بیمه؛ ما را از این نمد کلاهی نیست

نویسنده : مرتضوی
 سال هاست با بیم و امید دست و پنجه نرم می کنند. بیم از این که بعد از سال ها فعالیت چه سرانجامی خواهند داشت و امیدوارند به این که شاید کسی به پاس سال ها تلاش صادقانه و بی منتشان گوشه چشمی به آن ها داشته باشد. پای درد دل هایشان که می نشینی از روزهایی می گویند  که قید همه چیز را زدند تا علاقه شان را در دنیای هنر دنبال کنند. حال که روزگار گَرد تجربه را بر تار و پود زندگی شان نشانده هر چند از راهی که رفتند پشیمان نیستند اما از بی مهری هایی که سد راهشان شده دلگیرند و بیم آینده نامعلوم خواب را از چشمانشان ربوده است.
هر چند به واسطه نبود بانک اطلاعاتی دقیق و ورود علاقه مندان به این عرصه، نمی توان آمار درستی از هنرمندان استان ارائه کرد، اما با یک حساب سرانگشتی می توان تخمین زد که جمعیت جامعه هنری استان در رشته های مختلف تجسمی، نمایشی، موسیقی و ... از مرز 5 هزار نفر هم می گذرد. نکته قابل تامل اینجاست که حتی اگر نیمی از این افراد از شرایط لازم برای بیمه شدن برخوردار باشند، آمار ارائه شده از بیمه شدگان در طول این سال ها بسیار کم تر از حد تصور است.
اطلاع رسانی کم رنگ 
30 سال است که آموزش نقاشی را به عنوان حرفه اصلی اش دنبال می کند و تجربه چندین ساله اش را در اختیار هنرجویان جوانی می گذارد که دوست دارند دنیای هنر را تجربه کنند، «مسعود رحمانی» می گوید: سال ها پیش برای بیمه اقدام کردم، اما موفق نشدم تا این که مجدداً دو سال پیش مدارکم را فرستادم و بسیار هم برای این که تحت پوشش بیمه قرار بگیرم،  اصرار دارم  اما لازمه آن پی گیری متولیان  و بررسی کم و کاستی های موجود در پرونده هاست که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.این هنرمند هر چند از همکاری های اداره فرهنگ و ارشاد استان راضی است اما بر این باور است که  در این حوزه  نیازمند اطلاع رسانی از سوی کارشناسان بودیم.
انگیزه ندارم
«روشن گل افروز» از دیگر هنرمندان فعال در حوزه موسیقی که به گفته خود سال ها حضوری فعال در جشنواره های مختلف استانی، کشوری و بین المللی موسیقی داشته، اما از بیمه محروم است، می گوید:  با این که از ما خواستند تا مدارکمان را برای بیمه ارسال کنیم، اما هنوز از بیمه و خدماتی که توسط صندوق بیمه هنرمندان ارائه می شود، محرومیم.او از این که مسئولان به بیمه هنرمندان توجه لازم را ندارند گلایه مند است.  این هنرمند پیشکسوت بر این باور است که باید مسئولان پیگیر روند بیمه باشند و هنرمندان  را در جریان کم و کاستی های پرونده شان قرار دهند،  زیرا به واسطه کم توجهی ها، هنرمندان  نیز انگیزه شان را برای پی گیری  از دست داده اند.
