یک قفسه سوال برای پروژه کتابخانه مرکزی

نویسنده : مرتضوی

 بیست و یکم ماه جاری قرار بود کتابخانه مرکزی بجنورد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهره برداری برسد؛ پروژه ای که  مصوبه دور نخست سفرهای استانی دولت نهم است و احداث آن از  سال 85 آغاز شده است. این در حالی است که بازدید گزارشگر ما از این پروژه، حکایت از این دارد که تا به بهره برداری رسیدن  آن فاصله بسیار است و با این که نزدیک به 20 هزار جلد منبع به این فضا تزریق شده است، اما کتابخانه مرکزی به حدود 150 هزار جلد کتاب نیاز دارد تا بتواند پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد و فضای موجود را برای دوستداران کتاب آماده کند. این همه ماجرا نیست و راه اندازی نشدن سیستم سرمایشی مهم ترین مسئله پیش رو است که امکان استفاده علاقه مندان از این فضا را غیر ممکن کرده است و این سوال را به ذهن متبادر می کند که اگر قرار بود روبان این پروژه توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بریده شود علاقه مندان در چه فضایی باید به فعالیت می پرداختند.
بعد از اما و اگرهای بسیار آخرین تیر مسئولان هم برای به بهره برداری رسیدن این پروژه به سنگ خورد و باز هم بهره برداری از پروژه کتابخانه مرکزی به تعویق افتاد و این اتفاق ما را بر آن داشت تا دلایل به سرانجام نرسیدن پروژه 12 ساله  کتابخانه مرکزی بجنورد را از نزدیک بررسی کنیم.
در گام نخست و به محض رسیدن به فضای کتابخانه، گرمای موجود به واسطه راه اندازی نشدن سیستم سرمایشی تاب و توان را از تو می گیرد، اما در این گرمای طاقت فرسا، عده ای مشغول  ثبت منابع در بخش امانت هستند که نشان می دهد  هنوز فضا برای استفاده علاقه مندان آماده نشده است. اما در بخش مخزن و پژوهش با وجود آن که  بخشی از کتاب ها چیده شده ولی  هنوز چیدمان ها کامل نشده و بخشی از کتاب ها روی زمین  و منتظر قفسه های جدید است.
با رئیس اداره کتابخانه عمومی بجنورد همراه می شوم، «امیری» به فعالیت 25 نفر از همکارانش از بیست و یکم فروردین ماه امسال اشاره می کند که با تلاش بی وقفه و با عشق و علاقه مشغول به کار هستند اما به دلیل حجم بالای کار و فراهم نبودن برخی امکانات، بهره برداری از این فضای فرهنگی تاکنون میسر نشده است. وی می گوید: با این که مشتاق بودیم در تاریخی که اعلام شده بود کتابخانه به بهره برداری برسد اما سیستم سرمایشی آن هنوز راه نیفتاده است.
وی اضافه می کند: فضای موجود سیستم سرمایشی به شکل  مرکزی دارد که باید برای راه اندازی آن اقدام شود، در غیر این صورت با این شرایط نمی توان در را به روی علاقه مندان گشود.
وی بر این باور است که هر چند مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می گویند ساختمان آماده است اما راه اندازی آن بسیار زمان بر است.
«امیری»  از این که سالن جلسات، بخش کودک،  نابینایان و فضای اداری تقریباً آماده است، سخن می گوید و می افزاید:  اما اصل کار سیستم سرمایشی و حفاظت از آن است  و پایان کار.
وی زمان بهره برداری از این پروژه را منوط به نظر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی می داند و بیان می کند:  اداره کل کتابخانه عمومی استان در تلاش است برای تکمیل فضا و چیدمان کتاب ها اقدام کند، اما بازه زمانی آن دست اداره کل کتابخانه ها نیست. مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هم با ابراز خرسندی از این که نزدیک به 18 هزار نسخه کتاب فهرست بندی و بخشی از چیدمان  بخش نابینایان و کودک کتابخانه مرکزی بجنورد انجام شده است، تصریح می کند: روند آماده سازی به مرحله پایانی رسیده است.
 «جهانی» اضافه می کند: در مرحله نخست که مجوز به کارگیری 9 نیرو داده شده، 6 نیروی انسانی به کار گرفته شده اند و 3 نیرو در مرحله  گزینش قرار دارند و پیش بینی ما این است که برای 22 نفر  از لحاظ سازمانی ظرفیت وجود داشته باشد که به نظر می رسد بتوانیم در مجموع مجوز 20 نیرو را داشته باشیم.
 وی با بیان این که ظرفیت این کتابخانه  150 هزار نسخه کتاب است، تصریح می کند: در صورت  تامین  30 هزار نسخه  کتاب و ثبت آن، به مرحله بهره برداری خواهد رسید.
 وی خاطرنشان می کند: با این همه اگر مشکل سیستم سرمایشی برطرف شود، می توانیم سالن مطالعه و امانت کتاب را راه اندازی کنیم.
 وی بیان می کند: به محض آماده شدن موارد فوق، پروژه به بهره برداری می رسد و منتظر سفر وزیر نخواهیم ماند و  بهره برداری از این پروژه با حضور وزیر در زمان ممکن، شکل رسمی به خود خواهد گرفت.
وی زمان دقیقی را برای بهره برداری از این پروژه متصور نمی شود و می گوید: راه اندازی سیستم سرمایشی، گرفتن پایان کار و تایید آسانسورها بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است و باید از آن ها پرسید که چه زمانی  این امر محقق می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی هم با بیان این که تاکید ما این بوده و هست که بهره برداری را نباید معطل حضور وزیر کرد، می افزاید: بهره برداری و افتتاح دو مقوله جداست و این پروژه آماده بهره برداری و به واسطه این که پروژه بزرگی است با حضور وزیر آن را افتتاح خواهیم کرد، اما بهره برداری  مانع افتتاح نمی شود. «فرخنده» اضافه می کند: بیشتر مراجعه افراد  برای مطالعه است، این فضا از  اسفندماه آماده بهره برداری است و مشکل خاصی برای بهره برداری وجود ندارد و مشکل هوای گرم طی چند روز اخیر به وجود آمده ، در حالی که پیش از این وجود نداشت و می توانست این فضا مورد استفاده قرار گیرد.
وی خاطرنشان می کند: در حال برطرف کردن مشکل سیستم سرمایشی هستیم.
«علیرضا مختارپور»، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در نخستین  جلسه هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از نمایندگان برگزار شد، گفته بود ان شاءا... پروژه کتابخانه مرکزی بجنورد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرداد ماه امسال افتتاح می شود.