کوله بارخالی هنر

نویسنده : مرتضوی

 خیلی وقت است که دیگر تصویری در قاب جان نمی گیرد. خیلی وقت است که قدم هایت همچون گذشته استوار نیست و شهر از کوله بار تجربه هایت خالی است. خیلی وقت است که دیگر شور و حالی تو را به میدان نمی آورد تا داشته هایت را به تماشا بگذاری و از تیغ نقادانه اهالی هنر بگذرانی.
 این جا چندی است که هنر در میان انبوه بی مهری ها به خواب رفته است.این جا، خیلی وقت است که عده ای از اهالی هنر کوله بارشان را جمع کرده اند و هنرشان را در شهری دیگر عرضه می کنند، اما هنوز هستند افرادی که منتظر یک نگاه هستند تا  با حضورشان  فضای هنری را تلطیف کنند و  تجربه هایشان را به تماشا بگذارند.
با این که غرق در دنیای هنر است و سعی می کند تا تجربیاتش را به علاقه مندان منتقل کند، اما وقتی با او از وضعیت هنر می گویم، لبخندی تلخ بر چهره اش نقش می بندد.
رکود فضای هنری
«غفاری» از این که رکود حاکم بر فعالیت ها و فضای هنری، آینده هنر این خطه را نشانه گرفته است، سخن به میان می آورد و بر این باور است که بهره نبردن از نیروهای متخصص و کاربلد در ساختار فعالیت های هنری تهدید جدی برای این عرصه است.
 او روند رکود نمایشگاه های هنری و استقبال اندک مخاطبان از این حرکت در سال های اخیر را دلیل دیگری برای رکود فضای هنری اعلام می کند. از نظر او هر چند رشته های هنری در دانشگاه های استان بیانگر علاقه افراد به هنر است اما شاهد رقم خوردن اتفاق هنری نیستیم. «غفاری» خاطرنشان می کند: متاسفانه این روزها هنر در استان تعطیل شده است و با تغییر ساختار انجمن می توان جریان هنر را در استان زنده کرد.
کمبود بودجه
البته در این  میان  هستند  هنرمندانی که از فضای فعلی حاکم بر هنر شهرشان  اظهار رضایت می کنند و  تلاش های صورت گرفته به همت مسئولان هنرهای تجسمی را نشانه ای از تغییر در فعالیت های هنری و رونق برخی رشته ها می دانند.
«صابری» با بیان این که خراسان شمالی از سطح هنری بالایی برخوردار است، فعالیت های صورت گرفته در بخش کاریکاتور را نشان از اتفاق های خوب هنری در استان می داند و می گوید: در این میان، نبود ارتباط خوب میان هنرمندان و مردم و سیاست گذاری های نادرست متولیان برای  هنرهای تجسمی به خصوص در زمینه بودجه در روند فعالیت های هنرمندان  تاثیرگذار بوده است.  
آثار کلیشه ای
«حیدریان» هم که دامنه فعالیت هایش در عرصه هنر گسترده است، لازمه پویایی جریان هنر را شناخت هنرمند از شرایط زمان می داند و معتقد است: سیستم های بسته موجب می شود تا شناخت و در کنار آن قدرت بیان محدود شود که در نهایت شاهد آثار هنری کلیشه ای در هنر و ضعف در قدرت هنرنمایی خواهیم بود.
او البته هنر را مقوله ای نیازمند سرمایه می داند اما  بر این باور است که تا زمانی که حمایت وجود داشته باشد، پیشرفت شکل خواهد گرفت، در حالی که متاسفانه باید گفت جای اراده برای تحول در هنر و پیشرفت آن در استان خالی است.
وی به رکود فضای هنری اشاره می کند و می گوید: محرومیت های موجود در استان سبب شده تا  هر فردی که به شکل حرفه ای در این زمینه قدم برمی دارد بعد از مدتی متوجه شود که حرفه ای کار کردن محدود به تهران است و این جا نمی توان کاری انجام داد.
ضعف اقتصاد هنر
«زحمتکش» که چند سالی است در خارج از استان فعالیت های هنری اش را دنبال می کند، با نگاه مقایسه ای نسبت به فعالیت های آموزشی در سال های گذشته با امروز، کمبود نیروی متخصص  در این عرصه را نشانه ای از ضعف فعالیت های هنری می داند و بیان می کند: البته این بدان معنا نیست که افراد حرفه ای نداریم بلکه افراد حرفه ای به خصوص در زمینه نقاشی و طراحی، آموزش را به شکل جدی دنبال  نمی کنند.
او با نگاهی به فضاها و گالری های هنری که شکل تخصصی ندارند، ضعف چرخه اقتصاد هنر و نبود بستری برای فروش آثار هنری را در زمره دلایلی می داند که موجب شده است تا  برخی افرادی که هنر را به شکل جدی و حرفه ای دنبال می کنند، عطای فعالیت های هنری در این خطه را به لقایش ببخشند و فعالیت های خود را در جای دیگری دنبال کنند.
نداشتن جایگاه اقتصادی
وی تصریح می کند: تجربه برگزاری یک دوره اکسپوی فروش آثار هنری نشان داد که بجنورد هیچ جایگاه اقتصادی برای هنر ندارد.
 سرپرست معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به تشکیل انجمن هنرهای تجسمی استان و تغییر در ساختار انجمن ها در قالب هیئت مدیره ای، می گوید: طی یک تا دو هفته آینده نسبت به تشکیل انجمن هنرهای تجسمی استان  اقدام خواهیم  کرد.
تغییر اساسنامه انجمن
«حیدری» برنامه ریزی و تدارک دوره ها و کارگاه های مختلف آموزش تجسمی با دعوت  و بهره مندی از تجربه هنرمندان صاحب صلاحیت علمی و هنری در عرصه های ملی و بین المللی، برگزاری نمایشگاه های هنری، کارگاه ها و جلسات  نقد و بررسی، ایجاد بانک اطلاعات، نشست های علمی، پژوهشی  و هنری و برپایی اکسپوها را از اهداف و برنامه های این انجمن بیان می کند و می افزاید: تعیین بازرس برای نظارت بر حسن جریان  امور انجمن  تجسمی بر اساس  اساسنامه از دیگر اقداماتی است که در راستای ساماندهی فعالیت های هنری در عرصه تجسمی انجام  می شود.