اقدامات انجام شده هم ناله بیماران خاص را آرام نکرد

نویسنده : علوی
 هزینه های سنگین دارو، نوبت های طولانی در مراکز درمانی خصوصی و دولتی و در دسترس نبودن امکانات از بزرگ ترین مشکلات بیماران خاص است که هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنند. 
تامین دارو و پرداخت هزینه‌های سنگین درمان، مشکل فراگیری است که بیشتر بیماران خاص با آن روبه‌رو هستند. علاوه بر آن گاهی کمبود دارو و حذف یارانه های آن مشکلات این قشر از بیماران را چند برابر  و آن ها را برای تهیه دارو روانه مراکز استان ها یا شهرهای همجوار می کند. یکی از بیمارانی که به یک درمانگاه دولتی مراجعه کرده است در این باره می گوید: برای پیدا کردن نوع خاصی از دارویم گاهی با مشکل رو به رو می شوم و باید همه اعضای خانواده درگیر پیدا کردن دارو شوند از سوی دیگر هزینه های بالای برخی داروها که گاهی اوقات در بازار پیدا نمی شود و  باید نمونه مشابه خارجی آن را با هزینه گزاف تهیه کنیم، مشکل بسیاری از بیماران است. 
 وی که مدتی است به دلیل بیماری شغل خود را از دست داده است، بیان می کند: بیکاری و نداشتن هزینه های درمان و تامین معاش خانواده یکی دیگر از مشکلات برخی از بیماران خاص محسوب می شود . همراه یکی دیگر از بیماران هزینه های جانبی مانند انواع آزمایش ها و رادیوتراپی ها را برای بیماران بسیار بالا می داند و می گوید: با این که در مراکز دولتی چنین امکاناتی وجود دارد اما گاهی اوقات آن قدر شلوغ است و نوبت دهی به کندی انجام می شود که مجبور می شویم بیمار را به مراکز خصوصی ببریم زیرا رادیوتراپی ها باید در زمان خاص خودش انجام شود. در نوبت ایستادن به ضرر بیماران است و از آن جایی که این آزمایش ها باید زود به زود انجام شود ناچار هستیم هزینه های بالایی را بپردازیم.
 وی خاطرنشان می کند: بیماران خاص باید همیشه داروهایشان قابل دسترس باشد اما گاهی اوقات این گونه نیست و این افراد مجبور هستند برخی از داروها را از مراکز استان ها تهیه کنند و هزینه های زیادی را متحمل شوند. 
همراه بیماری دیگر که از یکی از روستاهای آشخانه به بجنورد آمده است، بیان می کند: با این که بخشی از هزینه های داروهای بیماران خاص رایگان است اما باز هم هزینه های جانبی زیادی دارد که همه بیماران قادر به پرداخت این هزینه ها نیستند.  
وی که تمایلی به ذکر نامش ندارد، اظهارمی کند: بیماران برای کاهش هزینه ها ناچار هستند فقط به مراکز دولتی مراجعه کنند اما نوبت دهی آن قدر در این مراکز طولانی است که گاهی اوقات بیمار با مشکل مواجه می شود. 
وی می افزاید: هفته گذشته برای انجام  ام. آر. آی به یک مرکز دولتی مراجعه کردیم که بسیار شلوغ بود و به ناچار به یک مرکز خصوصی با پرداخت هزینه بالا رفتیم و البته آن جا نیز بسیار شلوغ بود و پذیرش انجام نمی شد اما توانستیم به زحمت با چند ساعت معطل ماندن این کار را انجام دهیم. 
در همین باره، کارشناس مسئول بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان این که در حال حاضر حدود 800 بیمار خاص در استان وجود دارند، بیان می کند: همه خدمات سرپایی و بستری بیمارانی مانند تالاسمی، هموفیلی و دیالیزی که کاملاً خاص هستند به طور رایگان انجام می شود و برای بیماران ام اس نیز کورتون درمانی، گفتار درمانی، بستری، ام آر آی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ویزیت پزشک متخصص رایگان است. 
«مهری فرشاد» درباره هزینه های تامین داروی بیماران خاص هم بیان می کند: چگونگی پرداخت هزینه های داروی بیماران خاص مانند گذشته است و تغییری نکرده به گونه ای که 90 درصد هزینه دارو را بیمه و 10 درصد آن را بیمار پرداخت می کند با توجه به این که مبالغ همان 10 درصد نیز در داروهای خارجی  بالاست که 50 درصد را معاونت غذا و دارو  و بخشی را نیز انجمن ام اس تقبل و پرداخت می کند. وی می افزاید: بیماران پیوندی نیز همچون بیماران سرپایی محسوب می شوند فقط برای دریافت دارو مراجعه می کنند و برای آن ها نیز نسبت هزینه های دارو90 به 10 است به طوری که 90 درصد آن را بیمه و 10 درصد را بیمار پرداخت می کند. 
وی بیان می کند: در حال حاضر بیشتر آزمایش های بیماران در آزمایشگاه مرجع که در بیمارستان امام رضا (ع) است، انجام می شود حتی آزمایش های تخصصی نیز که در گذشته بیماران ناچار بودند برای انجام آن به آزمایشگاه های خصوصی مراجعه کنند در آن جا انجام می شود و این امکان میسر شده است تا بیماران بتوانند در یک مرکز دولتی آزمایش های خود را انجام  دهند. 
وی ادامه می دهد: برای انجام ام. آر. آی نیز از آن جایی که نوبت دهی در بیمارستان امام علی(ع) طولانی است با مسئولان بیمارستان رایزنی شده است تا به بیماران خاص اولویت دهند و در اسرع وقت برای آن ها ام. آر. آی انجام دهند. 
به گفته وی، اکنون با توجه به کمبود اعتبارات میزان تخفیف ها برای ارائه خدمات به بیماران کاهش یافته است اما نارضایتی های چندانی وجود ندارد. کارشناس مسئول بیماری های خاص دانشگاه علوم پزشکی استان از وجود بخش ویژه ای برای بیماران تالاسمی و هموفیلی خبر می دهد و می گوید: این بیماران داروهای شان را از داروخانه موثقی که در بیمارستان امام رضا(ع) واقع شده است تهیه و بیماران ام اس و پیوندی  از هلال احمر دریافت می کنند.
 به گفته وی، بیماران دیالیزی در هر مرکزی که دیالیز شوند از همان جا می توانند دارو تهیه کنند.
 وی در پاسخ به این که آیا برای بیماران شهرستانی نیز امکانی فراهم شده است که بتوانند داروهای شان را به راحتی تهیه کنند، بیان می کند: در هر شهرستانی که بیمارستان و مرکز دولتی وجود دارد، این امکان میسر شده است که بیماران خاص  داروهایشان را از آن جا تهیه کنند. وی با اشاره به تعداد بیماران خاص در استان از افزایش و پیشرو بودن بیماری ام اس خبر می دهد.