جانمایی های نادرست بنگاه‌های اقتصادی کوچک

نویسنده : شیری
بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط به دلیل جانمایی های نادرست، در حلقه های زنجیره ارزش، کمترین ارزش را دارد.
مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی با بیان این مطلب به خبرنگار ما افزود: در تمام دنیا بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط، سرمایه گذاری های کمتری نسبت به صنایع بزرگ دارند و از آن جایی که دوره ساخت بنگاه های کوچک اقتصادی کمتر است، به عنوان سریع ترین راه برای ایجاد اشتغال محسوب می‌شوند بنابراین باید این بنگاه ها را به گونه ای ایجاد کنیم که در حلقه های زنجیره ارزشی قرار گیرند.
 «حسینی پور» افزود: این «اس ام ای» ها چه در استان و چه در کشور در جاهایی ایجاد شده اند که کمترین ارزش را دارند و اساس کار از همان ابتدا اشتباه بوده است و باید حلقه های پیشین و پسین و مفقوده ای را که در صنایع وجود دارند ایجاد کنیم.  
وی اظهارکرد: به عنوان مثال در حالی که حدود 24 هزار بافنده فرش در استان داریم، اما حلقه های این صنعت را در بخش های دارکشی، قالی شویی تخصصی و پرداخت نداریم و بیشترین ارزش افزوده از این طریق از استان خارج می شود.
وی ادامه داد: با این که صنایع مادری همچون پتروشیمی، فولاد و سیمان را با زیرساخت های ایجاد صنایع پایین دستی شان داریم اما این بنگاه ها را خیلی کمتر ایجاد کرده ایم در حالی که دیگر استان ها صنایع پیشین و پسین دارند.
وی گفت: در شرایط فعلی به دلیل وجود مشکلات قانونی، گاهی بنگاه های اقتصادی به تعداد زیاد در یک بخش ایجاد و بازار آن اشباع می شود در حالی که برای ایجاد این بنگاه ها باید مدیریت و الزامات قانونی در نظر گرفته شود.
وی بیان کرد: با این که زیرساخت های صنایع پایین دستی در استان فراهم است ولی مشکلی که داریم این است که حلقه های دیگر این «رشته، صنعت» یا تشکل صادراتی قوی را که تجمعی از صادرکنندگان باشد، نداریم.
وی افزود: از آن جایی که ارزش آفرینی در رشته صنعت نداریم، نیروی کار حقوق کمتری می گیرد در حالی که اگر حلقه های مفقوده رنجیره ارزش را احیا کنیم، ارزش افزوده ایجاد شده هم از استان خارج نمی شود.
وی با اشاره به مشکل کشوری در حوزه فعالیت اقتصادی، خاطرنشان کرد: به همین منظور باید مطالعات زیرساختی درستی در حوزه ایجاد بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط داشته باشیم.