غوغای تنیسورهای کوچک

«راجرفدرر»های فردا

نویسنده : اسدی

 یک روز متفاوت برای ورزش تنیس استان است، جامعه تنیس از ضربات تنیسی جام های آدینه یک گام فراتر گذاشته اند و برای اولین بار طرح استعداد یابی تنیس را با عنوان طرح« JTI»  به منظور کشف ظرفیت ها در رده سنی 4 تا 14 سال برگزار کردند تا خط بطلانی بر تمام تلاش های نشده و کم توجهی های گذشته کشیده شود و ورزش نوپای تنیس استان مسیری رو به رشد و توسعه پیدا کند.
با این که یک هفته قبل برگزاری مسابقه طرح استعداد یابی تنیس استان در فضای مجازی و سطح شهر اعلام شده بود اما کمتر تصور می شد که این کارگاه با چنین استقبالی مواجه شود به نحوی که خانواده هایی که حتی برای مسابقه ثبت نام نکرده بودند هم در روز موعود پشت فنس های زمین تنیس شهربازی ایستاده بودند و می خواستند فرزندشان در طرح استعداد یابی آن روز شرکت کند، کار به جایی رسید که هیئت های استان و شهرستان این ورزش جذاب مجبور به خرید بیمه آنلاین برای متقاضیان شدند. این ها یعنی بستر برای ظهور و بروز استعدادها و پدیده های این ورزش نوپا فراهم است، علاقه مند وجود دارد و فقط باید استعدادها کشف شوند، استارتی زده شود تا حرکت به سمت جلو شتابی بیشتر بگیرد. کمی جدی تر و بیشتر که بیندیشیم به این نتیجه می رسیم که این ورزش که چند سالی از عمر آن نمی گذرد همیشه در پشت سد محدودیت ها و کمبودها مانده  و هیچ گاه شرایط برای توسعه آن فراهم نشده بود، تا این که بالاخره فرمان این ورزش به دست خود تنیسورها افتاد، کسانی از بطن ورزش تنیس که پیراهنی در این راه پاره کرده  و خون دل برای این ورزش خورده اند.
حضور خانواده ها در زمین تنیس شهربازی ستودنی و تحسین برانگیز است، تحسین برانگیز به این دلیل که به ورزش فرزندان خود اهمیت می دهند و حامی ورزش های مردمی هستند، اگر چه این طرح برای استعدادیابی این ورزش برگزار شد اما هدف بزرگ دیگری را در دل خود نهان داشت و آن همگانی کردن و عمومیت بخشیدن به این ورزش مفرح است و اصلاً دور از انتظار  و بعید نیست که کودکان و نوجوانان علاقه مند به تنیس، در آینده ای نه چندان دور، در مسیر موفقیت بزرگان این رشته همچون «راجر فدرر»، «رافائل نادال»،  «آزارنکا» و «شاراپووا» حرکت کنند و نام آوران جدید این رشته جذاب و پرهیجان شوند. از یاد نبریم تنیس استان، پیش از این، نابغه ای همچون «علی یزدانی» را داشت که مورد کم توجهی قرار گرفت، اما اکنون به نظر می رسد باید شاهد روزهای روشنی در زمین های خاکی تنیس باشیم.
یکی از والدین که برای استعدادیابی فرزند خود در این طرح شرکت کرده است درباره چگونگی برگزاری این همایش می گوید: برنامه بسیار باکیفیت برگزار شد که نوید بخش روزهای خوب برای تنیس است و می تواند تحولی برای این رشته باشد.
«خسروی» با بیان این که این  گونه برنامه ها باید تداوم داشته باشد، اظهارمی کند: ورزش تنیس در استان ناشناخته مانده است و  نیاز به حمایت و توجه بسیار بیشتری دارد تا بعد از سالیان سال شاهد حضور چهره های جدید تنیس کشور در سطح بین المللی باشیم.
وی با بیان این که نباید تنها موفقیت تنیس بازان کشورمان را  به رقابت های «فیوچرز» محدود کنیم به حضور ایران  در رقابت های «دیویس کاپ» اشاره و عنوان می کند: حضور ایران فراتر از این مسابقات، جز با پرورش نسل جدیدی در تنیس کشور حاصل نمی شود.
وی ادامه می دهد: موفقیت های سال های اخیر تنیس کشور تنها در رقابت های رفت و برگشت سطوح 2 و 3 آسیا بوده است و ما سالیان سال است که آرزوی حضور در رقابت های سطح یک آسیا را داریم.
وی با بیان این که چهره هایی هستند که در این سال ها واقعاً برای تنیس زحمت کشیده اند، عنوان می کند:  اگر این چهره ها مورد حمایت بیشتری قرار بگیرند می توانیم به هدف و خواسته مان  در این رشته برسیم.
