ترافیک قلب فاروج نیازمند ساماندهی

نویسنده : صغری میم پرور
اینجا فاروج، شهری با 54 هزار نفر جمعیت و با مردمانی خونگرم و مهمان نواز و با قومیت های مختلف است.فاروج شهری زیبا و معروف به شهر آجیلی و یا بهتر بگوییم پایتخت آجیل ایران است که سالیانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و توریست از نقاط مختلف ایران زمین و حتی خارج از کشوراست.افزایش تعداد وسایل نقلیه موجب شده است تا نیاز به پارکینگ در مناطق شهری افزایش پیدا کند و فاروج هم با وجود تمام ظرفیت های موجود، از این قاعده مستثنی نیست.هسته مرکزی فاروج و یا بهتر بگوییم میدان مرکزی شهر، مکانی است که تردد وسایل نقلیه در آن صورت می گیرد و هر کسی که قصد عبور از این شهرستان را دارد باید از میدان مرکزی شهر گذر کند. با این حال، کمبود پارکینگ در قلب این شهر به طور کامل مشهود  و ترافیک در این نقطه نیازمند ساماندهی است.
یکی از کسبه مرکز شهر می گوید: در روزهای غیر تعطیل از ساعات اولیه صبح تا پایان وقت اداری خودرو های زیادی در طول این مسیر پارک می کنند و باید بدون وسیله نقلیه سرکار بیاییم و یا این که خودروی خود را در یکی از خیابان های نزدیک محل کار خود پارک کنیم.
دیگر کاسب فاروجی می گوید: اگر شهروندان با یکدیگر همکاری  و در نقاطی که شهرداری مشخص کرده وسایل نقلیه خود را پارک کنند فضای کافی برای توقف مسافران در نزدیک مغازه ها به وجود می آید.
 یکی از کارمندان نیز می گوید: وسایل نقلیه را به داخل حیاط اداره خود می بریم ولی متاسفانه ازدیاد وسایل نقلیه مسافربرهای شخصی و اتوبوس  در مقابل اداره باعث ایجاد ترافیک می شود که اگر این مشکل رفع شود در وقت و زمان خیلی تاثیر می گذارد و دیگر شاهد بی نظمی نمی شویم.
در همین ارتباط فرماندار فاروج با بیان این که موضوع ترافیک از مقوله های مهمی است که در شهرهای مختلف مورد توجه جدی قرار می گیرد، می گوید: با انجام اقدامات سازنده در حال حاضر بار ترافیکی چندان زیادی  نداریم و عمده بار ترافیکی در ایام تعطیلات نوروز و در زمان های خاصی از سال است که مسافران زیادی از این شهر گذر می کنند.«هادی رجایی نیا» می افزاید: هر چند مشکل ترافیک و پارکینگ بسیار کمتر است ولی باز هم در پی چاره اندیشی هستیم تا گرفتار مشکلات مشابه شهرهای دیگر نشویم و همه دستگاه های اجرایی مرتبط با موضوع و از همه مهم تر، نقش خود شهروندان فاروجی در کمک به رفع مشکل بسیار مهم و تاثیرگذار است.
وی  به تجمیع بازار آجیل در هسته مرکزی شهر در سال های گذشته اشاره می کند و می گوید: در آن مقطع زمانی بار ترافیکی زیادی را در شهر شاهد بودیم، ولی خوشبختانه در حال حاضر با قرار گرفتن مغازه های آجیل از ابتدای ورودی شهر تا انتهای آن و به صورت مناسب، مسافران در هر نقطه از شهر می توانند توقف کنند و به خرید و استراحت بپردازند.وی به طرح کنار گذر درون شهری شهرستان اشاره می کند و می افزاید:  بخشی از این طرح اجرا شده  است و در حال پیگیری موضوع هستیم که این طرح به طور کامل تکمیل شود  تا بار ترافیکی کاهش یابد. وی اظهارمی دارد: بعد از تکمیل این طرح، برنامه کنار گذر بیرون از شهر را نیز در دستور کار داریم.شهردار فاروج نیز می گوید: در سال های گذشته در شهرستان شاهد مشکلات و بار ترافیکی زیادی به خصوص در ایام نوروز و تعطیلات بودیم و برای رفع مشکل موضوع در جلسات کمیته های فنی و کمیسیون ماده 5 شهرسازی مطرح و مقرر شد مقداری از زمین های حاشیه بولوار امام رضا (ع) به واحدهای تجاری تبدیل شود.« مزرجی» می افزاید: حدود 50 باب مغازه در ورودی از سمت قوچان، برای این کار تاسیس شد که همین امر باعث شکسته شدن بار ترافیکی در این محدوده شد و در حال حاضر مشکل ترافیکی دیگری نداریم.وی خاطرنشان می کند: در حال حاضر پارکینگ برای توقف مسافران در نظر گرفته شده است و آن ها می توانند با خیال راحت ضمن قرار دادن وسایل نقلیه خود در پارکینگ، ساعاتی را در سطح شهر به تفریح و خرید بپردازند.
وی عنوان می کند: برای رفع مشکل ترافیک در خیابان اصلی به سمت قوچان، انشاءا... پس از تجمیع پایانه ها، مسافربرهای شخصی در یکی از مکان های پایانه فعلی مستقر می شوند که همین موضوع کمک خوبی به حل مشکل ترافیکی این بخش می کند.