روزنامه «خراسان شمالی»یک بهار دیگر

سیب ۱۴ ساله نقد و انتقاد

گروه گزارش

 

 14 سال همپای مردم بودیم و دغدغه ها و مطالبات شان را مطرح کردیم. در این مدت همراه مسئولان نیز بودیم و امور انجام شده و خبرهای امیدوار کننده را در برگه خبر نوشتیم تا به حرکت استان در مسیر توسعه کمک کنیم. با شما خندیدیم و گریه کردیم و رسالت مان را زنده نگه داشتیم. فردا چهاردهمین سالگرد تاسیس روزنامه «خراسان شمالی» است؛ روزنامه ای متعلق به همه مردم استان، متعلق به همه مردم ایران زمین.  پای صحبت  تعدادی از خوانندگان و همراهان صمیمی و قدیمی و  مدیران استان نشستیم تا شنونده حرف ها، پیشنهادها و انتقادهای شان باشیم.

روزنامه خراسان شمالی؛ صادق و فراجناهی
مدیر کل ثبت احوال خراسان شمالی یکی از این مدیران است. «زاهدی‌نیا» با بیان این که 14 سالگی روزنامه خراسان شمالی با 100 سالگی ثبت احوال تقارن دارد، می افزاید: ثبت احوال دی ماه 1297 تاسیس شد و سوم دی امسال صد ساله می شود.
وی با اشاره به این که نگاه کلی به روزنامه دارد اما صفحه یک و دو را بیشتر مد نظر قرار می دهد، ادامه می دهد: تیترهای روزنامه را هر روز رصد می کنم و به گزارش های اجتماعی آن علاقه مند هستم و گزارش های جذاب این صفحه را مطالعه می کنم.
وی ادامه می دهد: یک رسانه باید مشکلاتی را که مردم با آن ها مواجه هستند شناسایی  و مطرح کند و از سوی دیگر باید پیگیر اجرای مطالبات مردم از سوی دستگاه ها باشد.
این مدیرکل با اشاره به این که با در نظر گرفتن این ویژگی های رسانه می توان گفت روزنامه خراسان شمالی در این مسیر موفق بوده است، اعلام می کند: روزنامه خراسان شمالی پیگیر مشکلات مردم است و می تواند در این باره با قدرت بیشتری ورود کند.
وی با بیان این که تکرار بیش از اندازه یک موضوع اثر بخشی آن را کم می کند، می افزاید: برخی از امور نیازمند زمان  هستند و در بازه زمانی دراز مدت نتیجه بخش خواهند بود، رسانه ها برای این موضوع ها باید برنامه زمان بندی داشته باشند و در بازه های زمانی مختلف مورد بررسی قرار گیرند تا مشخص شود پس از این زمان کاری انجام شده است یا نه؟
وی با بیان این که روزنامه خراسان شمالی با مردم صادقانه صحبت می کند، ادامه می دهد: این روزنامه جنبه اعتدال را رعایت کرده و بدون جانبداری های سیاسی خود را با فضای عمومی جامعه هماهنگ کرده است.وی مهم ترین موضوعی را که در این روزنامه خوانده است راجع به گزارشی می داند که درباره اداره ثبت احوال نوشته شده بود و می افزاید: گزارش هایی را که در این باره نوشته می شود مطالعه می کنم، کارهای خوبی بود اما جای کار بهتر داشت.

رسانه مستقل قوی تر است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی نیز می گوید: روزنامه های محلی استان را به خوبی مطالعه می کنم، به طور کلی تمام صفحات روزنامه را ورق می زنم و عناوین را به طور کلی نگاه می کنم.
دکتر «پورعیسی» با بیان این که مطالعه مطالب اقتصادی در اولویتم قرار دارد، می افزاید: مصاحبه هایی را که این روزنامه از استانداری، سازمان برنامه و بودجه و مدیران اقتصادی منتشر می کند با جزئیات و به طور کامل مطالعه می کنم. آمار و اطلاعات ارائه شده در این گزارش ها برایم جالب است زیرا اطلاعات اضافه ای را ارائه می کند.
وی با بیان این که از روزنامه هایی همچون خراسان شمالی باید تعداد بیشتری وجود داشته باشد، ادامه می دهد: باید بر تعداد صفحات این روزنامه افزوده شود و قطع آن همانند روزنامه خراسان سراسری باشد و بخش های بیشتری از این روزنامه برجسته شود.
این مسئول با بیان این که هر جا نقد منطقی وجود دارد، سیاست های سازنده شکل می گیرد، اعلام می کند: سیاست های ابلاغی کشور که در استان اجرا نمی شود و شعارهای رئیس جمهور که در دستور کار قرار نمی گیرد باید مورد نقد رسانه ها باشد زیرا آن ها می توانند در سیاست گذاری ها و فعال سازی دستگاه ها نقش مؤثری داشته باشند.
«پورعیسی» که علاقه مند به کمک به رسانه هاست، ادامه می دهد: استقلال بیشتر و قوی تر شدن رسانه ها منجر به افزایش کارایی آن ها می شود.

