سفیدی هایی به یادگار و سیاهی هایی که برای زغال ماند

واگن های رنگارنگ قطار رویدادهای استان

اسدی-  روزشمار پایان سال 96 به کار افتاده و پرونده این سال رو به بسته شدن است؛ سالی پر از اخبار و اتفاق های تلخ و شیرین، پر از خاطراتی که برای همیشه در تاریخ این سال خواهد ماند. روزنامه «خراسان شمالی» در این سال گام به گام همراه مردم بود تا با انتشار به موقع اخبار و گزارش ها رسالت خود را اجرا کند. آن چه می خوانید گزارشی کوتاه از اتفاق هایی است که در این سال رخ داده است.
 

فروردین
نبرد پر هیجان چوخه کاران

نبرد پر هیجان چوخه کاران ایران در گود زینل خان از مهم ترین خبرهای اولین ماه سال 96 بود. گود چشمه زینل خان اسفراین هر سال 14 فروردین یاد و خاطره کشتی قدمت دار استان را که طی سال کم رنگ تر برگزار می شود زنده می کند. آغاز رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات شورای شهر از دیگر  اخبار مهم فروردین بود. برای این انتخابات در استان ۵ هزار و ۴۶۹ نفر ثبت نام کردند که از این تعداد  ۸۲۹ نفر برای شوراهای شهر و ۴هزار و ۶۴۰ نفر برای شوراهای روستا نام نویسی کردند. تخصیص 100 میلیارد ریال اسناد خزانه به پیمانکاران محور بجنورد- گلستان - مینودشت، یکی دیگر از اخبار مهم این ماه بود؛ محور بجنورد –گلستان موسوم به جاده مرگ حادثه ساز ترین محور جاده ای خراسان شمالی است که سال گذشته با گرفتن 60 قربانی  35 درصد از قربانیان جاده های این استان را به خود اختصاص داد.


اردیبهشت
بجنورد تَرَک برداشت

«آغاز ماراتن تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری» از اخبار مهم اردیبهشت امسال بود. در «جمعه پرحادثه» استان که 10 اردیبهشت بود در 9 حادثه رانندگی 2 نفر کشته و ۱۹ نفر مجروح شدند. اتفاق تلخ زلزله 23 اردیبهشت، نه تنها از خبرهای مهم این ماه که بدون شک از مهم ترین اخبار امسال محسوب می شود. «بجنورد تَرَک برداشت»؛ گزارشی از مشاهدات عینی خبرنگار روزنامه خراسان شمالی از ویرانی های زلزله 5.7 ریشتری بجنورد بود. حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در 30 اردیبهشت یکی از مهم ترین اتفاق های این ماه بود.


خرداد
پایان ماراتن انتخابات

پرونده انتخابات در این ماه بسته شد و حجت الاسلام دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهور منتخب مردم شد. برگزیدگان انتخابات شورای شهر و روستای استان هم در این ماه معرفی شدند. انتظار واحدهای زلزله زده برای تخصیص تسهیلات بازسازی یکی دیگر از اخبار مهم این ماه بود. در پی وقوع زمین لرزه 5.7 ریشتری در شهرستان بجنورد، طبق آمار ارائه شده بیش از 11 هزار واحد مسکونی شهری و 4 هزار و 500 واحد مسکونی روستایی آسیب دیدند.  رایزنی هیئت تجاری آلمان در استان هم در همین ماه آغاز شد و اعضای این هیئت برای رایزنی اقتصادی و بازدید از ظرفیت های خراسان شمالی وارد بجنورد شدند. اختصاص 40 میلیارد تومان ردیف اعتباری به راه آهن جوین - اسفراین، آغاز به کار نمایشگاه قرآن کریم در بجنورد، بلاتکلیفی استخدام 423 نیروی حق التدریس، سوگواری مردم استان در سالگرد رحلت امام (ره) در 14 خرداد و گزارش هایی از وضعیت نا به سامان مردم زلزله زده از مهم ترین مطالب منتشر شده در این ماه بود.


تیر
چاقو دسته اش را برید!

آخرین جمعه ماه مبارک رمضان مصادف بود با شرکت مردم در راهپیمایی روز قدس که حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کردند. قتل 3 کودک به دست مادر، یکی از هولناک ترین اخبار و حوادث این ماه بود. در این حادثه دلخراش، مادری اهل روستای مرزی کهنه جلگه مانه و سملقان، 3 کودک خودش را به قتل رساند؛ حادثه ای که کمتر مشابه دارد و روزنامه خراسان شمالی تیتر زد «چاقو دسته اش را برید!». تغییر نتیجه انتخابات در2 شهر استان از دیگر اتفاق های مهم این ماه بود که بر اساس آن، نتیجه انتخابات دو شهر شوقان و چناران شهر پس از بازشماری آرا تغییر کرد.


