گفت و گو با بازیگر سریال «زیر پای مادر»

سکانس های بازیگری «مجید نوروزی»

مریم ضیغمی- اگر چه سن کمی دارد و تنها 26 بهار را پشت سر گذاشته اما به گفته خودش 15 سال است که تجربه بازی در تئاتر را دارد. نامش «مجید نوروزی» است؛ همان بازیگر جوان تئاتر و تلویزیون که شب های ماه مبارک رمضان با سریال «زیر پای مادر» خوش درخشیده است. او در هنرستان کمال الملک در رشته‌ نمایش تحصیل کرد وسپس در دانشکده هنر و معماری تهران بازیگری خواند. بازی نوروزی در نقش اشکان (پسر خلیل با بازی کامبیز دیرباز) به عنوان یکی از شخصیت های اصلی دیده شده و سال ها تجربه کار در صحنه تئاتر همراه با راهنمایی های کارگردان و نویسنده به کمکش آمده است. به بهانه بازی خوب او در سریال «زیر پای مادر» گفت و گویی با وی انجام دادیم.
 
ابتدا از نخستین تجربه تان در تلویزیون برای ما بگویید.
سال 83 نخستین کارم را با بازی در سریال «سرود خاک» به کارگردانی جواد مزدآبادی آغاز کردم. در کنار بازی در تئاتر در چند اثر تلویزیونی برای شبکه دوم سیما بازی کردم.
البته تئاتری ها دیده نمی شوند.
کارگردان ها و دستیاران شان به تماشای تئاتر می آیند و بازی هر کدام از بازیگران را بپسندند انتخاب می کنند. البته برای من این اتفاق نیفتاد. من سال گذشته در دو سریال «چرخ فلک» و «ماه و پلنگ» نقش‌های کوتاهی بازی کردم. معرفی من به این پروژه از چند طریق صورت گرفت و به دفتر تولید سریال «زیر پای مادر» معرفی شدم. آقایان توفیقی و نعمت‌ا... برای نقش ستاره و اشکان، حدود پانصد نفر را دیده بودند ولی هیچ کدام را انتخاب نکردند. بعد از گپ و گفت های اولیه به نتیجه رسیدیم که من ایفاگر نقش اشکان سریال باشم.
با توجه به سابقه کاری تان در تلویزیون آیا قبول دارید که با بازی در سریال «زیر پای مادر» دیده شدید؟
خدا را شکر بازخورد خوبی از مردم درباره بازی ام گرفته ام. دلیلش هم حضور بهرنگ توفیقی و سعید نعمت ا... بود. هر دو حرفه ای و کار بلد هستند و سال ها تجربه دارند. خیلی خوشحال هستم که این اتفاق افتاد.
وقتی بازی در نقش اشکان به شما پیشنهاد داده  شد چه تعریفی از شخصیت برای تان شد؟
هنگامی که دعوت به کار شدم تنها 10 قسمت از سریال نوشته شده بود. در گپ و گفت های اولیه، سعید نعمت ا... تعریفی از شخصیت برایم ارائه داد. در این حرفه زیاد خود را درگیر تحلیل نقش نمی کنم. البته قبل از شروع کار، تحلیل آن شخصیت خیلی اهمیت دارد. یکی از نکات مثبت سریال، حضور سعید نعمت ا... بود. او فیلم نامه را می نویسد بنابراین به خوبی شخصیت ها و موقعیت ها را می شناسد.
به طور حتم وقتی پیشنهاد بازی در سریال به شما داده شد این واهمه را داشتید که باید در کنار بازیگران کاربلد و توانای کشور بازی کنید.
اتفاق خوبی برایم بود که بازیگران سریال همه آدم های حرفه ای، کاربلد و شریف هستند. آن ها در کار برای رسیدن به نقش کمکم کردند و کار برایم راحت شد. از کامبیز دیرباز و مجید واشقانی و علیرضا آرا گرفته تا خانم جعفری خیلی راهنمایی های درستی داشتند که به نقش رسیدم.
شمای بازیگر با توجه به سابقه کاری تان در تئاتر چه کردید که در این سریال بازی تان دیده شد؟
سال هاست که تجربه بازی در تئاتر را دارم بنابراین یک سری تکنیک های بازیگری را آموخته  و سعی کرده ام در این سال ها تجربه کسب کنم. مدیوم‌های بازیگری در سینما، تئاتر و تلویزیون مختلف است و تلاش می کنم در هر مدیومی که کار می کنم بر همان اساس کارم را انجام دهم. استرس مطمئنا بوده اما سعی کردم بازی ارائه دهم که بازی  نقش مقابلم خراب نشود و بتوانم تا حد قابل قبولی در کنارشان پیش بروم.
اشکان در قسمت های نخستین قصه با فاجعه ای رو به رو می شود. او چطور ناگهانی در روند قصه رشد پیدا می کند و بزرگ می شود؟
موقعیت های فیلم نامه آن قدر قشنگ و درست در کنار هم چیده شده بود که این اتفاق افتاد. از نظر خیلی ها برخی اتفاق ها در قصه سریع رخ می دهد که معتقدم یکی از نکات مثبت قصه است که ریتم کار و اتفاق ها پشت سر هم رخ می دهد و تماشاگر چیزی را از دست نمی دهد. نقش اشکان 5، 6 سال با من اختلاف سنی داشت و تمام تلاشم را کردم که اندکی در بازی سن خود را پایین بیاورم تا شخصیت اشکان را بازی کنم. او خودجوش و احساساتی است، سریع عصبانی می شود و سریع خاموش می شود. این که در طول قصه اشکان دارد بالغ می شود به دلیل اتفاق هایی است که در قصه رخ می دهد، یعنی او از جایی متوجه اتفاق ها می شود. 
در رشته تئاتر تحصیل کرده اید. شما که تجربه بازی در دو مدیوم تئاتر و تلویزیون را دارید، بازی در کدام مدیوم سخت تر است؟
هر کدام سختی های خودش را دارد و نمی توان گفت کدام یک سخت تر است چون مدیوم های شان با هم متفاوت است. فقط باید هر مدیوم را بشناسی و تمام تلاشت را برای بازی بهتر بکنی.
برای چه وارد این حرفه شدید؟ خیلی ها برای دیده شدن وارد می شوند و سودای شهرت دارند و برخی هم علاقمند به این حرفه هستند و بعضی ها هم برای پولش ورود پیدا می کنند.
من به خاطر شهرت و پول وارد نشدم بلکه عاشق بازیگری بودم و هستم. بازیگری برایم مهم است و مدیومش برایم فرقی ندارد.
می دانید کارتان خیلی سخت شده چون با این سریال دیده شدید و هم چنین هنوز ابتدای راه هستید و برای انتخاب کارها باید مسیر سختی را طی کنید.
بله دقیقا همین طور است. اکنون درگیر بازی در تئاتر هستم. اولویت اولم تئاتر است چون بازیگر را آپدیت می کند.
بزرگ ترین آرزوی تان چیست؟
زیاد به آن فکر نمی کنم. من فقط تلاش خودم را می کنم تا به آن جایگاهی که در بازیگری دوست دارم دست یابم. من همه اتفاق های خوبی که قرار است در بازیگری برایم رخ دهد برایم آرزو است.