دغدغه های اهالی روستاهای حاشیه «چندیر» که به زیر آب می رود

«دولان» و «اسمی» در انتظار انتقال به نقطه امن

نویسنده : محمود نجاهی

 7 سالی می شود که احداث کوچکترین سد خاکی کشور در بخش جرگلان آغاز شده است و  در مجموع بیش از ۶٠٠ هکتار از زمین های پایاب سد با افتتاح آن، آبگیری خواهد شد.
سد «چندیر»، پشتوانه کشاورزی جرگلان تاکنون حدود ٩٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نامش را از یک رود فصلی گرفته است که اکثر روستاهای این بخش را به مقصد کشور همسایه می پیماید.
کشاورزی و دامداری پیشه و مشاغل تعریف شده این منطقه به شمار می آیند و با افتتاح سد، صنعت کشاورزی منطقه رونق می یابد اما در کنار آن، دو روستای «دولان» و «اسمی» که جمعیت ٣٠٠ نفری را در خود جا داده اند به زیر آب خواهند رفت.چندی پیش سد چندیر با حضور وزیر نیرو آبگیری شد اما هنوز هم اهالی این دو روستا به زندگی عادی خود مشغولند و به مکان جدید و امنی انتقال داده نشده اند.
در این ارتباط با یکی از اهالی روستای دولان که در ٢ کیلومتری سد چندیر واقع شده است به گفت و گو می نشینم.
«منفرد» با بیان این که قطعه بندی و واگذاری زمین به اهالی تاکنون به طور کامل انجام نشده است می گوید: با بارش باران و جاری شدن سیل در مسیر چندیر، منتظر توصیه ها و هشدارهای مسئولان برای تخلیه روستا می‌شویم.وی می افزاید: مکان جانمایی شده محروم از امکانات اولیه رفاهی از قبیل آب شرب، تلفن و راه روستایی مناسب است.
وی هم چنین با اشاره به این که دامداری و کشاورزی شغل اکثر اهالی روستاست، تصریح می کند: زمینی که توسط بنیاد مسکن به اهالی واگذار می شود برای یک زندگی روستایی و ساخت طویله و انباری و اشتغال به دامداری مناسب نیست و کم است.
وی ادامه می دهد: تا آغاز فصل سرما زمان کمی باقی است و باید در این زمان محدود بعد از واگذاری زمین طویله ها و منازل مسکونی مان را بسازیم که بسیار مشکل و نیازمند مساعدت مسئولان است.
یکی از اهالی روستای اسمی که در یک کیلومتری سد چندیر واقع شده است در این باره می گوید: تاکنون به تعداد انگشت شماری از اهالی زمین واگذار شده است و ساکنان منتظر تحویل زمین هستند.
«عید محمد دهدار» می افزاید: سد آبگیری شد و ما هنوز ساکن محدوده ای هستیم که به زودی به زیر آب خواهد رفت.
وی تصریح می کند: با تحویل زمین به اهالی دیگر تا زمستان فرصت کمی باقی است و ساخت و ساز منازل مسکونی و انباری و طویله هایمان زمان زیادی خواهد برد.
وی با اشاره به این که در سیل اخیر مسئولان هشدار داده بودند که روستای اسمی تا ساعت ٣ صبح به زیر آب می رود، اظهار می کند: حدود ساعت یک صبح بود که با صدای اهالی از خواب بیدار شدم و دیدم هر یک از اهالی با تراکتور و وانت در حال بار زدن وسایل منزل و تخلیه روستا هستند که خوشبختانه اتفاقی رخ نداد و فردای همان روز اهالی به روستا بازگشتند.
در همین ارتباط بخشدار جرگلان با بیان این که سد چندیر در راستای توسعه کشاورزی و جمع آوری آب های سطحی احداث شده است می گوید: برای احداث این سد تاکنون ١١٠ میلیارد تومان هزینه شده و حدود ٩٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
«نجاهی» می افزاید: برای انتقال و اسکان اهالی دو روستای دولان و اسمی که با افتتاح سد به زیر آب خواهند رفت، زمین در حال واگذاری است و حق تملک زمین های زراعی، مسکونی و باغ ها به اهالی پرداخت شده است.وی تصریح می کند: اهالی برای ساخت مسکن در محل جانمایی شده می توانند در صورت تمایل از تسهیلات بنیاد مسکن استفاده کنند.