مرداد
17 مرداد و روز خبرنگار

اول مرداد امسال با آغاز طرح ضربتی ارائه وام  10 میلیون تومانی ازدواج در استان و دومین روز مرداد با چند خبر تلخ برای استان همراه بود ؛ در این روز برخلاف انتظارها و وعده های داده شده مجوز سرمایه گذاری خارجی پالایشگاه نفت کالیمانی باطل شد. تبدیل یک کامیون در جاده مرگ به آهن پاره و نرسیدن ۹۸۰ میلیارد ریال اعتبار مهم ترین مصوبه سفر رئیس جمهور، 770 روز پس از سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت یازدهم به خراسان شمالی از دیگر اخبار ناراحت کننده آن روز بود. در 17 مرداد و روز خبرنگار باری دیگر مردم و مسئولان، دست اندرکاران روزنامه خودشان را شرمنده کردند و قاب روزنامه «خراسان شمالی» چندین روز  از تبریک روز خبرنگار پر شد. 150 قربانی در 5 کیلومتر جاده مرگ عنوان خبر قابل تامل دیگری در این ماه بود؛ ماجرا از این قرار بود که در  ۵ سال گذشته تا اواخر مرداد امسال در 5 کیلومتری خروجی تونل از جنگل گلستان تا دشت  150 نفر کشته شده بودند.


شهریور
آتش سوزی 500 هکتار از جنگل ها و مراتع

در شهریور امسال 500 هکتار از جنگل ها و مراتع شهرستان راز و جرگلان دچار آتش سوزی شد. بر همین اساس، یکی از بزرگ‌ترین ذخیره گاه های ارس استان در شهرستان راز و جرگلان طعمه حریق شد. در این ماه، معاون شعبه یکی از بانک های بجنورد در خصوص اختلاس 47 میلیارد ریالی از شعبه محل کارش به عنوان دومین متهم دستگیر شد و به عنوان همدست اختلاس کننده در حلقه قانون قرار گرفت. همایش پیاده‌روی عمومی به مقصد بش قارداش بجنورد به مناسبت سیزدهمین سالروز تأسیس استان خراسان شمالی 4 شهریور برگزار شد. سفر پروفسور «سمیعی» به خراسان شمالی از اخبار قابل توجه آخرین ماه تابستان امسال بود .


مهر
نامه دفتر مقام معظم رهبری در خصوص زلزله‌زدگان

اول مهر،آغاز هفته دفاع مقدس و سال تحصیلی جدید بود. حضور پرشور مردم استان در مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی هم از اخبار مهم مهر ماه بود. در این ماه  خبر آخرین تغییرات مدیریتی در استان اعلام شد و تصمیم هایی برای تغییر برخی فرمانداران و بخشداران شهرستان های ٨ گانه خراسان شمالی، برخی مدیران ستادی استانداری و مدیران دستگاه های اجرایی گرفته شد. نامه دفتر مقام معظم رهبری در خصوص زلزله‌زدگان استان پس از ارسال گزارش آیت ا... «یعقوبی» از مهم ترین اخبار امسال بود که خبر آن در اولین ماه پاییز اعلام شد. در این نامه، دفتر مقام معظم رهبری به مسئولان، در خصوص روند رسیدگی به زلزله زدگان تذکر داده بود.  مراسم بزرگداشت سالروز سفر رهبری به استان توسط مردم و مسئولان، یکی از رویدادهای مهم این ماه در استان بود که این مراسم امسال با حضور آیت ا... «رئیسی» برگزار شد.


آبان
نشست مشترک استانداران خراسان شمالی و گلستان

نشست مشترک استانداران خراسان شمالی و گلستان در خصوص راه آهن و محور بجنورد- گلستان در این ماه برگزار شد. 13 آبان راهپیمایی باشکوهی در استان با حضور مردم و مسئولان برگزار شد. برخورد خودروی پژو پارس با خاور و 206 در این ماه رخ داد و در این تصادف  یک تن از سرنشینان قربانی شد و 2 تن دیگر مصدوم شدند.بارش اولین برف پاییزی در استان که موجب سفید پوش شدن ارتفاعات شد یکی از بهترین خبرهای این ماه بود.زلزله کرمانشاه یکی از تلخ ترین رویدادها و حضور پر شور مردم استان برای کمک و حمایت از زلزله زدگان کرمانشاه یکی از رویدادهای مهم آبان بود.


