گفت و گو

ادامه رکود سنگین در بازار آهن آلات

با این که نوسان قیمت دلار روی  نرخ بسیاری از کالاها تأثیر گذاشته است اما بازار آهن آلات همچنان در رکود به سر می برد و طی 10روز گذشته قیمت ها در این بخش هیچ گونه افزایش و کاهشی نداشته است.
رئیس اتحادیه آهن فروشان بجنورد در این باره به خبرنگار ما گفت: به دلیل رکود بازار بین یک هفته تا 10 روز است که قیمت آهن آلات تثبیت شده است.«حصاری» گفت: قیمت ها در این بخش، اصولاً از بازار بورس چین و ایران تأثیر می گیرد و از آن جایی که در این بازارها با دلار معامله  انجام نمی شود، نوسان قیمت در ماه های اخیر تأثیری در بازار آهن آلات ندارد.
وی با بیان این که قیمت ها در بازار چین افزایش نیافته اما تولید افزایش یافته است، ادامه داد: یکی، دو سال است که رکود در کشور حاکم است و برای فروش باید دولت به شرکت ها اوراق و پول بدهد که دولت هم با محدودیت منابع مواجه است.
وی اظهارکرد: بر اساس لایحه بودجه قرار است بودجه عمرانی 15 درصد کاهش یابد که در این صورت وضعیت بازار شرایط بدتری خواهد یافت.
وی افزود: ما باید سالانه 3 هزار واحد ساختمانی بسازیم که اکنون به هزار واحد کاهش یافته و این شرایط در بازار تأثیر منفی گذاشته است.
به گفته وی 170 کارخانه پروفیل سازی در کشور داشتیم که در حال حاضر به 50 واحد فعال و نیمه فعال کاهش یافته است و تعداد کارخانه های میلگرد سازی هم 25 واحد است که برخی از آن ها با ظرفیت کامل تولید نمی کنند.
وی ادامه داد: میلگرد از هفته گذشته تاکنون 2 هزار و 150 تا 2 هزار و 180 تومان در بازار خرید و فروش می شود در حالی که 2 هفته پیش 2 هزار و 200 تومان خرید و فروش می شد.