رشد تاریخی بورس

بورس روز چهارشنبه شاهد رشدی بی سابقه و تاریخی بود به طوری که شاخص آن 6 هزار و 483 پله رشد کرد و با ثبت رکوردی جدید در جایگاه 155 هزار و 61 واحدی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، به دلیل آزادسازی سقف معاملات فولاد و همچنین احتمال آزاد سازی سقف محصولات پتروشیمی در بورس کالا، شاخص بورس شاهد رکوردشکنی تاریخی بود.
انتشار اخبار مربوط به برداشته شدن سقف معاملات فولادی در بورس کالا روز سه شنبه باعث استقبال خریداران از سهام شرکت های فولادی و فلزی شد.
جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه ای به حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران خواستار برداشته شدن سقف رقابت محصولات فولادی در بورس کالای ایران شده است.
همچنین حسین عبده تبریزی از اعضای شورای عالی بورس نیز سه شنبه اعلام کرد: قرار است امروز، پنج شنبه، درباره آزاد سازی نرخ محصولات پتروشیمی ها تصمیم گیری شود.در معاملات دیروز 3 میلیارد و 369 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 11 هزار و 390 میلیارد ریال در 219 هزار و 726 نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد که شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، هزار و 895 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 743 واحد رشد داشت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 526 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.شاخص آزاد شناور نیز 6 هزار و 831 واحد افزایش یافت که این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) 5 هزار و 130 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 11 هزار و 210 واحد افزایش یافت.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، پارس و کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو)، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.
گروه فلزات اساسی در معاملات دیروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 460 میلیون سهم به ارزش 2 هزار و 482 میلیارد ریال دادوستد شد.گروه فلزات اساسی به ارزش 2 هزار و 165 میلیارد ریال و فراورده های نفتی به ارزش هزار و 133 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه کانی های فلزی با دادوستدی به ارزش 784 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه خودرو نیز با معاملاتی به ارزش 726 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 75 پله رشد کرد و در جایگاه هزار و 771 واحدی قرار گرفت. همچنین در بازار فرابورس، بیش از یک میلیارد و 112 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از 8 هزار و 768 میلیارد ریال دادوستد شد.برپایه معاملات دیروز نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، ذوب (ذوب آهن) و زاگرس (پتروشیمی زاگرس) بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.