بالاخره بیمه شدم
«زهره بهادران»  از دیگر فعالان در عرصه هنر نمایش است که  از مسکوت ماندن پرونده بیمه اش طی سال ها سخن می گوید  و می افزاید: با این که در اولین سال راه اندازی صندوق بیمه هنرمندان نسبت به تحت پوشش قرار گرفتن اقدام کردم، اما با وجود  پی گیری های مکرر هر بار پاسخ های متفاوتی شنیدم تا این که به واسطه شرایط بیماری ام  موفق شدم از بیمه برخوردار شوم و در حال حاضر مشغول انجام مراحل نهایی آن هستم.این هنرمند جوان از این که روند تحت پوشش بیمه قرار گرفتن یک هنرمند بسیار طولانی است، گلایه می کند و می افزاید: این اتفاق موجب دلسردی مان شده  است. از نگاه او فعالیت در وادی هنر نیازمند یک پشتوانه است، در حالی که پس از سال ها فعالیت در این عرصه  تازه قرار است از خدمات بیمه برخوردار شوم و این اتفاق تنها شامل حال من نمی شود و دامنگیر بسیاری از اهالی هنر است.«بهادران»  ادامه می دهد: در این میان افرادی بودند که حتی دیرتر از من برای بهره مندی از خدمات بیمه اقدام کردند و تحت پوشش قرار گرفتند، اما پرونده های بسیاری از هنرمندان در پیچ و خم اداری، بدون هیچ پاسخ روشنی باقی ماند و سال ها خاک خورد تا به نتیجه رسید.«سهراب محمدی» از پیشکسوتان هنر موسیقی با این که سال هاست، در این زمینه فعالیت می  کند و فعالیتش در زمینه موسیقی به نوعی معرف بخشی از فرهنگ این  منطقه بوده است، می گوید: زمانی که برای بیمه اقدام کردم، از شرایط سنی لازم برخوردار نبودم و به ناچار از مستمری برخوردارم، اما مستمری آنقدر ناچیز است که نمی توان چرخ زندگی را با آن پس از سال ها تلاش و فعالیت  در زمینه هنر چرخاند. 
بهره مندی 296  هنرمند
 در همین رابطه سرپرست معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به فعالیت صندوق اعتباری هنرمندان از سال 86 اشاره می کند و وقفه 2 سال و نیمی را که به واسطه بدهی وزارت ارشاد به صندوق بیمه سد راه  بیمه هنرمندان شد از دلایل توقف روند بیمه فعالان این عرصه عنوان می کند و می گوید: با این  اوصاف در این سال ها 296 نفر از هنرمندان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و 25 نفر نیز از مستمری برخوردارند. «حیدری» بر این باور است که به واسطه  ورود علاقه مندان  نمی توان آمار دقیقی از  اهالی هنر ارائه داد و اظهار می دارد: در این ۸،۷ ماهی که صندوق، فعالیت خود را دوباره آغاز کرده است روند عضویت متفاوت شده  و از طریق سامانه انجام  می گیرد و فعالان این عرصه باید با عضویت در این سامانه نسبت به  بیمه خود اقدام کنند. وی می افزاید: تا پیش از این به دلیل نبود برخی از مستندات واقعی، هنرمندانی که فعالیت  مداومی در این عرصه نداشتند، تحت پوشش بیمه قرار گرفته بودند که این امر خود عاملی برای توقف فعالیت صندوق شده بود، اما با روندی که پیش گرفته شده است، شرایط برای  فعالان این عرصه  فراهم است، هر چند که شرایط سنی وجود دارد و بانوان  بالای 45 سال و مردان بالای 50 سال نمی توانند از مزایای بیمه برخوردار شوند. «حیدری»با بیان این که در تلاش هستیم تا با اطلاع رسانی از طریق ادارات شهرستان ها هنرمندان را در روند عضویت و بهره مندی از بیمه قرار دهیم، تصریح می کند: به واسطه این که کد عضویت به طور مستقیم برای هنرمند ارسال می شود، اداره کل نمی تواند در جریان ثبت نام هنرمندان قرار گیرد تا آماری را از افراد در نوبت بیمه  ارائه دهد و اگر مسئولان صندوق تدابیری بیندیشند تا کارشناسان استان در جریان روند بیمه هنرمندان قرار گیرند، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. وی البته از تلاش های این اداره کل به منظور دریافت درجه هنری برای هنرمندان استان خبر می دهد و می گوید:  یکی از مهم ترین دلایلی که هنرمندان نتوانستند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و یا پرونده هایشان را برای دریافت درجه هنری ارسال کنند، نگه نداشتن مستندات هنری خود در طول سال ها فعالیت بوده است.