در همایش آسیب ها و مسائل مرتبط با حوزه شهرداری ها و شورای اسلامی مطرح شد:

توصیه رئیس کل دادگستری بر دوری شوراهای شهر ازطایفه گرایی و حزب گرایی

دادستان اعضای شوراها را از سهم خواهی از شهرداری ها برحذر داشت

 محمد آگاهی- مقامات قضایی استان در همایشی با عنوان آسیب ها و مسائل مرتبط با حوزه شهرداری ها و شورای اسلامی با بیان توصیه ها و هشدارهایی به اعضای شوراهای جدید در استان، طایفه گرایی و حزب گرایی را آفتی برای اعضای شوراها دانستند، ضمن این که شوراها را  از سهم خواهی از شهرداری ها بر حذر داشتند. رئیس کل دادگستری خراسان شمالی در این همایش با آفت دانستن طایفه گرایی و حزب گرایی در شوراهای شهر خطاب به اعضای شوراهای شهر گفت: هر چند اگر با گرایش های سیاسی انتخاب شده باشید اما از امروز به بعد برای خدمات رسانی به مردم، خط کشی میان مردم قرار ندهید و قانون و خدمتگزاری به مردم را ملاک عمل قرار دهید. حجت الاسلام «قدرتی»  با بیان این که از خدا بترسید و هنگامی که بر مدار قانون حرکت کردید از هیچ مقامی نترسید، اظهارکرد: دستگاه قضایی در رسیدگی به مسائل و مشکلات، کاری به سیاست ندارد و اگر دستگاه قضایی سیاسی تصمیم بگیرد، عدالت ساقط می شود. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات مالی شهرداری بجنورد گفت: شهرداری بجنورد بابت مطالبات 600 میلیارد ریالی اش تاکنون از دستگاه های اداری شکایت نکرده است تا دستگاه قضایی آن را پیگیری کند. وی ادامه داد: ما به آن ها گفتیم برای این که حتی از دادگستری طلب تان را بگیرید باید شکایت کنید تا ما پس از صدور رأی بتوانیم این موضوع را در اعتبارات لحاظ کنیم اما به هر دلیل تاکنون شهرداری شکایت نکرده است. وی همچنین با تأکید بر این که در تمام تصمیمات خدا را در نظر بگیرید، اضافه کرد: اعضای شورای شهر باید مراقب باشند مبادا مصوبه ای داشته باشند که یک عده ای را به خاک سیاه بنشاند.  اولویت بندی درست بودجه ها برای رسیدگی به شهر از دیگر توصیه های قاضی القضات استان به شوراهای شهر بود و اظهارکرد: گاه در مکانی نقطه حادثه خیزی وجود دارد که جان انسان ها را می گیرد و یا در نقطه ای از شهر، مردمانش در فضای غیر بهداشتی زندگی می کنند اما شهرداری و شورای شهر به جای در اولویت قرار دادن این امور به سراغ مکانی می روند که خوشایند رئیس دادگستری، استاندار و یا دیگر مسئولان باشد. وی با ذکر مثال دیگری تصریح کرد: در پارک بزرگ شهر مسجدی دایر می شود که چند نمازگزار به سختی داخل آن می نشینند اما فضایی احداث می شود که پسران و دختران در شب های ماه رمضان به جای پر کردن مساجد، رو در روی هم قرار می گیرند و گناه شکل می گیرد. متولیان باید مسائل مهم فرهنگی را اولویت بندی کنند. دادستان مرکز استان نیز در این همایش با تأکید بر نظارت دقیق اعضای شورای شهر بر مناقصه ها، مزایده ها و تمام دعاوی شهرداری در محاکم قضایی عنوان کرد: اعضای شورای شهر برای انجام وظیفه نظارتی خود باید اشرافیت کامل بر زیر مجموعه خود و حرکت بر مدار قانون شهرداری داشته باشند. «یاران» ادامه داد: هم اکنون پرونده هایی از طرف سازمان بازرسی، گزارش های مردم و یا خود دادستانی در رابطه با تضییع حقوق بیت المال و برخی اقدامات شبکه ای در استان، چند شعبه بازپرسی دادسرای مرکز استان را درگیر کرده است. وی ادامه داد: این تضییع حقوق های بیت المال می توانست صورت نگیرد، اگر شوراها اشراف می داشتند و به وظیفه نظارتی خود به خوبی عمل می کردند. وی خاطرنشان کرد: پرونده هایی نیز در رابطه با شوراهای شهر در دادسرا تشکیل شده است که شاکیان نسبت به فحاشی، توهین، درگیری و افترا نسبت یه یکدیگر در شوراها شکایت کرده اند و این قبیل موارد کم نبوده است.
وی تصریح کرد: شوراها باید وظایف خودشان را خوب بشناسند و بر مشکلات شهر و کمبودهای موجود و جرایم و آسیب هایی که در شهرشان دارند شناخت کافی داشته باشند. دادستان بجنورد، دست اندازی به حریم شهرها و سکونتگاه های غیر رسمی را از جمله آسیب های شهرهای استان برشمرد و خواستار توجه و اشرافیت شوراها بر این موضوعات شد. وی خاطرنشان کرد: شوراها باید برای کاهش آسیب های شهری از ظرفیت دیگر دستگاه ها استفاده کنند و جلسات متعدد آموزشی در این زمینه برای شوراها برگزار شد. «یاران» همچنین با بیان این که مصوبات شهرداری بدون انطباق با کمیته انطباق فرمانداری، ضمانت اجرایی ندارد گفت: اعضای شورا باید به عنوان عضو کمیسیون ماده 100 بر عملکرد این کمیسیون نظارت کاملی داشته باشند تا این کمیسیون به بهترین شکل و در راستای ایجاد درآمد برای شهرداری عمل کند. وی با برحذر داشتن اعضای شوراها از سهم خواهی از شهرداری ها و استفاده شخصی از اموال شهرداری اظهارکرد: دستگاه قضایی بنا دارد که از شوراهای شهر حمایت داشته باشد و اعضای شورای شهر هر گاه در راستای عمران و آبادانی شهر حرکت کنند دستگاه قضایی نیز از آنان حمایت خواهد کرد. مدیر کل بازرسی خراسان شمالی نیز در این همایش از اختصاص 20 تا 25 درصد از پرونده های منجر به صدور حکم در بازرسی کل به شوراها و شهرداری ها خبر داد و گفت: بسیاری از این تخلفات در شورای شهر و شهرداری به دلیل واقف نبودن اعضای شورای شهر به قوانین بوده است و بر این اساس این همایش برگزار شد.
«صفری» افزود: یکی از آسیب های حوزه شورای شهر، عدم شناخت لازم و کافی اعضای شورای شهر و شهرداری ها از وظایف خود است و اعضای شورا بر وظیفه نظارتی خود اشرافیت کامل ندارند. وی دخالت در امور داخلی شهرداری ها، حضور اعضای خانواده شورا در طرف قرارداد با شهرداری، به کارگیری بازنشستگان، رعایت نکردن دقت و حساسیت های زیست محیطی و ترافیکی و خرج عوارض پارکینگ برای دیگر امور به جای ساخت پارکینگ را از جمله آسیب های این حوزه دانست که نیاز به نظارت دقیق شوراها دارد.