خیر و مددکار نیازمندان
مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی، خبرنگاران  و فعالان در روزنامه خراسان شمالی را به عنوان خیران و مددکاران  حوزه کمیته  امداد خراسان شمالی یاد می کند و می گوید:  از سال 83 تاکنون این روزنامه پرمخاطب را مطالعه می کنم و می توان گفت نخستین روزنامه بومی استان است که با نیروهای پرتلاش در عرصه های مختلف خبر و گزارش به شکل تخصصی فعالیت می کند.«اهرابی» با توجه به این که این روزنامه از سال 83 تاکنون فارغ از هرگونه جناح سیاسی فعالیت می کند، می افزاید: هم اکنون به صورت مجازی خبرهای زیادی منتشر می شود اما با این وجود روزنامه خراسان شمالی را مطالعه می کنم و نیاز خبری ما را در استان و حتی کشور تامین می کند و می توان گفت کلکسیونی از  خبرهای روز است.

جایگاه مناسب
رئیس بنیاد نخبگان خراسان شمالی نیز با بیان این که با وجود فضای مجازی باز هم روزنامه خراسان شمالی جایگاه خوبی در بین مردم دارد، می افزاید: بخش های فناوری و خبرهای مرتبط با آموزش عالی و اخبار و صفحات سیاسی را پیگیری می کنم. دکتر «قاسمی فرد» تصریح می کند: گاهی مقالات تخصصی را که به شکل خاص مرتبط با توسعه و موضوعات اجتماعی است دنبال می کنم. وی تصریح می کند: وظیفه رسانه روشنگری است و این روزنامه در راستای این وظیفه همیشه هوای مردم را دارد و  منصفانه اقدامات و عملکرد مسئولان را منعکس و به نوعی اخبار روز را درج می کند که موجب ایجاد حس بی اعتمادی یا تحریک جامعه نشود.وی تاکید می کند: هنگامی که فردی اشتراک روزنامه ای را می گیرد به نوعی به خواندن آن وابسته می شود و روزنامه چیزی است که اگر فرد به آن وابسته شود به راحتی نمی تواند از آن دست بکشد بنابراین پیشنهاد می کنم برای ایجاد اشتراک های جدید و جلب مخاطب و افزایش تیراژ راه و ایده های نویی را آزمایش کنید زیرا خراسان شمالی به نوعی روزنامه تخصصی نیز هست.

 روزنامه ای تخصصی
نگاه بخش صنعت هم به روزنامه خاص است. مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی با بیان این که روزنامه خراسان  شمالی با توجه به تیراژ بالا و مطالب تخصصی تاثیر گذار است و با تبریک فرارسیدن چهاردهمین سالگرد  تولد این روزنامه می افزاید: روزنامه خراسان شمالی را مطالعه می کنم و خبر، اقتصاد و ادب و هنر از صفحه هایی هستند که با توجه به تخصص و  علاقه ام به مطالعه آن ها بیشتر می پردازم. «سیاوش وحدت» تصریح می کند: روزنامه بی طرفانه و بدون جانبداری مطالب و گزارش هایی را کار می کند که در جهت توسعه استان است و به مسئولان دلگرمی می دهد و در عین حال کم و کاستی ها را هم منعکس می کند.وی خاطرنشان می کند: تولید اخبار و جریان سازی های روزنامه به ویژه در مورد منطقه ویژه اقتصادی و دیدار با مسئولان و سردبیر روزنامه ما را برای  فعالیت مضاعف دلگرم کرد.وی در مورد تاثیر گذاری روزنامه می گوید: تیتر «سوت قطار منطقه ویژه» تیتری بود که کاملا به خاطر دارم و این تیتر را تقریبا بسیاری از افرادی که من را می دیدند تکرار می کردند.وی می گوید: اعتماد مردم به روزنامه هایی که بی طرفانه و بدون تخریب انتقاد های سازنده دارند بیشتر است و روزنامه خراسان شمالی هم در این جهت خوب کار می کند و در همه صفحات خود به طور تخصصی به مسائل ورود می کند که قابل تقدیر است.

