سامان دهی ناوگان شهری آرزوی قدیمی بجنوردی ها

نویسنده : علوی

دست کودک در دست مادر است و مرتب این پا و آن پا می کند. مدت زیادی است که در ایستگاه ایستاده اند، هر تاکسی زردی که از مقابل شان می گذرد، دستش را بالا می برد تا شاید جای خالی داشته باشد و آن ها را در این شب سرد سوار کند اما فایده ای ندارد. مادر که می بیند صورت کودک از شدت سرما سرخ شده است، منتظر می ماند تا یکی از تاکسی های تلفنی که  در شهر گردش می کند، از راه برسد و آن ها را سوار کند.
ایستگاه انتظار
با رسیدن به میدان شهید بجنورد، اتوبوس خط واحدی که در ایستگاه در حال سوار کردن مسافر بود، حرکت می کند و او هر چه می دود نمی تواند به آن برسد. عجله دارد و می خواهد زودتر در زیر باران پاییزی به خانه برگردد چند دستگاه تاکسی زرد در ایستگاه میدان شهید توقف کرده اند. سوار نخستین تاکسی که در نوبت است، می شود. چند دقیقه ای در تاکسی منتظر می ماند اما تاکسی راه نمی افتد، مدت زیادی است که سوار تاکسی نشده و  از خودروی شخصی اش استفاده می کند، فراموش کرده که تاکسی های زرد فقط در ایستگاه ها توقف می کنند و تا ظرفیتشان تکمیل نشود، راه نمی افتند.
پشیمان از سوار شدن به تاکسی همچنان منتظر می نشیند. حدود 10 دقیقه ای می گذرد، مستاصل به بیرون و رهگذران می نگرد. عاقبت مسافری از راه می رسد اما انتظارش به پایان نمی رسد، چون با آمدن آن تک مسافر، هنوز هم تاکسی ظرفیت خالی دارد و به این زودی قرار نیست  راه بیفتد. دقایق دیگری طول نمی کشد که زن و مردی در تاکسی را باز می کنند و می نشینند، با حضور آن ها تاکسی بی معطلی به راه می افتد.
حکایت همچنان باقی است
«علاوه بر نبود تاکسی در برخی مسیرها، توقف طولانی مدت تاکسی ها در ایستگاه مزید بر علت شده و مشکلات شهروندان را دو چندان کرده است.» این را «قاسمی» یکی از شهروندان  بجنوردی می گوید و اظهارمی کند: در برخی مسیرها مانند خیابان قیام، میدان کارگر، شهید چمران، 17 شهریور شمالی، باسکول و برخی مناطق دیگر از سرویس دهی تاکسی زرد، خبر چندانی نیست و در مسیرهایی که تاکسی های زرد تردد می کنند عملا به سختی می توان از آن ها استفاده کرد زیرا مدت طولانی در ایستگاه توقف می کنند و زمانی که بخواهیم در فاصله بین دو ایستگاه سوار تاکسی شویم چنین امکانی برایمان وجود ندارد. وی ادامه می دهد: برخی مسیرها کوتاه هستند یا این که برخی افراد توانایی مالی برای پرداخت کرایه تاکسی تلفنی ندارند و به ناچار منتظر تاکسی زرد می ایستند اما تاکسی های زرد در بیشتر مواقع در ایستگاه هستند و مسافران بین ایستگاه ها را به دلیل تکمیل ظرفیت سوار نمی کنند.
شهروندی دیگر هم بیان می کند: به نظر می رسد فقط در بجنورد جای تاکسی های زرد با تلفنی عوض شده است، تاکسی های زرد در ایستگاه منتظر می مانند و تا ظرفیت شان تکمیل نشود حرکت نمی کنند و به جای آن ها تاکسی های تلفنی در حال گردش در شهر هستند و به تعداد افراد پیاده در شهر وجود دارند و آماده سرویس دهی هستند. یکی از مسافران سالخورده ای که در چهارراه قیام در انتظار تاکسی زرد ایستاده است، بیان می کند: برای خرید و انجام دادن کاری بیرون آمده ام و به دلیل آن که اجناسی که خریده ام سنگین هستند نمی توانم تا میدان کارگر و ایستگاه تاکسی های زرد پیاده بروم و اکنون نزدیک به 20 دقیقه است که این جا منتظر هستم اما ظرفیت هر تاکسی که عبور می کند تکمیل است و جایی برای من ندارد. وی اضافه می کند: سال هاست که شهر بجنورد دچار این مشکل است و وعده سامان دهی وضعیت تاکسی های تلفنی و زرد را داده اند اما هنوز هم پس از گذشت سال ها شاهد این هستیم که تاکسی های زرد به مدت طولانی در ایستگاه ها توقف می کنند و تاکسی های تلفنی به جای آن ها در شهر در حال گردش هستند.
سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بجنورد در این باره اعلام می کند: در بررسی های کلی مشخص شد این مشکل علت های مختلفی دارد که یکی از این علت ها برمی گردد به این که گردشی بودن تاکسی های زرد مقرون به صرفه نیست ضمن این که در طرح مطالعاتی شهر بجنورد آمده تاکسی های عمومی باید به صورت خطی کار کنند که این کار اشتباهی نیست. «شافعی» به این سوال که آیا خطی کار کردن با توقف کردن در ایستگاه ها و تکمیل کردن ظرفیت آن ها نباید تفاوتی داشته باشد؟ پاسخ مثبت می دهد و به مشکل دیگری در رابطه با سامان دهی تاکسی های عمومی اشاره و بیان می کند: در حال حاضر تاکسی های تلفنی مشابه تاکسی های عمومی کار و در شهر گردش می کنند که باید ابتدا این تاکسی ها سامان دهی شوند و به کار اصلی شان یعنی بازگشتن به دفاتر بازگردند. وی لازمه این کار را خدمات دهی و نصب سامانه و استفاده از فناوری های جدید و اینترنتی برای این تاکسی ها می داند  و ذکر می کند: در حال حاضر پیمانکار انتخاب شده است و در مرحله عقد قرارداد هستیم و بعد از انجام این موضوع برای 51 دفتر تاکسی تلفنی، به سمت سامان دهی تاکسی های زرد عمومی پیش می رویم. وی در پاسخ به این سوال که آیا اسنپ در بجنورد فعال خواهد شد؟ می گوید: کاربری اسنپ در کشورهای مختلف مکمل خدمات حمل و نقل عمومی است تا از خودروی شخصی کمتر استفاده شود اما در کشور و شهر ما پاسخگو نیست و اگر خودروهای شخصی وارد عرصه کار شوند فاجعه خواهد شد زیرا در حال حاضر 2 هزار و 300 دستگاه تاکسی تلفنی و  627 دستگاه تاکسی زرد در شهر فعالیت می کنند که صاحبان شان پاسخگوی مخارج آن ها نیستند بنابراین این موضوع به سمت نیازهای خودمان کانالیزه شد و در آینده راه اندازی خواهد شد تا شهروندان بتوانند با تلفن همراه یا تماس با دفاتر خدمات دریافت کنند.
وی با بیان این که طبق مصوبه شورای ترافیک استان، نباید بیش از 5 دستگاه تاکسی زرد در ایستگاه توقف کنند، اظهارمی کند: وقتی تاکسی های تلفنی از  شهر جمع آوری شوند و در دفاتر باشند به طور مسلم نیاز شهر به تاکسی های عمومی برطرف  می شود. وی به اختلاف قیمت بسیار اندک نرخ تاکسی های تلفنی با تاکسی های عمومی اشاره و بیان می کند: در حال حاضر بین تاکسی های تلفنی و تاکسی های عمومی اختلاف قیمت اندکی وجود دارد به عنوان مثال کرایه ای که 3 نفر برای جا به جایی، به راننده تاکسی تلفنی پرداخت می کنند اختلاف کمی با تاکسی زرد دارد، در حالی که تاکسی تلفنی خدمات لوکس محسوب می شود و باید نرخ بیشتری داشته باشد به همین منظور افزایش نرخ کرایه تاکسی های تلفنی برای سال 97 پیشنهاد  داده می شود تا با این اهرم ها بتوان وضعیت کنونی را سامان دهی کرد.