رهاورد وحدت حوزه و دانشگاه

بال های توسعه

گروه حوزه و دانشگاه

یادآوری - بیست و هفتم آذرماه، یادآور عروج سرخ مجاهد خستگی ناپذیر و عالم ربانی، شهید آیت ا... مفتح است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود. این شهید والامقام در راه تحقق این اندیشه و آرمان بلند که از اندیشه امام راحل(ره) برخاسته بود، تلاش های بی وقفه ای انجام داد. به پاس فعالیت های چشمگیر شهید مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه و لزوم ارتباط، همکاری و همفکری این دو قشر اندیشمند،  27 آذر  سالروز شهادت دکتر مفتح روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است.

 

حوزه و دانشگاه دو نهاد تاثیر گذار تاریخی در کشور هستند و جریانات فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی منبعث از این دو جریان بارها بر اوراق تاریخ ثبت شده است که نمونه بارز آن تاثیر این دو جریان در پیروزی انقلاب اسلامی است.
پس از پیروزی انقلاب افزایش هم اندیشی و تعامل فکری میان حوزه و دانشگاه به هدف مهم انقلاب فرهنگی تبدیل شد تا مهندسی فرهنگی جامعه با هم افزایی این بخش ها شکل بگیرد.
تعامل بیش از پیش این دو نهاد مهم می تواند در انسجام هویت ایرانی - اسلامی و دستیابی به اهداف عالی انقلاب اسلامی و توسعه اجتماعی نقش قابل توجهی ایفا کند.یک دانشجوی دکترای جامعه شناسی در این مورد می گوید: به منظور تحقق برخی اهداف سند چشم انداز، جنبش نرم افزاری تولید علم  مانند ارتقای توان پدافندی ملی نرم افزاری در برابر سلطه فرهنگی، افزایش بهره وری بهینه از ظرفیت ها و محصولات اتاق های فکر، پاسخگویی مناسب به تهدیدات هویتی بر اساس مهندسی مناسب ارتباط تنگاتنگ حوزه و دانشگاه لزوم می یابد.
سروستانی ادامه می دهد: تهاجم فرهنگی به صورت سازمان دهی شده ارزش ها و بنیان های تمدنی ایرانی ـ اسلامی را نشانه گرفته است و مهار آن جز با مدیریت برنامه ریزی شده سازمانی بر اساس اسناد فرهنگی ممکن نخواهد بود.
وی ادامه می دهد: گاهی برخی ساختارهای فرهنگی به صورت جزیره ای عمل می کنند و برگزاری همایش های مقطعی نیز پاسخگوی نیاز نیست.
وی تصریح می کند:  اکنون با حضور روحانیت در دانشگاه ها  و قانونمند شدن تعامل میان معاونت های فرهنگی و  نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، سازمان بسیج اساتید حوزه و دانشگاه و بنیاد نخبگان حوزه و دانشگاه به تقویت حلقه های مفقود شده میان حوزه و دانشگاه  تا حدی رسیده ایم.
وی می گوید: طرح مسئله وحدت حوزه و دانشگاه توسط امام راحل(ره)  را می توان از آثار انقلاب فرهنگی دانست.در این مورد رئیس دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه های استان می گوید: از سال گذشته جلسات مشترکی با روسای دانشگاه ها و حوزه های علمیه استان برگزار شد که خروجی خوبی داشت و این جلسات به شکل فصلی ادامه یافت.
حجت الاسلام موسوی جاجرمی می افزاید: تاثیر پذیری و هم افزایی حوزه و دانشگاه در این جلسات که کم کم به تعداد اعضا و شرکت کنندگان در آن افزوده شد نمایان شد و با وجود این که دشمنان ما بارها تلاش کرده اند بین حوزه و دانشگاه جدایی بیندازند اما موفق نشده اند. وی با بیان این که نقش حوزه و دانشگاه در پیروزی انقلاب بسیار بارز بود اظهارمی کند: این دو هنگامی که با هم و در کنار هم باشند منشأ خیر و برکت و حرکت های خوبی برای جامعه هستند و دشمن تمام تلاش خود را می کند تا این دو از هم جدا شوند و نمونه ای از این تلاش ها را در فضای مجازی می توان به خوبی دید. وی ادامه می دهد: عوامل طاغوت نیز که از تاثیر گذاری دانشگاه ها آگاه بودند سعی زیادی در جدایی حوزه و دانشگاه داشتند. وی با بیان این که تصور ذهنی دانشجویان در مورد روحانیت و تدریس آن ها با حضور روحانیون در دانشگاه ها اصلاح شد تصریح می کند: راه اندازی دفاتر و نمایندگی های نهاد رهبری در دانشگاه ها و حضور روحانیون در هیئت های علمی و اساتید دانشگاهی در حوزه ها موجب شد ارتباط و پیوند این دو نهاد بیشتر شود.رئیس دانشگاه فرهنگیان استان نیز در این مورد می گوید: اصولا اختلاف بین اهل اندیشه وجود دارد و این اختلافات در نوع نگرش  نسبت به مدیریت کشور و گاهی برخورد با پدیده های نوین و مدرنیسم است.  دکتر صفرزاده ادامه می دهد: برخی از کسانی که اهل علم هستند گذر از سنت را  در هیچ زمینه ای برنمی تابند و بعضی از روشنفکران دانشگاهی هم به کلی از سنت گذر کرده اند و پایبندی به آن را بی فایده می دانند.وی اظهار می کند: اصولا اتفاق تفکر وحدت منجر به رشد و تعالی جامعه و افتراق در تفکر باعث اتلاف وقت و هزینه می شود و بازدهی امور را به تاخیر می اندازد. وی می افزاید: تعامل حوزه و دانشگاه برای هر دو قشر مفید و برای طلاب جوان مفیدتر است. وی می گوید: فاصله گیری قشر طلبه از جریان تکنیکال زندگی و فاصله گیری دانشجوی دانشگاه از معنویت و اخلاق و کسب نشدن آموزه های اخلاقی حکمی و دینی هر دو آفت است و  می تواند به ضرر جامعه باشد.