بی رغبتی برخی کشاورزان برای جمع آوری پنبه

شرمندگی پنبه از تولید کننده

نویسنده : زینب برومند

 مانه و سملقان مهمترین قطب تولید پنبه خراسان شمالی به شمار می‌رود اما پنبه کاران این شهرستان با مشکلات مختلفی مواجه هستند.
واردات پنبه، هزینه های بالای کاشت، داشت و برداشت، وجود دلالان و واسطه ها، قیمت پایین محصول و کمبود کارگر  برخی از مشکلات پنبه کاران است. مشکلات موجود باعث شده برخی پنبه کاران نتوانند محصول خود را جمع آوری کنند.
یکی از پنبه کاران مانه و سملقان در این باره می گوید: پنبه در مانه و سملقان توسط کارگرها برداشت می شود اما کمبود کارگر و قیمت بالای دستمزد باعث شده نتوانیم تمام محصول خود را جمع آوری کنیم.«کمالی» می افزاید: در سال های گذشته قیمت پنبه پایین بود و به همین دلیل سطح زیر کشت آن کم بود، اما با افزایش قیمت این محصول از سال گذشته سطح زیر کشت پنبه را بالا برده ایم، به طوری که ۳۰ درصد مزارع ما به کشت پنبه اختصاص یافته  است.
یکی از پنبه کاران روستای عشق آباد هم به واردات پنبه اشاره و اظهارمی کند: واردات پنبه از کشور ترکمنستان قیمت این محصول را پایین می آورد.
«صداقت» می افزاید: با وجود مشکلات مختلف محصول خود را برداشت می کنیم و به کارخانه پنبه می فروشیم ولی کارخانه اول پنبه را انبار می کند و بعد از گذراندن مراحل تصفیه آن را می فروشد، بعد پول پنبه را پرداخت می کند.
وی بیان می کند: آیا درست است که برای دریافت پول محصول مان ماه ها صبر کنیم؟
پنبه کار دیگری هم ابراز می کند: کشاورزان دغدغه‌های زیادی برای کاشت پنبه دارند، از جمله چالش‌های پیش روی کشاورزان سود کم نسبت به سایر محصولات، هزینه‌هایی مانند نیروی انسانی، آب‌بها، اجاره بها و قیمت بذر و نهاده‌هاست.
در این باره مدیر جهاد کشاورزی مانه و سملقان می گوید: در حال حاضر کمبود نیروی کار برای برداشت پنبه از مزارع مهمترین عامل برداشت نکردن پنبه های مزارع این شهرستان است چرا که سطح زیر کشت پنبه در سال جاری ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و به همین دلیل زمان برداشت نیز بیشتر شده است.
«نظام دوست»  می افزاید: طبق بررسی های انجام شده بیشتر تاجران و کارخانه داران پنبه را نقدی خریداری کرده اند و برخی کشاورزان که نیاز شدید مالی نداشتند محصول خود را به مبلغ بالاتر فروختند و پول محصولشان به شکل نسیه پرداخت می شود.
وی با اشاره به هزینه های بالای تولید پنبه ابراز می کند: بخش اعظم سطح زیر کشت پنبه به صورت نیمه مکانیزه کشت شده که این موضوع افزایش دستمزد کارگران را به دنبال دارد.وی اضافه می کند: اگر کشاورز با رعایت اصول فنی  به کاشت و داشت این محصول اقدام کند با  افزایش عملکرد تولید و در  نهایت افزایش درآمد پنبه رو به رو خواهد شد.
وی تصریح می کند: سیاست گذاری واردات پنبه توسط دولت انجام گرفته است اما سعی بر این بوده که واردات در فصولی غیر از فصل برداشت پنبه انجام شود تا حداقل تاثیری در قیمت خرید محصول نداشته باشد.
وی ادامه می دهد: اغلب وش پنبه تولیدی توسط تاجران و واسطه ها خریداری شده است و جهاد کشاورزی دخالتی در آن ندارد و تاکنون وجوه ۳۰ تن از ۸۰ تن پنبه ای که توسط پنبه کاران به مرکز خرید تضمینی تحویل داده شده به حساب کشاورزان واریز شده و بقیه در نوبت واریز است.
رئیس اداره تعاون روستایی مانه و سملقان هم می گوید: در راستای حمایت از بخش کشاورزی و تولید کنندگان و برابر مصوبات هیئت دولت مبنی بر خرید برخی محصولات کشاورزی به صورت تضمینی، خرید محصول پنبه از ۱۶ آبان ماه به صورت تضمینی در این شهرستان آغاز شده است.
«حمایلی» می افزاید: خرید تضمینی زمانی آغاز می شود که قیمت محصول در بازار از قیمت تضمینی اعلام شده پایین تر باشد و برای حمایت و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورز و تولید کننده، دولت وارد می شود و محصول را به صورت تضمینی و با قیمت مناسب خریداری می کند.وی ابراز می کند: در سال جاری پس از کاهش قیمت پنبه در بازار، سازمان تعاون روستایی استان وارد عرصه خرید تضمینی شد و با توجه به این که بیشترین کشت پنبه در مانه و سملقان انجام می شود، به آماده سازی مرکز خرید در شهرستان اقدام کرد و پنبه بر اساس درجه مرغوبیت توسط کارشناس ارزیابی، قیمت گذاری و از کشاورزان تحویل گرفته می شود.
وی ادامه می دهد: پس از تکمیل مدارک قانونی لازم، چک لیست ها تهیه  و برای سازمان تعاون روستایی کشور ارسال می شود و پس از تایید نهایی پول پنبه خریداری شده به حساب کشاورز واریز می شود.
وی اظهار می کند: تاکنون بیش از 135 تن پنبه از کشاورزان تحویل گرفته شده و بخشی از پول پنبه نیز به حساب کشاورزان واریز شده است و بقیه نیز پس از طی مراحل لازم پرداخت خواهد شد.