حرکت در مسیر توسعه
مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی هم روزنامه خراسان شمالی را در توسعه استان مؤثر می داند و می گوید: روزنامه های خراسان سراسری و خراسان شمالی را به طور مرتب مطالعه می کنم اما علاقه ویژه ای به مطالب و گزارش های فرهنگی روزنامه دارم.
«فرخنده» با بیان این که مطالب اقتصادی و اجتماعی روزنامه مورد توجه ام قرار می گیرد، اظهارمی کند: خبری را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص وضعیت کاغذ در این روزنامه خواندم که بسیار مورد توجه ام قرار گرفت.
وی روزنامه ها را شرط لازم توسعه می داند و ادامه می دهد: مطبوعات و رسانه ها از ارکان توسعه هستند. روزنامه خراسان شمالی از بدو تاسیس استان با استان همراه و همگام بوده و به شکل منظم و مرتب منتشر شده  و سیاست ها و رویکردهای آن به سمت توسعه استان بوده است.
وی اعلام می کند: علاوه بر نقش اساسی که رسانه ها در توسعه دارند اراده روزنامه خراسان شمالی در این مسیر دو چندان بوده است، مباحث، مطالب، اخبار و گزارش هایی‌ که در این روزنامه منتشر می شود متناسب با توسعه  استان بوده است. وی به رسانه ها و مطبوعات توصیه می کند روحیه پرسشگری و مطالبه گری داشته باشند.

 حامی توسعه ورزش
مدیر کل ورزش و جوانان خراسان شمالی از مدیرانی است که به گفته خودش به طور منظم و مرتب مطالب ورزشی روزنامه خراسان را رصد می کند و اطلاعات کاملی درباره هیئت های ورزشی دارد. «بهادری» بیان می کند: از زمانی که به عنوان مدیر کل ورزش و جوانان استان منصوب شده ام روزنامه خراسان شمالی همگام با ما در مسیر توسعه ورزش استان گام برداشته است.این مدیر کل با بیان این که انتقادهایی که دراین روزنامه مطرح می شود به شکل کارشناسی به سمع ورزش رسانده و با یک حرکت جهادی مشکل آن بخش برطرف شده است، اظهارمی کند: انتظار داریم تیترهای ورزشی این روزنامه تاثیرگذار باشد زیرا تیتر اولین مطلبی است که مورد توجه مخاطب قرار می گیرد. همخوانی تیر و متن و شفاف بودن تیترهای ورزشی از پیشنهادهای این مدیر کل است.


 کمک حال دستگاه های دولتی
روزنامه خراسان شمالی یکی از نشریات بی حاشیه و کمک حال دستگاه های دولتی است. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان این مطلب و ضمن تبریک و خداقوت به مدیران روزنامه بابت سالگرد تاسیس آن افزود: یکی از ویژگی های روزنامه خراسان شمالی انعکاس خبرهای واقعی و منصفانه از عملکرد دستگاه ها و مدیران استان است که با رسالت خبررسانی به موقع اش در حل مشکلات گام های موثری تا کنون برداشته است.
 «مطهری» با بیان این که روزنامه خراسان شمالی یکی از نشریات اصلی و قوی استان است، اظهار کرد: پرداختن به توسعه پایدار که محیط زیست نیز شامل آن می شود و حمایت از مدیران فعال و کارآمد استان یکی از نقاط قوت روزنامه است. وی در پاسخ به این سوال که بیشترین مطالب و خبرهایی که در روزنامه منعکس شده و آن‌ها را دنبال می کند، کدام است؟
می گوید: در وهله اول صفحاتی را  که درباره محیط زیست و سخنان مدیران ارشد استان کار می کنند می خوانم و همچنین از طریق روزنامه در جریان خبرها و جلساتی که در استان برگزار می شود، قرار می گیرم.
وی پیشنهاد داد: برای آموزش و ارتقای افکار مردم یک ستون ثابت در روزنامه در نظر گرفته شود تا روزانه مطالب با همکاری این اداره کل در بحث صرفه جویی در زمینه مصرف انرژی، آب و همچنین حفاظت از محیط زیست درج شود و در توسعه استان تاثیرگذار باشد.

