بکینگ پودر یک قاشق مربا خوری، فلفل سفید یک قاشق مرباخوری، کره آب شده 4 قاشق غذاخوری، پنیر پیتزای رنده شده 200 گرم، پیازچه حلقه شده 4 قاشق سوپ خوری، نمک یک قاشق چای خوری پر.
طرز تهیه: آرد، نمک، بکینگ پودر و فلفل را داخل یک کاسه، الک می کنیم. در ظرفی جداگانه تخم مرغ، شیر و کره آب شده را مخلوط می کنیم کمی به آن حرارت می دهیم تا ولرم شود. 50 گرم از پنیر را کنار می گذاریم، بقیه پنیر را با پیازچه خرد شده به آرد اضافه می کنیم، سپس مخلوط شیر ولرم شده را به آرد می افزاییم و هم می زنیم تا خمیر یک دست و صافی به دست آید. خمیر آماده شده را در سینی فر که از قبل چرب شده و روی آن کاغذ روغنی انداخته ایم، می ریزیم و به مدت 30 تا 40 دقیقه با دمای 120 درجه سانتی گراد در فر می گذاریم. در 10 دقیقه آخر پخت، باقی مانده پنیر را نیز روی مواد می ریزیم تا طلایی رنگ شود. بعد از سرد شدن آن را از سینی بیرون می آوریم و به شکل دلخواه برش می زنیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی هشدار داد:
تعداد بازدید : 6
ظروف یک بار مصرف، عامل بروز سرطان
بیابانی- استفاده از ظروف یک بار مصرف به ویژه در ماه محرم برای توزیع غذای نذری به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا این ظروف، عامل بروز سرطان هستند.رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی با بیان این مطلب گفت: یکی از راه های پیشگیری از سرطان استفاده نکردن از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف است، این ظروف از هر نوعی که باشد دارای ترکیبات مضری است و با قرار دادن اسید مواد تشکیل دهنده این ظروف در معرض گرمای شدید غذا و تماس با چربی، رها و داخل مواد غذایی حل می شود.«حریری» با بیان این که استفاده طولانی مدت از ظروف پلاستیکی باعث نفوذ برخی ترکیبات پرخطر مثل مونومر به غذا و منجر به ابتلا به سرطان می شود، افزود: ظروف پلاستیکی در صورت تماس با مواد غذایی بالای 40 درجه سانتی گراد ماده شیمیایی به نام «استایرن» از خود خارج می کند که موجب تلخی غذا می شود و بیش از 77 نوع بیماری سرطان را به همراه دارد. وی ادامه داد: این ظروف تجزیه ناپذیر و برای محیط زیست هم خطر آفرین است، برای همین بهتر است مسئولان و مردم برای سلامتی جامعه، تمهیداتی بیندیشند و به سمت کاهش استفاده از ظروف یک بار مصرف به ویژه برای توزیع غذاهای نذری بروند و با استفاده از ظروف سنتی مثل چینی و مسی سلامت جامعه را تضمین کنند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مشاوره پزشکی
تعداد بازدید : 5
علایم بارداری
گروه اجتماعی- خوانندگان عزیز روزنامه خراسان شمالی می توانند سوالات پزشکی خود را طی تماس با دفتر روزنامه مطرح کنند تا پاسخ آن ها را از کارشناسان جویا شویم. در این شماره «فروزان علوی مقدم » کارشناس مامایی به سوال یکی از خوانندگان پاسخ می دهد.
آیا مهم ترین علایم بارداری حالت تهوع و سرگیجه است؟
خیر مهم ترین نشانه بارداری فقط حالت تهوع نیست بلکه درد در ناحیه سینه، گرفتگی عضلات، بیزاری از غذا، گاهی اوقات سرگیجه و اختلالات خلقی می تواند از نخستین نشانه های بارداری باشد. حالت تهوع و استفراغ نیز شایع ترین علامت آن است. تکرر ادرار از علایم زودهنگام و اولیه بارداری است. خستگی نیز یکی دیگر از علایم شایع در دوران بارداری محسوب می شود همچنین خانم ها می توانند از افزایش دمای عمومی بدن که ممکن است به مدت یک تا 2 هفته ادامه یابد به بارداری خود مشکوک شوند که در این صورت می توان با انجام یک آزمایش ساده خون یا ادرار، از باردار بودن یا نبودن خود مطمئن شوند. هر دو قسمت از طریق اندازه گیری هورمون گنادوتروپین انجام می شود. میزان این هورمون در آزمایش خون از روز 8 تا 10 و در آزمایش ادرار از روز 21 تا 28 حاملگی قابل تشخیص است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
شفاخانه
تعداد بازدید : 5
بیماری های پاییزی
علوی- خوانندگان عزیز روزنامه خراسان شمالی می توانند سوالات پزشکی خود را طی تماس با دفتر روزنامه مطرح کنند تا پاسخ آن ها را از کارشناسان جویا شویم. در این شماره دکتر «سیمین جان نثار» کارشناس طب سنتی به سوال یکی از خوانندگان پاسخ می دهد.
مدت 2 هفته است احساس افسردگی شدید می کنم. همچنین از اگزما نیز رنج میبرم. آیا با اتخاذ روش هایی در طب سنتی می توانم این مشکلاتم را برطرف کنم؟
این ناراحتی ها از جمله بیماری های شایع در فصل پاییز است. مزاج پاییز، سرد و خشک است و بیماری های پوستی مثل اگزما، شوره سر و دردهای سیاتیک در این فصل به وفور دیده می شود همچنین بیماری افسردگی نیز ممکن است در برخی افراد نمود یابد. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ها باید روغن مالی بدن با روغن های گرم، پرهیز از نوشیدن نوشیدنی های سرد و پرهیز از خوردن غذاهای سرد مثل گوشت گاو، بادمجان، انواع فست فودها و غذاهای ترش باید در این فصل مد نظر قرار گیرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.