تردد پردردسر به دانشگاه ها؛ حکایت همچنان باقی است

نویسنده : بهروز
یکی از مهمترین مشکلاتی که دانشجویان دانشگاه های مرکز استان با آن مواجه اند، رفت و آمد است. تجمع دانشگاه هایی مانند پیام نور، آزاد و انقلاب در جنوب بجنورد و دارالفنون، حکیمان، دانشگاه دولتی، اشراق و علمی - کاربردی در تخته ارکان آن هم در فاصله قابل توجهی از  مرکز شهر بجنورد، لزوم ایجاد سیستم کارآمد حمل و نقل عمومی ویژه دانشجویان را ایجاب می کند.از سویی در بخش شمالی بجنورد و در واقع  در 10 کیلومتری مرکز استان هم دانشگاه فرهنگیان قرار دارد؛ دانشگاهی  که از بدو تاسیس با مشکلاتی مواجه شد که مهمترین آن ها نبود زیرساخت های مناسب حمل و نقل بود و البته جاده نامناسب و نبود سرویس رفت و آمد به یکی از مهم ترین دغدغه های شبانه روزی دانشگاهیان تبدیل شد.
همه راه های سخت
موسوی یکی از دانشجویان دانشگاه اشراق رفت و آمد به دانشگاه را موردی می داند که در انتخاب رشته به آن توجه نکرده است.وی می گوید: 4 سال است در این دانشگاه تحصیل می کنم و در این 4 سال جاده دانشگاه، کوچکترین تغییری که نکرده بماند بلکه شلوغ تر هم شده است.   او  می افزاید: هنگامی که این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم گمان نمی کردم مشکلاتی که مهم جلوه نمی کرد این همه اهمیت پیدا کند.
وی خاطرنشان می کند: با وجود این که چند سال است این مشکل وجود دارد اما  چاره ای برای این راه اندیشیده نشده و این در حالی است که هزینه رفت و آمد هم زیاد است و هر سال به آن اضافه هم می شود.وی بیان می کند: درخواست ما از مسئولان این است که این جاده را تعریض و مناسب سازی کنند زیرا حجم رفت و آمد در این مسیر زیاد است.
وی می افزاید: با توجه به وجود مراکز آموزش عالی در سایت ارکان و همچنین چندین مرکز اداری و درمانی  از سوی دستگاه های خدمات رسان و مسئولان، برای رفع مشکلاتی از قبیل کمبود اتوبوس یا راه اندازی سرویس تاکسی عمومی ویژه دانشگاه اقدامی انجام نشده است.
وی تصریح می کند: در بیشتر مواقع اتوبوس های موجود در این مسیر، طی ساعت های مشخصی رفت و آمد می کنند اما اگر زمانی یکی از دانشجویان از سرویس جا بماند باید از تاکسی تلفنی با مبلغ بسیار زیاد در مقایسه با بهای اتوبوس استفاده کند.علاوه بر آن کمبود تاکسی تلفنی در این منطقه یکی دیگر از مشکلات است و دانشجو باید ساعت ها برای برگشتن اتوبوس یا آمدن تاکسی تلفنی منتظر بماند.
یکی از دختران دانشجو در دانشگاه اشراق هم می گوید: با شروع سال تحصیلی جدید بیش از 2هزار دانشجو روزانه از طریق این جاده خود را به کلاس‌های درس 3 دانشگاه غیردولتی و 2 دانشکده بزرگ پزشکی و بهداشتی می‌رسانند.
وی ادامه می دهد: این فقط دانشجویان نیستند که در این مسیر تردد می کنند بلکه  کارمندان بخش‌های مختلف بیمارستان امام حسن(ع) و دانشگاه ها نیز   روزانه در این مسیر سخت تردد می کنند و علاوه بر این‌ منتهی شدن این جاده به یکی از روستاهای تقریبا پر جمعیت بجنورد به نام ارکان هم گاهی باعث شکل‌گیری زنجیره‌ای از خودروهای عبوری در این جاده کوچک و کم عرض روستایی می شود.وی اظهار می کند: این جاده از ابتدا جاده‌ای روستایی بود و اکنون با  وجود مراکز کوچک و بزرگ آموزشی و خدماتی در حاشیه آن به سازی جاده با سرعت لاک پشتی در حال انجام است ولی به گفته  برخی کارشناسان با این وضعیت تا 5 سال آینده هم تغییری در جاده مواصلاتی بجنورد به ارکان ایجاد نمی‌شود.وی می گوید: علاوه بر عرض کم و آسفالت نامناسب، نور این جاده نیز در شب‌های زمستان مشکل دیگری را به مشکلات ساکنان گذری این جاده اضافه می کند.
 وی می گوید: در شب‌های زمستان با توجه به طولانی بودن ساعات تاریکی و ادامه کلاس‌ها تا ساعت 19 ممکن است به خاطر نبود نور مناسب خطراتی برای دانشجویان ایجاد شود که این خطرات بیشتر از همه گریبانگیر دانشجویان دختر است.
اتوبوس هایی که دیگر رایگان نیست
سرویس های حمل و نقل دانشگاه دولتی بجنورد تا دو سال پیش هزینه ای از دانشجویان برای انتقال آنان به دانشگاه دریافت نمی کرد اما هم اکنون این سرویس ها پولی شده است.
یک دانشجو با بیان این که بیشتر دانشجویان در بیرون از پردیس دانشگاه اسکان دارند می گوید: برخی اوقات روزانه چند بار باید از سرویس استفاده کنیم که هزینه رفت و آمد به یک نگرانی تبدیل شده است.
وی می افزاید: با وجود این که دانشجویان در این مرکز آموزش عالی این مشکل را به  مسئولان اعلام کردند اما اقدام اساسی انجام نشد.
این بخشی از ماجراست که به دانشگاه های تازه تاسیس باز می گردد اما با وجود این که دانشگاه آزاد بجنورد  سابقه ای حدود30 ساله دارد و دانشگاه هایی مانند پیام نور هم در کنار آن شکل گرفته اند باز هم مشکل تردد دانشجویان وجود دارد. یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد در این باره می گوید: اتوبوس ها شلوغ است و در پیک رفت  و آمد  لازم  است تا سرویس ها افزایش پیدا کند و اتوبوس های این دانشگاه مخصوص خود دانشگاه باشد و دانشجویان دیگر از آن استفاده نکنند. دانشجویان دانشگاه دارالفنون هم از سختی تردد گلایه دارند. یکی از دانشجویان این دانشگاه می گوید: تعداد اتوبوس ها باید افزایش پیدا کند زیرا هنگام رفتن به کلاس ها و سلف با مشکل مواجه ایم و باید از اتوبوس هایی استفاده کنیم که هم کهنه هستند و هم سرویس دهی آن ها کم است. 
رئیس دانشگاه بجنورد در مورد طرح جاده قیام به دانشگاه بجنورد می گوید: اداره کل راه و شهرسازی  و شهرداری عهده دار بازگشایی و آسفالت این جاده هستند و شهرداری مهمترین بخش این محور را باز گشایی کرده است و امیدواریم فعالیت های عمرانی این محور را هم انجام دهد.