کمک به توسعه استان
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی با نام بردن از خبرهایی مانند جاده مرگ، بحران آب، کمپوست و طرح دوم پتروشیمی می گوید: یقینا روزنامه به توسعه استان کمک کرده است.مهندس «روشن روان» در ادامه می افزاید: اخباری که پیگیری می شود در تصمیماتی که گرفته می شود تاثیر دارد. وی با بیان این که ممکن است برخی از پیگیری ها به نتیجه نرسد ادامه می دهد: موضوع این نیست که به طور کامل  به نتیجه می رسیم یا نه بلکه همین که موضوعی مطرح و پیگیری شود جریان سازی خواهد شد که روزنامه خراسان شمالی این کار را کرده است و اگر مطرح نمی شد ممکن بود به همین موارد هم نرسیم.وی در ادامه می گوید: خوب است این روزنامه مردمی به سمت مسئولان هم بیاید و کارها و نقطه نظرات و دیدگاه ها را از دو سو بررسی کند. وی بیان می کند: تعدد مطالب و حرکت در جهت جلب مخاطب عام خوب است اما باید بخش هایی از روزنامه را به کارهای تخصصی و مطالبی اختصاص داد که علاوه بر مردم برای متخصصان و فرهیختگان و نخبگان هم جذاب باشد و در جهت جذب نخبگان هم حرکت کند.

 آب وهوا و محیط زیست بیشتر کار شود
مدیر کل هواشناسی خراسان شمالی ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای عوامل به مناسبت چهاردهمین سالگرد تاسیس روزنامه خراسان شمالی گفت: روزنامه خراسان شمالی در زمینه اطلاع رسانی به موقع و شفافیت سازی برای مردم نقش به سزایی دارد. «جلالی» افزود: طی 4 سالی که در این سمت در اداره کل هواشناسی مشغول به خدمت هستم همواره روزنامه خراسان شمالی را رصد و مطالعه می کنم. وی ادامه داد: به مطالب و گزارش های مستند که درباره هواشناسی و محیط زیست در روزنامه چاپ می شود بیشتر علاقه دارم و آن ها را می خوانم و همچنین از آن ها در گزارش های هواشناسی استفاده می کنیم. «جلالی» پیشنهاد می دهد: روزنامه خراسان شمالی بیشتر در زمینه آب و هوا و محیط زیست استان گزارش و مطلب کار کند زیرا این دو مورد در توسعه استان نقش به سزایی دارند.

 موثر در پیشبرد مسائل فرهنگی
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی هم با تبریک فراوان به اهالی روزنامه خراسان شمالی و تقدیر بابت انصافی که در خبر رسانی دارند، اظهارمی کند: بیشتر صفحه های اول و دوم و ستون حرف مردم را مطالعه می کنم البته صفحه گزارش آن را نیز که مطالب متنوعی از مناطق مختلف کار می کند، می خوانم.
مهندس «علوی» ادامه می دهد: مطالبی را که در ستون حرف مردم چاپ می شود مطالعه می کنم و مواردی را که مربوط به بخش آب است دنبال و سعی می کنم آن ها را پیگیری کنم. وی محتوای مطالب روزنامه خراسان شمالی را در پیشبرد مسائل فرهنگی استان موثر قلمداد می کند و می افزاید: روزنامه می تواند در پیشبرد مسائل فرهنگی و توسعه آن و ارتقای آگاهی مردم بسیار موثر باشد به ویژه وقتی یک روزنامه بومی باشد و به طور خاص به مسائل یک منطقه بپردازد، در مردم آن منطقه حس تعلق خاطر ایجاد می کند و مردم به همین دلیل به آن توجه بیشتری می کنند و می دانند که مشکلات و دغدغه آن ها راحت تر انعکاس می یابند.

