علت مسمومیت 84 صندل آبادی، همچنان معما

علوی- در حالی که  آب شرب روستای صندل آباد وارد مدار بهره برداری شده اما علت مسمومیت 84  نفر از اهالی این روستا همچنان نامعلوم و به معمایی تبدیل شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی گفت: در پی مسمومیت تعدادی از اهالی روستای صندل آباد در شهرستان بجنورد و با توجه به این که نخستین انگشت اتهام به سوی آب شرب روستا رفت، پس از بازدید مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی از محل، بلافاصله خروجی مخزن ذخیره آب شرب روستا و ورودی آن به شبکه انشعاب دریافت شده از شرکت آب و فاضلاب شهری شهرستان بجنورد قطع و تأمین آب شرب اهالی با تانکر سیار انجام شد.«روشن روان» تصریح کرد: آب شرب هزار و 120 خانوار این روستا از آب شرب شهرستان بجنورد تامین می شود که به علت قرار گرفتن قسمتی از منازل روستاییان در بالادست روستا، آب شرب مورد نیاز آنان در یک منبع ذخیره 100مترمکعبی ذخیره و توزیع می شود که در نخستین ساعاتی که مسمومیت رخ داد برخی  رسانه ها محتمل ترین علت این حادثه را آلودگی منبع آب دانستند.
به گفته وی، در راستای کاهش نگرانی ها، بلافاصله نمونه گیری برای انجام آزمایش های میکروبی و شیمیایی از آب شرب داخل شبکه منازل افراد مسموم توسط کارشناسان مرکز بهداشت و شرکت آب و فاضلاب روستایی در دستور کار قرار گرفت که نتایج نمونه گیری های میکروبی، آب شرب را فاقد هر گونه آلودگی میکروبی نشان داد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین نمونه هایی نیز برای آزمایش های سم شناسی به شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی ارسال شد که نتیجه این آزمایش نیز وجود هرگونه سم در آب را منتفی کرد.
وی افزود: با توجه به نتایج منفی میکروبی و سم شناسی آب شرب روستا در نهایت به دلیل  مشخص نشدن منبع آلودگی برای اطمینان اهالی، موضوع شست و شوی مخزن ذخیره و شبکه توزیع روستا در دستور کار قرار گرفت و در نهایت در تاریخ 30مرداد ماه، پیرو تشکیل جلسه ستاد بحران با اعضای حاضر در مرکز بهداشت شهرستان بجنورد، آب شرب دوباره وارد مدار بهره برداری شد.
وی یادآور شد: آب شرب روستای صندل آباد در روزهای قبل از حادثه نیز دارای کلر استاندارد  و نتایج نمونه های دریافت شده نیز بدون هرگونه آلودگی بوده است.
به گزارش خبرنگار ما، 28 مرداد ماه امسال 84 نفر از اهالی شمال شرق روستای صندل آباد بجنورد دچار مسمومیت شدند که با ورود دادستان عمومی و انقلاب بجنورد تیم های سلامت برای کنترل این بیماری و علت بروز این مسمومیت ها تشکیل شد و هر چند مسمومیت اهالی این روستا کنترل شد اما هنوز علت این حادثه روشن نشده است.