فرماندار خبر داد:

729 پروژه؛ هدیه دولت به اسفراینی ها

مرگ منابع آبی تا 10 سال آینده
نویسنده : سید مصطفی نجفیان
 فرماندار اسفراین در گفت و گو با روزنامه «خراسان شمالی» از ظرفیت های فراوان و فرصت های پیش رو  در این شهرستان سخن به میان آورد و در این باره،  افتتاح 729 پروژه را به عنوان هدیه دولت تدبیر و امید به اسفراینی ها اعلام کرد. مقام عالی دولت در اسفراین بر توسعه زیرساخت ها و زیربناهای شهرستان به عنوان مقدمه تبلور پیشران های توسعه تاکید کرد و در عین حال با اشاره به مشکل جدی کمبود آب، از مرگ منابع آبی تا 10 سال آینده در این شهرستان در صورت تداوم شرایط فعلی خبر داد. «جواد نوروزی»  گفت: باید توجه به پیشران های توسعه شهرستان نصب العین مدیران، مسئولان و متولیان باشد و همواره مورد توجه قرار گیرد تا با سرعت و شتاب بیشتری توسعه فراگیر به سر منزل برسد.
وی بیشترین سهم اشتغال شهرستان را در بخش کشاورزی دانست و افزود: متاسفانه کاهش 76 درصدی نزولات آسمانی در سال گذشته نسبت به سال ماقبلش وضعیت کشاورزی را اسفبار کرده است و وضعیت کنونی که از آن به عنوان بحران آب یاد می شود قابل تامل است. وی با تاکید بر این که اکنون گفته می شود از منابع آب های زیرزمینی بیش از 170 درصد از حد مجاز برداشت شده است، تصریح کرد: وضعیت کشاورزی در آینده به دلیل بحران آب خود به بن بست می رود و با مشکل و معضل جدی روبه رو خواهد شد که مقابله با آینده بحرانی کشاورزی از کنون تدبیر را می طلبد. وی با تاکید بر این که باید برای توسعه بخش کشاورزی به سمت و سوی مکانیزاسیون کشاورزی رفت اضافه کرد: تغییر الگوی کشت دیگر مسیری است که می شود بهبود کمی و کیفی تولیدات کشاورزی را با وضعیت آینده آب  پیگیری کرد و البته به سر منزل رساند. وی با تقدیر از تلاش های نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی برای کشت پایلوت گیاهان دارویی ابراز کرد: کشت گیاهان دارویی یکی از مسائلی است که می تواند به عنوان نسخه اثر بخش و موثر در برابر کم آبی و بحران های آینده آب موثر واقع شود و نباید از آن غافل شد بلکه باید بیش از گذشته جدی گرفته شود. فرماندار و مقام عالی دولت در اسفراین با ابراز نگرانی از بحران آب در سال های آینده که ممکن است وضعیت اشتغال بخش کشاورزی را با مشکلاتی روبه رو کند، اضافه کرد: افزایش بهره وری، کاهش مصرف آب، ارتقای مکانیزاسیون بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و به عنوان پیوست های بخش کشاورزی دیده شود. وی تصریح کرد: وضعیت منابع آبی نگران کننده است و نباید فقط به وضعیت کنونی بخش کشاورزی رضایت داد و تغییر الگوی کشت و بهره وری ضروری است. وی تاکید کرد که با تداوم شرایط فعلی تا 10 سال آینده منابع آب ما از بین خواهد رفت.
وی با اشاره به ظرفیت های صنعتی در اسفراین به فرصت های موجود در مجتمع صنعتی اسفراین و لوله گستر این شهرستان هم تلنگری زد و گفت: باید طرح های توسعه ای و فازهای تکمیلی 2 صنعت کلیدی و مهم اسفراین و تقویت و توسعه حمایت از تولید ملی جدی گرفته شود و به ایجاد صنایع وابسته و پایین دستی که مورد توجه سند آمایش سرزمین است توجه جدی کرد که خوشبختانه شرکت های آذین فورج و کیمیای صبا در این شهرستان در این راستا و در پیوند با دیگر صنایع مهم شهرستان ایجاد شده است. مقام عالی دولت در اسفراین با اشاره به ضرورت توجه به پیشران های توسعه شهرستان تاکید کرد: نبود زیرساخت های گردشگری فرصت توسعه این بخش را گرفته است و صنایع تبدیلی بخش فلزات یکی دیگر از بال های توسعه شهرستان است که باعث ایجاد اشتغال خواهد بود و هم بهایی برای حمایت از تولید ملی است. «نوروزی» با اشاره به فرصت های موجود در گردشگری شهرستان هم که یکی دیگر از مهم ترین مباحث سند آمایش خواهد بود گفت: ظرفیت های بکر منابع طبیعی، فرصت های ناب مناطق گردشگری روستایی و بناهای تاریخی و میراث غنی فرهنگی شهرستان از مهم ترین فرصت های گردشگری در اسفراین هستند که عظیم ترین و فاخر ترین میراث خشتی و گلی ایران پس از ارگ بم یعنی شهر تاریخی بلقیس مهم ترین آن هاست. وی با تاکید بر این که 2 پارک ملی و منطقه حفاظت شده در این شهرستان به عنوان «سالوک» و«ساریگل» به دلیل میزبانی از گونه های منحصر به فرد جانوری از ثروت های طبیعی اسفراین است اضافه کرد: متاسفانه برای شناساندن ظرفیت های گردشگری این شهرستان کار جدی نشده است و سرعت ایجاد زیرساخت های گردشگری به کندی پیش می رود که این ها خود مانعی برای توسعه گردشگری شده و تلاش برای ایجاد ثروت از این فرصت غنی را به حاشیه رانده است. وی تاکید کرد: گردشگری، منابع غنی طبیعی و میراث فرهنگی از مهم ترین و ارزشمندترین ثروت ها و سرمایه ها برای شهرستان کهن اسفراین هستند.وی با اشاره به این که سالانه جمعیت شایسته ای برای نظاره بلقیس مهمان اسفراین می شوند، تصریح کرد: احیا و مرمت این میراث خشتی وگلی در جایگاه و شان و منزلت خود به سرمنزل نرسیده است. «نوروزی» با اشاره به این که با آغاز هفته دولت در سال جاری و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان «رجایی» و «باهنر» 118 پروژه عمرانی و خدماتی با اعتبار 416 میلیارد ریال به بهره برداری رسید، گفت: در دولت یازدهم 611 پروژه با اعتبار 343 میلیارد تومان در اسفراین به بهره برداری رسیده است و در دولت یازدهم و ابتدای دولت دوازدهم 729 پروژه با اعتبار 385 میلیارد تومان در اسفراین به بهره برداری رسید. وی با اشاره به این که به برکت سفر مقام معظم رهبری به شهرستان هم 97 پروژه با اعتبار 868 میلیارد ریال به اسفراین اختصاص یافت، اضافه کرد: در سال جاری هم 180 پروژه با اعتبار 180 میلیارد ریال مصوب شده است تا باعث توسعه زیرساخت های شهرستان شود.