جاده سنخواست - بجنورد در پیچ و خم جذب اعتبار

نویسنده : فاطمه معینی

جاده ارتباطی سنخواست به شوقان و بجنورد که وسایل نقلیه سبک و سنگین بسیاری در این مسیر تردد می کنند به علت کم عرض بودن و تردد بالای وسایل نقلیه سنگین، شاهد حوادث بسیاری بوده  و بهسازی این مسیر همچنان در انتظار اعتبار  است .
این جاده چندین سال قبل بر اساس جاده روستایی و تردد وسایل نقلیه سبک با عرض بسیار کم ساخته شد اما با افتتاح جاده کرنخ (اتصال جاده شوقان از راه اصلی گرمه و جاجرم به چمن بید) محل تردد وسایل نقلیه سنگینی مانند کامیون های 18 چرخ شده که تاکنون تصادفات و واژگونی هایی همراه با خسارت به همراه داشته است.
یک راننده مینی بوس مسیر جاجرم به شوقان که ۱۶ سال است در این مسیر فعالیت می کند، می گوید: این جاده به علت کم عرض و کهنه بودن آسفالت معضلات بسیار زیادی را برای رانندگان ایجاد کرده است.
حسن زاده می افزاید: این جاده  به مسیری برای تردد وسایل نقلیه سنگین تبدیل شده که خسارات زیادی را به رانندگان وسایل نقلیه سبک وارد می کند و با توجه به ممنوع بودن تردد وسایل نقلیه سنگین همچنان تردد وسایل نقلیه سنگین در این محور ادامه دارد.وی با اشاره به خطرناک بودن رانندگی در شب در این جاده ابراز می دارد: رانندگانی که برای اولین بار در این جاده تردد می کنند به علت کم عرض بودن جاده و افتادگی های متعدد ممکن است دچار حادثه شوند.
یکی از رانندگان نیز می گوید: این جاده خرابی های زیادی دارد و به علت کم عرض بودن و آسفالت کهنه و از طرفی پیچ های خطرناک باعث شده است بوی مرگ از آن  به مشام برسد.قربانی می افزاید : رانندگانی که در این مسیر تردد دارند به دلیل آسفالت کهنه و افتادگی های این محور هر دو ماه یک بار لاستیک خودروی خود را تعویض می کنند.
در همین ارتباط بخشدار سنخواست می گوید: جاده سنخواست، شوقان و بجنورد با عرض 6 متر و با قدمت بالا در گذشته برای تردد در مسیر روستایی طراحی و اجرا شده که از سنخواست تا بجنورد مسافت 85 کیلومتری را در بر می گیرد.«علی ارجمند» با بیان این که  13 روستا و یک شهر با 7 هزار و 500 نفر جمعیت در بخش سنخواست از این مسیر استفاده می کنند که شامل کل روستاهای بخش شوقان نیز می شود، می افزاید: از زمان زیر بار ترافیک رفتن جاده کرنخ در بخش شوقان و قسمتی در بخش مرکزی شهرستان گرمه، تردد کامیون های با ظرفیت حمل بار زیاد از مسیر جاده استان گلستان به شهرهای اسفراین، سبزوار و دیگر شهرهای خراسان رضوی از این مسیر انجام می شود.
وی می گوید: به علت کوتاهی این مسیر، این ترددها باعث شده که تصادفات و واژگونی وسایل نقلیه سبک و سنگین زیاد باشد به نوعی که در زمان عبور کامیون که عمدتا کامیون های کشنده هستند، سواری ها و دیگر وسایل نقلیه یا باید توقف کنند و یا خود را به مسیر دیگری  منحرف کنند تا وسیله عبوری بگذرد.وی ادامه می دهد: این جاده در اکثر نقاط شانه خاکی ندارد و این مسئله نیز معضلی  در زمان عبور دو وسلیه نقلیه از کنار یکدیگر است.
وی اظهار می دارد: پروژه ملی بجنورد - سنخواست - جاجرم به میامی که در فازهای مختلف در این مسیر در حال اجراست ، یکی از علت هایی است که  ادارات راهداری و راهسازی برای مرمت و یا احداث شانه خاکی در راه قدیم ورود پیدا نکرده اند که با این وجود باید فکری به حال آن کرد تا زمان تکمیل و افتتاح جاده جدید ،بتوان از خطرات جاده قدیم جلوگیری و ترددها بدون مشکل انجام شود .
ارجمند با اشاره به این که بارها با مسئولان مربوطه و پلیس راه در این مورد هماهنگی ، مذاکره و مکاتبه شده‌ است، ادامه می دهد: با وجود این که عبور کامیون ها از‌ راه های روستایی با ظرفیت بالا‌‌ ممنوع است و پلیس راه اقدام به اعمال قانون وسایل مورد نظر می کند ، باز هم شاهد تردد این وسایل در این مسیر هستیم که در سال جاری 4 مورد واژگونی همراه با خسارت داشتیم.
رئیس اداره راه و شهرسازی جاجرم نیز در این باره می گوید: جاده مزبور کم عرض است و از زمانی که ساخته شده است تا به حال هیچ اعتبار خاصی بابت شانه سازی و تعریض تخصیص داده نشده است.فتحی می افزاید : از زمانی که محور کرنخ به شوقان به صورت کامل آسفالت شد ترافیک های جنوب کشور به سمت شمال کشور که از مسیر سبزوار به اسفراین و بعد سنخواست وارد جاده سنخواست_بجنورد می شود تا محدوده ۲۰ کیلومتر روی محور کم عرض افتاده است که جوابگو نیست .
وی ابراز می کند: مکاتبات متعددی را با فرمانداری جاجرم و اداره کل راه و شهرسازی برای تخصیص اعتبار انجام داده ایم و  منتظر دریافت اعتبار مناسب هستیم چون اعتبارات شهرستانی جوابگو  نیست.
وی می افزاید : در صورت دریافت اعتبار کار را شروع می کنیم و مشکل محدوده سنخواست تا جوشقان را برطرف می کنیم.