بلبشو در پنج شنبه بازار اسفراین

نجفیان
 «پنج شنبه بازار»، مکانی است که میزبان بسیاری از اسفراینی ها برای تامین برخی نیازهای زندگی شان می شود؛ بازاری که پیش از این روزهای یک شنبه با عنوان «یک شنبه بازار» برگزار می شد اما اکنون ششمین روز هفته را برای برپایی خود انتخاب کرده است؛ بازاری که از ساعات اولیه کلید می خورد و هر پنج شنبه عصرها و در آستانه غروب آفتاب و حتی پس از آن پرازدحام تر هم می‌شود.
تداخل این بازار با پایانه مسافربری، نزدیکی جایگاه CNG به بازار، نبود فضای مناسب به عنوان پارکینگ و شاید کم رنگ بودن نظارت و بازرسی بیش از هر زمان دیگری نیاز این بازار را به سامان دهی نشان می دهد.
هر چند بهره برداری از خیابان سفیر امید که به تازگی زیرسازی و آسفالت شده وضعیت را برای تردد و حتی پارک خودروهای شخصی نسبت به گذشته بهبود بخشیده است اما هنوز کافی نیست.
یکی از شهروندان با اشاره به این که پنج شنبه بازار محدوده خاصی نمی شناسد و مرز آشکاری بین پایانه مسافربری و این بازار وجود ندارد، می گوید: نزدیکی این بازار به پایانه مسافربری و تردد وسایل نقلیه شخصی در محدوده بازار از چالش هایی است که شهروندان اسفراینی و حتی عرضه کنندگان محصول در پنج شنبه بازار با آن ها مواجه هستند.
«مهدوی» سامان دهی پنج شنبه بازار را یک ضرورت می داند و اضافه می کند: شلوغی و غلغله پنج شنبه بازار به گونه ای است که گاه رغبت شهروندان برای سوخت گیری از جایگاه CNG  را  در آخرین روز کاری هفته کم می کند.
وی به نبود اهرم نظارت و بازرسی در این بازار اشاره و تاکید می کند: نباید بازارهای هفتگی برای برخی عرضه کنندگان کالا حاشیه امنی برای تخلف ایجاد کند.
 شهروندی دیگر هم با اشاره به این که باید بر همه عرضه کنندگان و غرفه داران پنج شنبه بازار نظارت شود، از ضرورت سامان دهی پنج شنبه بازار و حتی شناسنامه فعالیت برای غرفه داران سخن می گوید و ابراز می کند: با بهره برداری از خیابان سفیر امید که در حقیقت گشایش مسیری جدید برای دسترسی به پنج شنبه بازار است وضعیت بهبود می یابد اما می شود روی انتقال این بازار هفتگی به این خیابان هم با چارچوب هایی حساب باز کرد.
«رضایی» از نبود غرفه های مناسب برای در امان ماندن از سرمای زمستان و گرمای سوزان تابستان سخن می گوید و تصریح می کند: به دلیل نبود نظارت، گاهی یک غرفه دار به فروش محصولاتی اقدام می کند که هیچ سازگاری و تناسبی با هم ندارند.
وی با اشاره به این که شهرداری و شورای اسلامی شهر باید بیش از هر زمانی به وضعیت پنج شنبه بازار رسیدگی کنند، ادامه می‌دهد: برخی در این بازار بایدها و نبایدهای زیست محیطی را رعایت نمی کنند و حقوق شهروندی را نادیده می گیرند که نکاتی قابل تامل است.
یکی از غرفه داران در این بازار هم تداخل بازار با پایانه مسافربری، نزدیکی آن به جایگاه CNG، نبود فضای کافی برای پارک خودروها و همزمانی تردد وسایل نقلیه شخصی از میانه بازار را از چالش های فراروی غرفه داران و حتی شهروندان می داند که منجر به ایجاد بلبشو در پنج شنبه بازار شده است و تصریح می کند: سامان دهی بازار و توجه به تامین نیاز غرفه داران منجر به رونق پنج شنبه بازار در اسفراین خواهد شد.
در این باره «سعید سبحانی» معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان به صدور ضرب الاجل برای جا به جایی پنج شنبه بازار از پایانه مسافربری اشاره و اظهارمی کند: با توجه به ضرورت تسهیل در تردد ناوگان حمل و نقل عمومی و تامین انضباط ترافیکی مکاتباتی با شهرداری اسفراین برای جا به جایی پنج شنبه بازار از پایانه مسافربری اسفراین صورت گرفته است که در نتیجه آن شهرداری اسفراین برای جا به جایی پنج شنبه بازار تا پایان ماه جاری قول مساعد داده است.«نصرت ا... احمدی» معاون خدمات شهری اسفراین هم با اشاره به واگذاری مدیریت سامان دهی پنج شنبه بازار به بخش خصوصی، از بررسی طرح جا به جایی پنج شنبه بازار خبر می دهد و می گوید: پس از بررسی طرح جا به جایی و تصمیم گیری، انجام آن مورد توجه خواهد بود.
«مسلم نوری» شهردار اسفراین هم با اشاره به مشکلات تداخل پنج شنبه بازار با پایانه مسافربری، از بررسی طرح جایگزینی خیابان سفیر امید به جای مکان کنونی برای استقرار و برپایی پنج شنبه بازار خبر می دهد و اضافه می کند: به تازگی عملیات زیرسازی و آسفالت خیابان سفیر امید به اتمام رسیده است که پس از بررسی برای جا به جایی پنج شنبه بازار به خیابان سفیر امید که در نزدیکی مکان کنونی است هم تصمیم گیری خواهد شد تا بخش مهمی از مشکلات موجود حل شود.
وی بیان می کند: سامان دهی و مدیریت پنج شنبه بازار به بخش خصوصی واگذار شده است.