  روزنامه خراسان شمالی برای امید بخشی تلاش می کند
فقط مشترک روزنامه خراسان هستیم، این نکته جالبی است که رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی به آن اشاره می کند. حجت الاسلام «سالاری» اظهارمی کند: صفحه خبر و خبرهای استان را مطالعه می کنم. وی می گوید: گاهی برای زنگ تفریح به صفحه حوادث سر می زنم و این صفحه را هم می خوانم. وی در مورد خبرهایی که در این سال ها خوانده و به طور ویژه در خاطر دارد، می گوید: زلزله و پیگیری های خدمات رسانی به مردم که منجر به سرعت گرفتن رسیدگی به مردم شد از مواردی است که در خاطرم نقش بسته است. وی تصریح می کند: یکی از وظایف رسانه ها کمک به توسعه استان است و روزنامه خراسان شمالی تا آن جایی که من مطالعه کرده ام در این جهت خوب تلاش کرده و مهم‌تر از همه برای امید بخشی به مردم نیز تلاش و به طور هدفمند کار می کند.وی با اشاره به درج مشکلات مردم در ستون حرف مردم نیز بیان می کند: جا دارد به این ستون بیشتر پرداخته و مطالبات مردم   پیگیری و به آن ها پاسخ داده شود.

اطلاع رسانی خوب و مناسب
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی نیز از مطالعه روزانه روزنامه خبر می دهد و می گوید: بیشتر  صفحه اخبار را مطالعه می کنم. مهندس «بدیعی مقدم» خاطرنشان می کند: جراید در آن چه مطرح می کنند باید دقت نظر داشته باشند زیرا اگر این خبرها درست نباشد مانند آب ریخته‌ای است که قابل بازگشت نیست و از سویی نقد یک مطلب است و جبهه گیری یک مطلب دیگر اما این حق را به روزنامه ها می دهم که آن چه نیاز به نقد و بررسی دارد مطرح کنند و من هم به عنوان یک مسئول باید پاسخگو باشم. وی تاکید می کند: اجازه نداریم پاسخ ندهیم به ویژه اگر سوال کننده ما جراید باشند.وی در مورد خبرهایی که روزنامه کار کرده است از جاده مرگ یاد می کند و می گوید: روزنامه دیگری را به جز خراسان شمالی سراغ ندارم که به این شکل وارد این موضوع شده باشد آن هم در حالی که آمار تصادف در استان ما با استان هایی مانند رضوی و جنوبی تفاوت چندانی ندارد. وی تصریح می کند: نقد و بررسی عملکرد برای همه لازم است، به ویژه در جراید منجر به بهتر شدن کیفیت خواهد شد، در هر حال اطلاع رسانی روزنامه خوب و مناسب بوده است.

انتشار مناسب اخبار حوزه علم و تکنولوژی
اخبار حوزه علم و تکنولوژی، شرکت های دانش بنیان و مشکلات آن ها از موضوعاتی است که رئیس پارک علم و فناوری خراسان شمالی معتقد است روزنامه خراسان شمالی خوب به آن ها پرداخته است. دکتر «پیله ور» با تبریک فرا رسیدن سالگرد تاسیس روزنامه خراسان شمالی می افزاید: تمام صفحه های روزنامه خراسان شمالی و همچنین صفحات اول و دوم و آخر روزنامه خراسان را مطالعه می کنم و معتقدم خراسان شمالی روزنامه ای است که بی طرف و منصفانه نقد می کند. وی در مورد مهم ترین جریان هایی که این روزنامه به آن‌ها پرداخته است، می گوید: پیگیری های روزنامه خراسان شمالی در مورد زلزله اردیبهشت سال گذشته از موضوعاتی بود که به طور کامل آن را به یاد دارم و همچنین خبرهای روزنامه در مورد صندوق شکوفایی و فناوری و مطالب دانشگاهی و وضعیت زیر ساخت های آموزش عالی را دنبال می کنم.وی با بیان این که روزنامه به مسئولان در مورد شفاف سازی بسیاری از موضوعات کمک می کند و جایگاه شما در بیان محرومیت ها و مشکلات مردم ویژه است، می افزاید: حفظ صفحه دانشگاه و حرکت به سمتی که علاوه بر عموم مردم، نخبگان و فرهیختگان هم جذب روزنامه شوند لازم است و گفت و گو با کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان می تواند در جذب این افراد موثر باشد.