دردسرهای دامداران فاروجی

نویسنده : صغری میم پرور

 70 درصد جمعیت 52 هزار نفری شهرستان فاروج روستانشین هستند و شغل اصلی آن ها کشاورزی و دامداری است و از این راه هزینه های زندگی خود و خانواده های شان را تامین می کنند.
بیشتر افراد ساکن در این شهرستان در گوشه و کنار منطقه به دامداری مشغولند.
در فاروج 140 هزار راس دام سبک و 4 هزار و 500 راس دام سنگین وجود دارد. از جمله موضوعاتی که دامداران  فاروج را دچار مشکل کرده، نبود میدان دام در این شهر است.
یکی از دامداران فاروجی می گوید: به دلیل شرایط خاص زمانی، ناگزیر باید صبح خیلی زود از روستا به نزدیک ترین میدان دام که در قوچان قرار دارد، برویم.
«ساده» می افزاید:  ساکن یکی از دورترین روستاهای منطقه هستم و در فصل سرما و یخبندان راه روستا بسته می شود و دیگر قادر به انجام این کار نیستم و این در حالی است که سود فعالیت ما در شهرهای مجاور به جیب واسطه ها می رود. «دلدار» یکی از دامداران فاروجی با گلایه از نبود میدان دام در این شهرستان می گوید: این شهرستان دامداران زیادی دارد ولی میدان دام ندارد و نیاز است مسئولان در این زمینه تصمیمات لازم را بگیرند.
در این باره یکی از اعضای شورای شهر فاروج می گوید: احداث میدان دام از جمله مسائل مهمی است که بخش خصوصی باید به آن ورود و در آن سرمایه گذاری کند و با وجود تمام این شرایط، شهرداری و شورای شهر برای رفاه حال شهروندان و دامداران منطقه هر گونه خدمات و تسهیلاتی را در اختیار این بخش قرار می دهد.
«علی توافقی» می افزاید: این موضوع چند سال است که مطرح و پیگیری شده و لازمه تحقق آن این است که از بین اهالی منطقه و دامداران، افرادی که تمایل دارند اعلام آمادگی کنند تا زمین را با قیمت مناسب در اختیارشان قرار می دهیم تا بتوانند نسبت به احداث و راه اندازی میدان دام اقدام کنند.
وی بیان می کند: چند نقطه مکان یابی شده و شرایط احداث میدان دام مهیاست و هر زمان بخش خصوصی ورود کند ما حمایت و علاوه بر ارائه خدمات و تسهیلات، موانع اداری را برای سرمایه گذار برطرف می کنیم.
همه چیز برای تحقق این موضوع فراهم است ولی متاسفانه تاکنون فردی اعلام آمادگی نکرده است.
وی ابراز می کند: دامداران برای سرمایه گذاری ترس دارند که مبادا در این بخش دچار مشکل شوند. وی می گوید: چرا باید سرمایه اقتصادی دامداران منطقه در شهرهای مجاور از طریق دلالان و واسطه ها حیف و میل شود؟
مدیر جهاد کشاورزی فاروج نیز می گوید: با توجه به وجود 140 هزار راس دام سبک و 4 هزار و 500 راس دام سنگین در شهرستان و مسافت طولانی روستاهای شهرستان از مرکز شهر و شهرهای مجاور، در صورت وجود سرمایه‌گذار  و متقاضی طرح ضروری است بازار عرضه دام در شهرستان احداث شود.
«کنعانی» می افزاید: متقاضی طرح، پس از مراجعه به جهاد کشاورزی و تشکیل پرونده در نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان و ارائه طرح توجیهی و جانمایی  باید درخواست خود را به صورت مکتوب ارائه کند.وی ابراز می کند: پس از بررسی طرح توسط نظام مهندسی در خصوص حریم ها و ضوابط مربوطه، موضوع توسط جهاد کشاورزی در کمیته تخصصی که با حضور فرمانداری و دستگاه های اجرایی مرتبط  برگزار می شود، مطرح می شود و پس از تصویب در کمیته تخصصی متقاضی به نظام مهندسی مراجعه می کند و پیگیر دریافت مجوزهای لازم می شود.