آذر
تعداد قربانیان محور بجنورد-گلستان طی امسال به 53 نفر رسید

افزایش افسار گسیخته قیمت تخم مرغ از مهم ترین اتفاق های اقتصادی این ماه بود که گلایه های بسیاری را به دنبال داشت. برگزاری اولین هفته کورس سوارکاری پاییزه استان در بجنورد از  دیگر اخبار مهم آذر بود. در این ماه خبر مرگ 5 نفر دیگر را در جاده مرگ خواندیم و با این اتفاق تعداد قربانیان محور بجنورد-گلستان طی امسال به 53 نفر رسید.  نشست هم اندیشی «وحدت، مقاومت و آزادی فلسطین» با حضور علمای لبنانی هم در آخرین ماه پاییز در بجنورد برگزار شد. «این‌جا کرمانشاه نیست»؛ عنوان یکی دیگر از گزارش های روزنامه خراسان شمالی در خصوص مشکلات زلزله زدگان استان بود که در این ماه به چاپ رسید. مراسم تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری خراسان شمالی هم 23 آذر ماه با حضور معاون اول قوه قضاییه برگزار  و طی آن از زحمات حجت الاسلام «نورا... قدرتی»  تقدیر و  حجت الاسلام «اسدا... جعفری» به عنوان رئیس کل جدید دادگستری خراسان شمالی معرفی شد.


دی
روزنامه «خراسان شمالی» برترین روزنامه در استان شد

تعویق 4 ساله پایان پروژه محور بجنورد- گلستان از اولین اخبار  قابل تامل در این ماه بود.  مردم ولایتمدار خراسان شمالی در سالروز حماسه 9 دی یک بار دیگر ضمن تجدید میثاق با آرمان های انقلاب، ولایتمداری خود را به منصه ظهور رساندند. اعتراض بعضی از مردم کشور و بجنورد به برخی گرانی ها، نا به سامانی ها و کوتاهی های مسئولان از رویدادهای مهم این ماه بود که موجب سوء استفاده هنجار شکنان و معاندان قرار گرفت؛ هر چند با درایت مردم رو به رو شد و با برگزاری راهپیمایی مردم راه خود را از هنجار شکنان جدا کردند. در این ماه وزارت ارشاد گزارش داد که روزنامه «خراسان شمالی» برترین روزنامه در استان شده است.


بهمن
چراغ بیش از ۸۰۰ پروژه در خراسان شمالی روشن شد

برگزاری جشن های ویژه دهه فجر، حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، پرشورتر از هر سال و ارائه کارنامه دولت از مهم ترین رویدادهای این ماه بود. در دهه فجر به جز این که چراغ بیش از 800 پروژه در خراسان شمالی روشن  شد، کلنگ آغاز عملیات اجرایی چندین پروژه هم در استان به زمین خورد.
در این ماه،  زمان استخدامی جدید در استان اعلام شد. در سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»، جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان نیز به شکل مستمر برگزار شد که استاندار در یکی از جلسات این ستاد که اواخر بهمن ماه برگزار شد خواستار کاهش فرایند صدور مجوزها شد و از ایجاد 9 هزار و 914 شغل در استان طی امسال خبر داد.  مردم شهرستان های مانه و سملقان، اسفراین و گرمه از مدافعان حرم و رزمندگان اعزامی به جنگ با داعش در خارج  از مرزهای کشور در این ماه استقبال کردند.


اسفند
نمایشگاه بهاره

در این ماه مردم ولایتمدار و شهیدپرور بجنورد با حضور پرشور خود، به قد قامت عشق برخاستند و همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) پیکر مطهر 9 شهید را تا بهشت مشایعت کردند. درخشش کماندار استان یکی از رویدادهای مهم و شیرین ورزشی استان بود. بانوی کماندار استان در مسابقات کشوری خوش درخشید و جزو 8 نفر اول در رشته ریکرو و مسافت 70 متر شد. «محمد ربانی» ریکروکار استان هم در رنکینگ چهارم رقابت های همدان و انتخابی تیم ملی کارگران توانست مدال طلای مسابقات را از آن خود کند. برپایی نمایشگاه بهاره یکی از رویدادهای مهم این ماه بود، هر چند که انتظارها را برآورده نکرد.