نقش مشکلات بر دفتر دانشجویان هنر

نویسنده : بهروز

تحصیل در همه رشته های دانشگاهی سختی های خاص خود را دارد. دانشجویان این روزها با مشکلات مختلفی مواجه اند که برخی از آن ها عمومیت دارد؛ رفت و آمد برای تهیه غذا از سلف ، زیر ساخت های اینترنتی، تهیه کتاب و همچنین بسیاری از مشکلات صنفی که تقریباً در دانشگاه های مختلف به چشم می خورد.
تامین خوابگاه، تردد و غذای سلف مشکل همیشگی است و فرقی هم ندارد که دانشجو در کدام دانشگاه درس بخواند یا در چه رشته ای تحصیل کند. دانشجوی هنر باشد یا دانشجوی پزشکی. اما گاهی برخی از رشته ها خاص هستند و به همین علت هم مشکلاتی خاص دارند که عموما مربوط به منابع درسی، کلاس های تئوری و نظری و هیئت علمی است و رشته هنر هم از این دسته است.
در این میان برخی از رشته ها و دانشکده ها عمری کمتر از عمر تاسیس استان و دانشگاه خود دارند مانند دانشکده هنر که در سال 91 تاسیس شد.
دانشجویان  این دانشکده در مقطع کارشناسی در ۴ گروه آموزشی تحصیل می کنند که هر یک از این رشته ها هم مشکلات خاص خود را دارند. برخی از این دانشجویان از نبود خوابگاه گلایه دارند و بعضی از سختی رفت و آمد و کیفیت و کمیت غذای سلف اما گاهی مشکلات آن ها متفاوت است.
یکی از دانشجویان دانشکده هنر در این باره می گوید: از اولین ورودی های دانشکده هنر بجنورد هستم و در رشته گرافیک تحصیل می کنم.
او  می افزاید: در ابتدای ورود به دانشکده هنر با مشکلات مختلفی مواجه بودیم که مهمترین آن ها نبود استاد و  عضو هیئت علمی، فضای فیزیکی مناسب، منابع و کتب درسی بود اما به تدریج این مشکلات حل شد و ورودی های جدید راحت تر تحصیل می کنند.
وی با اشاره به شرایط کنونی دانشکده اظهارمی کند: در حال حاضر با کمبود استاد مواجه ایم و گویا نبود و کمبود عضو هیئت علمی دست از سر ما بر نمی دارد. وی با بیان این که نگاه و نوع تدریس استادان به رشته هایی مانند گرافیک متفاوت است ادامه می دهد:گرافیک رشته ای پر هزینه است و در برخی مواقع لازم است دانشگاه به کمک دانشجو بیاید و برخی از ملزومات این رشته را فراهم  کند و با قیمت مناسب در دسترس دانشجو قرار دهد تا سنگینی هزینه ها دانشجو را با مشکلات مختلف مواجه نکند.
سیمین دانشجوی دیگر این دانشگاه هم می گوید: با وجود این که مدرسان رشته های هنری باید بیشتر به صورت عملی تدریس کنند اما این اتفاق در برخی رشته ها نمی افتد و در عوض در برخی از رشته ها به دروس تئوری و نظری که زیر بنای کارهای عملی است بی توجهی می شود.
وی خاطرنشان می کند: از سویی برای من که  در رشته صنایع دستی تحصیل می کنم آینده شغلی دغدغه ای است که همیشه با من هست.
او  می افزاید: ما تقریبا مشکل کارگاهی نداریم اما کمبود استاد از همان سال های اول ترم به ترم همراه ما بوده است و در برخی از مواقع چند ترم برخی از واحدها فقط با یک استاد ارائه می شد که البته اکنون تا حدودی این مشکل رفع شده است.یکی از دانشجویان گرافیک هم با بیان این که در این رشته مشکلات کارگاهی تقریبا وجود ندارد بیان می کند:کارگاه های تخصصی پرهزینه است و البته رشته های هنر هزینه زیادی دارند.
محمد دانشجوی صنایع دستی است و او هم از هزینه های کارگاهی گلایه دارد و می گوید: در برخی از کارگاه ها دانشجو مجبور است برخی از تجهیزات کارگاهی را فراهم کند که هزینه در بر دارد در حالی که در ترم های قبل این تجهیزات وجود داشت اما نوبت به ما که می رسد می گویند تمام شده است و باید خودتان بخرید. وی بیان می کند: مواد اولیه گاهی دیر به دست ما می رسد و گاهی هم  اصلا نمی رسد و اگر هم درخواست کنیم آن قدر در روند بوروکراسی اداری می ماند که عطایش را به لقایش می بخشیم. یکی دیگر از دانشجویان صنایع دستی هم از نبود استاد گلایه دارد و می گوید: بارها به علت نبود استاد کلاس ها کنسل می شود و گاهی می بینیم 3 جلسه گذشته اما استاد نداریم و مشخص نیست که استاد می آید یا نه.
یکی از دانشجویان شهرسازی و معماری هم می گوید: مشکل تامین کتاب از مهمترین مشکلات ماست و گاهی اگر چه به جزوه نویسی روی می آوریم اما برخی کتاب ها را باید حتما تهیه کنیم که متاسفانه  حتی در بازار کتاب و نمایشگاه هم نیست.
وی می افزاید: این کتاب ها در کتابخانه وجود دارد اما برای استفاده از آن ها باید در نوبت بمانیم و این در حالی است که تا نوبت به ما برسد ترم تمام شده است و البته این کتاب ها را باید حتما تمام دانشجویانی که در این رشته ها تحصیل می کنند در اختیار داشته باشند.
در عین حال، یک عضو هیئت علمی دانشگاه هنر بجنورد در مورد مشکلاتی که دانشجویان مطرح می کنند، می گوید: رشته صنایع دستی در سال 92 راه اندازی شد و اگر بخواهیم با دیگر دانشکده ها مقایسه کنیم متوجه می شویم که راه 15 ساله را در این مدت پیموده ایم و در این 4 سال به اندازه 15 سال جهش داشته ایم.
سربخشیان اضافه می کند: در این رشته مجهزترین کارگاه ها را داریم به طوری که کارگاه های چوب، شیشه و جواهر و بافت این دانشگاه در شرق کشور نمونه است و در بین 20 دانشگاه  رتبه 3 تا 5 را به لحاظ امکانات کارگاهی داریم و برای تجهیز و راه اندازی هر کدام از این کارگاه ها700 میلیون تومان هزینه شده است. وی با بیان این که برخی دانشجویان از تهیه مواد اولیه گلایه دارند ، اظهارمی کند: این گلایه ها درست است زیرا در برخی از موارد این مواد خیلی خوب برای یک ترم تامین می شود اما به ترم بعد نمی رسد؛ به عنوان مثال در زمینه چوب در کارگاه چوب یا کمان اره این اتفاق افتاد یا رنگ کوره تمام شد و دوباره تا درخواست دادیم مدتی طول کشید تا به دست ما رسید. وی تصریح می کند: 4 سال است که این رشته راه افتاده است و گاهی با کمبود استاد مواجه بوده ایم و در کارگاه جواهر سازی این مشکل وجود دارد زیرا تعداد استادان این رشته به 5 نفر هم نمی رسد و برخی به علت حق الزحمه پایین نمی آیند و برخی به علت راه دور و مشکلات دیگر اما این موارد به ندرت اتفاق می افتد.