سیر و سیاحت

آدرس هایی برای سفر

مرتضوی- خراسان شمالی یکی از مناطق بکری است که جاذبه های گردشگری فراوانی دارد و به دلیل برخورداری از اقوام مختلف، رنگین کمانی از زیبایی ها را در دل خود جا داده است. وجود 24 منطقه گردشگری، 8 روستای هدف گردشگری و بناهای تاریخی فراوان، نشان از قدمت تاریخی این استان دارد که می تواند این خطه سرسبز را به یکی از مقاصد گردشگران داخل و خارج از استان تبدیل کند.
بجنورد / عمارت مفخم
مجموعه عمارت مفخم در زمان قاجار و توسط سردار مفخم حاکم وقت بجنورد ساخته شد. این مجموعه شامل آیینه خانه، عالی قاپو، قصر، عمارت مفخم و دریاچه مصنوعی بود که هم اکنون تنها عمارت مفخم و آیینه خانه آن باقی مانده است.
شیروان/  ارگ نادری
تپه باستانی ارگ شیروان عظیم‌ترین و مهم‌ترین محوطه باستانی شمال شرق کشور و از کهن‌ترین مراکز فرهنگ و تمدن در خطه خراسان شمالی است. این اثر باستانی از اولین محوطه‌های مسکونی حاشیه رودخانه اترک محسوب می‌شود که همانند کوهی در داخل شهر باستانی شیروان قرار گرفته و بر دشت شیروان اشراف داشته و رود اترک از مجاورت آن می‌گذرد. این محدوده تاریخی دارای حصار و چهار برج مرتفع و عمارت حاکم بر بلندایش مستقر بود و دور تا دور آن دیوار شهر قرار داشت.
راز و جرگلان / ارگ تاریخی آلمادوشن
درخصوص قدمت و تاریخچه این اثر می‌توان گفت که ارگ آلمادوشن یک قلعه نظامی است که از دوران اشکانی تا قرون میانه اسلامی یعنی قرون 6 و 7 هجری قمری کاربرد داشته‌ است. ارگ آلمادوشن با توجه به موقعیت و ویژگی طبیعی از جهت نظامی در یک سیر 1500 ساله یعنی از دوران‌ اشکانی تا قرون میانه اسلامی حائز اهمیت بوده  و راز و جرگلان منطقه ای ناب برای مسافرت است.
 جاجرم / حمام قدیمی
حمام قدیمی جاجرم یکی از بناهای دوره صفوی است که در بافت  فرسوده  شهری و در پای دامنه جنوبی تپه  نارین قلعه و در شمال  مسجد  جامع  جاجرم واقع و به صورت  نیمه زیرزمینی ساخته شده و از بخش های مختلف  شامل  رختکن یا سربینه، گرمخانه، خزینه و آب انبار و قسمت های بیرونی شامل گلخن و منبع آب گرم تشکیل شده است. 
 اسفراین / شهر باستانی بلقیس
بلقیس که در واقع اسفراین کهن محسوب می شود قدمتی حدود 4 هزار سال دارد، در این منطقه در طول قرن ها همواره مردمی زیسته اند و تمدن آفریده اند و سپس این شهر با هجوم و تجاوز اقوام مختلف تخریب شده و بار دیگر از درون خاکسترهای جنگ و نفرت جوانه شهری جدید سربرآورده است. مهمترین اثر باقی مانده در شهر تاریخی بلقیس که در حال حاضر در سه کیلومتری جنوب غربی اسفراین فعلی واقع شده، ارگی هزار و ۲۰۰ ساله است که به آن نارین قلعه نیز می گویند.
  فاروج / خسرویه
روستای خسرویه  در دامنه  رشته  کوه های  زیبای شاه جهان در دل دره ای سر سبز جا گرفته است و زادگاه عالم ربانی آقا نجفی قوچانی و از بافت  سنتی و  معماری بسیار غنی برخوردار است. از جمله آثار این روستا می توان به امامزاده بابا و بی بی، قلعه سنگی و سنگ قبرهای گورستان قدیمی با قدمت  بیش از 700 سال و 2 صندوق منبت کاری  شده امامزاده اشاره  کرد که حکایت از قدمت روستا دارد.
 گرمه/ قلعه جلال الدین
قلعه جلال الدین یکی از برجسته  ترین قلعه های نظامی استان قلمداد می شود که در  سده های 6تا 7 هجری ساخته شده است. این قلعه با مصالح سنگ و ساروج بر بلندای کوهی بنا شده که بر    دشت اطراف مشرف است.
  مانه و سملقان/ درکش
روستای درکش در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار دارد و رودخانه ای از میان آن می‌گذرد. این روستا دارای طبیعتی جنگلی و کوهستانی با چشمه‌سارهای بسیار و تنها جنگل بلوط منطقه شرق کشور با باغ‌های میوه متنوع است.از برجسته ترین آثار تاریخی در خراسان شمالی آتشکده اسپاخو است که  در محل  به کلیسا مشهور است. این بنا که با لاشه سنگ و ملات  ساروج ساخته  شده، پلان مستطیل شکلی دارد و سقف آن  با طاق و گنبد پوشیده شده است.