تحلیل آمار حوادث مختلف به نقل از مدیر کل پزشکی قانونی

اعلام نتایج بررسی پرونده های قصور پزشکی در استان

نویسنده : آگاهی
مدیر کل پزشکی قانونی خراسان شمالی با برشمردن و تحلیل آمار رخداد های حوادث مختلف سال گذشته  از محکومیت 50 درصدی کادر پزشکی در پرونده های قصور پزشکی استان و همچنین رو شدن دست 48 متهم تصادفات ساختگی در استان خبر داد. به گزارش خبرنگار ما «بابک سلحشور» روز گذشته در نشست خبری به آمار حوادث مختلف در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته در استان 128 پرونده در رابطه با قصور پزشکی تشکیل شد که از این تعداد 44 پرونده در رابطه با شکایت هم استانی ها از کادر پزشکی، 44 پرونده اعتراض به نظر کمیسیون پزشکی قانونی و 40 پرونده نیز در رابطه با روانپزشکی در پزشکی قانونی استان تشکیل شد. وی ادامه داد: از 44 پرونده شکایت هم استانی ها از کادر پزشکی که 15 فقره آن مربوط به زنان و زایمان بوده است در 22 پرونده کادر پزشکی مقصر شناخته شد. 
رو شدن دست ۴۸ متهم تصادف ساختگی
وی با بیان این که برخلاف تصور عموم مردم نسبت به وظیفه پزشکی قانونی به عنوان مرجع کالبد شکافی، پزشکی قانونی وظایف گسترده و بسیاری دارد که یکی از این موارد رسیدگی کارشناسانه به پرونده های اتهام تصادف ساختگی بوده است و بر این اساس طی سال گذشته علاوه بر شناسایی یک باند تصادف ساختگی غیر بومی در استان، پرونده 48 متهم دیگر تصادفات ساختگی نیز با نظر پزشکی قانونی محرز شد. وی خودزنی را دیگر پدیده ناپسندی برشمرد که پزشکی قانونی با آن مواجه است و بیان کرد: به طور میانگین روزانه یک تا 2 فقره خودزنی وجود دارد که فرد به دلیل سازش در آینده در پی ضرب و جرح و گرفتن دیه متقابل از طرف دیگر درگیری و اختلافات خانوادگی اقدام به خودزنی می کند. وی خاطرنشان کرد: پزشکی قانونی به عنوان بازوی قوی دستگاه قضایی در رسیدگی به یک سوم پرونده های قضایی نقش به سزایی دارد. وی ارائه نظر کارشناسی در مورد ضرب و جرح، تصادفات، نقص عضو، از کار افتادگی، تجاوز جنسی، تعیین ژنتیک و رابطه خویشاوندی از طریق آزمایش DNA ، صدور گواهی سقط و آزمایش بارداری پیش از طلاق را از جمله دیگر وظایف مهم پزشکی قانونی برشمرد و اظهار داشت: با وجود وظیفه حساس و مهم پزشکی قانونی در احقاق حق هم استانی ها و کمک  به دستگاه قضایی  اما این اداره کل به شدت با کمبود نیروی متخصص مواجه است به گونه ای که از چارت 122 نفره پزشکی قانونی استان تنها 22 پست تکمیل است. 
مجوز ۷۸ مورد سقط جنین
مدیرکل پزشکی قانونی استان تنها مرجع صدور مجوز سقط درمانی را پزشکی قانونی اعلام کرد و اظهار داشت: طی سال گذشته در این زمینه 116 مورد مراجعه در استان داشتیم که از این تعداد 78 مورد منجر به صدور مجوز سقط از سوی پزشکی قانونی استان شده است. 
پایین آمدن سن خودکشی
وی همچنین گریزی به آمار خودکشی 49 نفر از هم استانی ها زد و گفت: هر چند آمار خودکشی طی سال گذشته نسبت به سال قبل  از آن رشد اندکی داشت اما پایین آمدن سن خودکشی نشان از وجود برخی مشکلات فرهنگی به ویژه در برخورد والدین با فرزندانشان است چرا که این افراد به دلایل بسیار ساده و پیش پا افتاده اقدام به خودکشی کرده اند و در این رابطه می طلبد تا دستگاه های فرهنگی و رسانه ها به این موضوع ورود پیدا کنند و ضمن ریشه یابی مسئله اقدامات فرهنگی به ویژه در مورد مسائل عقیدتی را انجام دهند تا با آگاهی دادن از افزایش خودکشی پیشگیری شود. وی با اشاره به فعالیت های عمرانی پزشکی قانونی برای احداث مراکز خود در شهرستان هایی نظیر فاروج، مانه و سملقان، بجنورد، جاجرم، شیروان و اسفراین، یادآور شد: مراکز پزشکی قانونی شهرستان‌های فاروج و مانه و سملقان در قالب مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان در هفته قوه قضاییه افتتاح خواهند شد. 
کاهش اطاله دادرسی با راه اندازی آزمایشگاه سم شناسی
این متخصص پزشکی قانونی همچنین از راه اندازی آزمایشگاه سم شناسی در استان خبر داد و گفت: پیش از این به دلیل نبود دستگاه «GC_ MS» در استان آزمایشات سم شناسی استان به استان همجوار ارسال می شد که گاهی تا 3 ماه مشخص شدن نتیجه به طول می انجامید و روند اطاله دادرسی را به تأخیر می انداخت اما با راه اندازی آن هم اکنون ظرف 20 روز این آزمایشات انجام می شود. وی با اشاره به ارسال 495 فقره پرونده سم شناسی به خراسان رضوی اظهار داشت: آزمایشات سم شناسی به مواردی اطلاق می شود که متخصصان پزشکی قانونی پس از کالبد شکافی ظاهری به نتیجه نمی رسند و برای علت دقیق مرگ فرد آزمایش سم شناسی نیز انجام می شود. مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی در رابطه با بحث همسر آزاری در استان نیز گفت:در سال گذشته 711 مورد پرونده در رابطه با همسر آزاری در استان تشکیل شد.وی افزود:از این تعداد689 مورد مربوط به همسر آزاری زنان و 22 مورد مربوط به همسر آزاری مردان بود.