وی ادامه می دهد: در استان محرومی همچون خراسان شمالی، هیئت تنیس با کوششی مثال زدنی و جالب، خانواده های ورزش دوست را گرد هم جمع و استعدادیابی کرد و در طرح  JTI یک گام مهم برای پرورش نسل جدید در کشور برداشت.
وی شرط اول توسعه ورزش استان را حمایت از این گونه طرح ها و هیئت های ورزشی ذکر و عنوان می کند: ظرفیت های تنیس در همان 2 ساعت برگزاری همایش مشاهده شد و باید گفت از این استعدادها در استان بسیار زیاد هستند اما با یک یا دو جلسه نمی شود و نمی توان انتظار تغییر خاصی داشت؛ باید خانواده هایی که حضور داشتند و دیگر خانواده های علاقه مند دوباره دعوت شوند و استعدادها به حال خود رها نشوند.
وی با بیان این که خیلی از هم استانی ها اطلاعی از این همایش نداشتند و ندارند، ادامه می دهد: باید اطلاع رسانی های جدید انجام شود و با  وجود این که این رشته به عنوان  رشته ای لوکس و پر هزینه شناخته می شود اما در حقیقت و در بطن خود رشته ای مفرح است که اگر در سطح عالی و مسابقات بین المللی به آن نگاه کنیم دارای جوایز میلیونی است که می تواند اقتصاد ورزش را متحول کند.
وی  با بیان این که باید رقابت های فیوچرز را از کیش و تهران به زمین های خاکی استان بکشانیم، می افزاید: برای رسیدن به این هدف باید از تک تک کودکان و نوجوانان حمایت کنیم و آن ها را به حال خود رها نکنیم، زیرا با یک جلسه استعدادیابی به دلیل آشنا نبودن آن ها با این ورزش  نمی توان گفت که استعداد دارند یا ندارند.
وی ادامه می دهد: تنیس رشته ای درآمدساز است و اگر مسئولان می خواهند ورزش استان توسعه یابد باید از نسل های جدید، طرح های جدید و هیئت های ورزشی پر تلاش حمایت کنند.
یکی دیگر از والدین هم علاقه فرزند خود برای حضور در طرح استعداد یابی را دلیل حضورش در این همایش ذکر و عنوان می کند: با این که مدت زمان زیادی از آشنایی ما با این ورزش نمی گذرد اما به واسطه علاقه فرزندمان احساس می کنیم که می تواند در این ورزش موفق شود و حرفی برای گفتن داشته باشد.
وی خواهان ادامه فعالیت های همگانی مانند این طرح است و اظهار می کند: در استان ما کمتر به همگانی کردن ورزش های خاص اهمیت می دهند و این جای خوشحالی است که این اقدام از سوی هیئت تنیس برای خانواده ها انجام شد.
حضور سرپرست اداره کل ورزش و جوانان در این همایش اما امید دیگری است که این بار در کنار مردم، مسئولان هم گامی برای توسعه این ورزش برداشته اند و در این میان نمی توان از حمایت های شهرداری بجنورد هم غافل بود که به نوعی حامی اصلی ورزش تنیس شهرستان بجنورد بوده است.
در همین رابطه سرپرست هیئت تنیس خراسان شمالی با بیان این که هدف از برگزاری کارگاه ها و همایش های آموزشی، آشنایی خانواده ها با ورزش تنیس است، می گوید: زمینه و بستر توسعه تنیس تا به حال فراهم نبوده است بنابراین هیئت تنیس استان تصمیم بر آن دارد تا استعدادها و ظرفیت ها را خود کشف کند.«امین معماریانی»  با بیان این که این ورزش در استان ناشناخته مانده است، اظهار می کند: تنیس، ورزشی انفرادی و قهرمانی است و ظرفیت هایی دارد که می تواند برای ورزش استان مفید باشد.
وی ارزیابی خود از برگزاری کارگاه را مثبت عنوان می کند و این ارزیابی را هم ناشی از حضور پر شور خانواده ها در این مراسم می داند. او در بخشی از توضیحات خود به ادامه دار بودن شناسایی استعدادهای تنیس استان می پردازد و ادامه می دهد: هیئت تنیس استان شامل کمیته هایی از جمله کمیته آموزش است که تقویم آموزشی تنیس استان را تدوین می کنند و در این برنامه برگزاری کارگاه ها و همایش ها را در نظر دارند.
وی اما وضعیت تنیس استان را مثبت نمی داند زیرا در استان تنها 2 شهرستان جاجرم و بجنورد در این رشته فعال هستند اما به این نکته هم اشاره می کند که به دنبال تأمین مالی برای راه اندازی رشته تنیس در دیگر شهرستان های استان هم هستند.