مدیر عامل جمعیت هلال احمر خبر داد:

پایان اسکان اضطراری؛ آغاز اسکان موقت زلزله زدگان

نویسنده : آگاهی
 مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی از پایان اسکان اضطراری زلزله زدگان زلزله 5.7 ریشتری بجنورد و مانه وسملقان و آغاز مرحله اسکان موقت و بازسازی خسارت های وارد شده به آسیب دیدگان خبر داد. «شکوری نسب» در نشست خبری با بیان این مطلب گفت: مسئولیت جمعیت هلال احمر برای اسکان اضطراری ، امداد و نجات و تغذیه آسیب دیدگان پایان یافت و از این پس اسکان موقت و روند بازسازی منازل تخریب شده و نیازمند به تعمیر آغاز شده است.
وی افزود: 14 دستگاه خدمات رسان در کارگروه مدیریت بحران عضو هستند و از این پس متولی خدمات رسانی به زلزله زده ها هستند تا بخشی از خسارت های آنان جبران شود و به زندگی عادی خود برگردند. 
وی خاطرنشان کرد: در اسکان موقت زلزله زده ها همچنان می توانند چادرهای خود را حفظ و در صورت نیاز دستگاه های متولی دیگر اقدام به تهیه کانکس کنند و طی 4 تا 6 ماه آینده بیش از 14 هزار واحد مسکونی روستایی و شهری آسیب دیده در این زلزله بازسازی و تعمیر می شوند. وی با بیان این که طی این مدت 3 هزار و 350 چادر میان زلزله زده ها توزیع شد اظهار داشت: در این مدت همچنین 4 تن مواد غذایی با بالگرد در میان زلزله زده ها توزیع شد. 
وی تصریح کرد: از این پس علاوه بر روند بازسازی مناطق زلزله زده باید تأمین سوخت، تغذیه کافی، بهداشت، امنیت روانی و حمل و نقل زلزله زده ها مورد توجه دستگاه های متولی باشد و زلزله زده ها را فراموش نکنند. مدیرعامل جمعیت هلال احمر مهمترین چالش های امداد رسانی در زلزله اخیر را اخلال در شبکه های ارتباطی، از کار افتادن چراغ های راهنمایی و قرار داشتن ساختمان جمعیت هلال احمر در نقطه پر ترافیک برشمرد و اظهار داشت: برای رفع مشکل ارتباطی در حوادث بعدی باید دستگاه های مسئول از هم اکنون به فکر ایجاد شبکه بی سیم برای دستگاه های کارگروه بحران باشند تا در مواقع این چنینی و قطع شبکه های مخابراتی و یا ترافیک بالای آن اعضای کارگروه مدیریت بحران بتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند. وی خاطرنشان کرد: برای رفع مشکل قرار داشتن انبار و امکانات لجستیک هلال احمر در مرکز شهر نیز پیش بینی لازم را کرده ایم به گونه ای که پروژه  احداث انبارهای بزرگ در تخته ارکان را آغاز کرده ایم و تمام انبارها و واحدهای امداد و نجات هلال احمر به این نقطه منتقل می شوند و تنها بخش اداری در مرکز شهر باقی می ماند تا دیگر گرفتار ترافیک نشویم.  
وی با بیان این که فعالیت های امداد رسانی به زلزله زده ها در زمین لرزه بزرگ اخیر بجنورد به خوبی مدیریت شد اظهار داشت: طبق پروتکل های جهانی ابتدا باید نجات آسیب دیده ها انجام و سپس عملیات امداد رسانی آغاز شود اما با مدیریت بحران اخیر بلافاصله و همزمان با عملیات نجات عملیات امداد نیز آغاز شد و پیش از طلوع آفتاب 70 درصد آسیب دیده ها اسکان موقت شدند و بسته های غذایی نیز در روز نخست تهیه و در میان آسیب دیدگان توزیع شد.
 وی در رابطه با گلایه برخی از آسیب دیده ها مبنی بر نبود چادر اظهار داشت: در روستای قصر قجر با 185 خانوار 206 چادر برپا شد همچنین در محلات حاشیه نشین بجنورد و گلستان شهر نیز پس از بررسی تیم های ارزیاب اردوگاه به تعداد خانوارهای آسیب دیده برپا شد اما برخی از مطالبه های غیر تخصصی به دلیل ترس ایجاد شده در برخی افراد با وجود نرسیدن آسیب جدی به منازلشان به وجود آمد و برخی نیز با اهداف خاص خودشان به این مطالبات دامن زدند. «شکوری نسب» با اشاره به زلزله خیز بودن خراسان شمالی و وقوع حوادث مختلف از جمله زلزله، توفان ، کولاک و حوادث جاده ای و کوهستانی اظهار داشت: خراسان شمالی جزو 10 استان حادثه خیز کشور محسوب می شود و وقوع اقسام بلایا در استان می طلبد تا همه هم استانی ها آموزش های لازم را ببینند و یاد بگیرند. وی ادامه داد: در این راستا احداث خانه های هلال در مناطق مختلف را آغاز کرده ایم و در فاز نخست هم اکنون در هر مرکز بخش و یا روستای بزرگ در هر یک از شهرستان ها خانه های هلال را احداث کرده ایم و در فازهای بعدی نیز احداث  این خانه ها را در مناطق روستایی و حواشی شهرها ادامه می دهیم. وی خاطرنشان کرد: ما طرح خادم را آغاز کرده ایم که در آن نیروهای امدادی ما منزل به منزل و چهره به چهره چگونگی مواجهه با حوادث و امداد رسانی را به هم استانی ها در مناطق مختلف آموزش می دهند. وی یادآور شد: هم اکنون اطلاعات 6 هزار فردی که آموزش های امدادی را دیده اند در سامانه الکترونیکی ما ثبت شده است و در مواقع ضروری می توانیم از این نیروها استفاده کنیم.
وی تأکید کرد: هم استانی ها باید خود امدادی را همچون استفاده از کمربند ایمنی برای خود الزامی بدانند و نسبت به یاد گرفتن آموزش های لازم اقدام کنند. وی تصریح کرد: هم اکنون در برخی از کشورهای زلزله خیز دنیا از جمله ژاپن با وجود وقوع زلزله های مخرب و با ریشتر بالا، خسارت های جانی به حداقل رسیده است و ما نیز برای این که به آن مرحله برسیم باید ساختمان سازی روی گسل ها را متوقف کنیم و یا در غیر این صورت مقاوم سازی را در دستور کار قرار دهیم.