سکوت ورزش راز و جرگلان

نویسنده : نجاهی
در این سال ها افتخارآفرینی ها و درخشش ورزشکاران راز و جرگلان به پشتوانه ظرفیت ورزشی که دارند رخ داده و در دو سال گذشته تعداد هیئت های ورزشی این شهرستان به ۲۱ مورد افزایش یافته است.
 اما چند ماه است که میزان برگزاری مسابقات و برنامه های ورزشی در این شهرستان بسیار کم شده و این موضوع نشانگر این است که در تقابل نداشتن ها و ظرفیت ها، محرومیت و کمبود اعتبارات ورزشی، ظرفیت ورزش راز و جرگلان را به زانو درآورده است.
تلاش ورزشکاران کم برخوردار، مسئولان ورزشی و مردم این منطقه با کمترین سرانه ورزشی استان در این چند سال ورزش نیمه جان راز و جرگلان را سر پا نگه داشته بود اما حالا  ورزش منطقه  بی رمق شده است.
چند ماه است که دیگر صدای شیهه اسب های ترکمن که تاخت در پیست غیر استاندارد و نیمه کاره را به جان می خریدند کمتر به گوش می رسد و آلیش کاران محروم از سالن ورزشی حتی روی خاک هم شال محکم نمی کنند و والیبالیست ها و فوتبالیست ها هم از مسابقه زیر تیغ آفتاب سوزان محرومند و هیئت های ورزشی ساکت اند و نیمه جان. البته در رابطه با زمینه سازی به منظور توسعه ورزش شهرستان وعده مسئولان در خصوص احداث اولین سالن جرگلان عملی نشده و چند کامیون ماسه و یک فونداسیون همه زوری است که تاکنون پس از تخصیص ۱۶۰ میلیون تومان اعتبار زده اند و تنها پیست اسب دوانی شهرستان در باغلق بعد از ۱۳ سال ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
در این باره یکی از ورزشکاران راز و جرگلان می گوید: در دو سال گذشته هیئت های ورزشی به خوبی و با تکیه بر ظرفیت های ورزشی راز و جرگلان شکل گرفتند و برنامه ها و مسابقات منظم در شهرستان برگزار می شد اما در چند ماه اخیر هیئت های فعال تحرک گذشته را ندارند.
پاینده اظهار می کند: با تلاشی که اعضای هیئت ها دارند و شوق و اشتیاقی که ورزشکاران نشان می دهند انتظار می رفت رفته رفته هیئت ها رشد کنند و ورزش منطقه توسعه یابد که متاسفانه این گونه نشده است و در مقابل مشکلات که اکثر آن ها به مسائل مالی بر می گردد کم آورده اند.
یکی دیگر از اهالی شهرستان می گوید: هیئت های ورزشی شهرستان ظرفیت های سرشار و استعدادهای قابل توجه منطقه هستند و تا حدودی کمبودها و نبود امکانات ورزشی و سالن را جبران کرده اند و سعی دارند در مسیر تخصصی هر رشته ورزشی قدم بردارند که متاسفانه این روزها از فعالیت شان کاسته شده است.وحیدی در ادامه برگزاری مسابقات ورزشی را برای توسعه ورزش منطقه ضروری می داند و اضافه می کند: باید تزریق اعتبارات و حمایت از هیئت های ورزشی در دستور کار قرار گیرد تا حداقل فعالیت ها و برنامه های سابق را از طرف هیئت ها شاهد باشیم و مسابقات ورزشی، تنها دلخوشی ورزشکاران، از آن ها دریغ نشود.
یکی از اعضای هیئت کوهنوردی شهرستان هم مسائل مالی را از مهم ترین دغدغه های هیئت ها می داند و اظهار می کند: در شور و اشتیاق و پشتکار ورزشکاران منطقه شکی نیست اما تعامل با مسئولان ورزشی شهرستان هم مهم است و باید تعامل برقرار باشد و حمایت مالی انجام شود.الهامی تصریح می کند: در رشته ورزشی مانند کوهنوردی در ابتدا با یک کوله پشتی و عصا می توان شروع کرد ولی در ادامه برای فعالیت به صورت حرفه ای نیاز به حمایت های مالی است. 
رئیس اداره ورزش و جوانان راز و جرگلان هم با اشاره به درخشش ورزشکاران راز و جرگلان در رشته های مختلف ورزشی می گوید: به دلیل نبود اعتبار هیئت های ورزشی تا حدودی غیر فعال شده اند و مسابقات کمتری برگزار می شود.
وحید آتشکده با بیان‌ این که تلاش مان این است که با تامین اعتبار، در رشته های مختلف مسابقات ورزشی برگزار کنیم، تصریح می کند: یکی از اصلی ترین مشکلات در هیئت های ورزشی راز و جرگلان  این است که برای روسا و چارت هیئت ها نیروی تخصصی لازم را نداریم تا در راستای رشد و شکوفایی رشته های ورزشی حرکت کنند.