یک سال پس از گزارش خراسان شمالی از محور گردشگری بجنورد- اسفیدان

قفل پیچ و خم ها همچنان بر بهشت بجنورد

محمد آگاهی
 عصر یک روز تعطیل برخی خودروها یکی یکی از محور بجنورد- باباامان وارد محور فرعی روستاهای دهستان باباامان می شوند. خودروها زنجیروار در حال حرکت هستند. 
روستاهای دهستان باباامان این روزها مقصد بسیاری از علاقه مندان به طبیعت هستند اما عبور از پیچ های 90 درجه ای این مسیر هر آن ممکن است تصویری از یک فاجعه را ثبت کند. 
کمتر بجنوردی هست که تاکنون به روستاهای زیبای مسیر بجنورد - اسفیدان سفر نکرده باشد؛ روستاهایی که هر یک از آن ها می تواند یک روستای هدف گردشگری باشد و خیل مسافران میلیونی از سراسر کشور را که به مقصد مشهد مقدس در حال حرکت هستند به سمت خود بکشد اما جاده دسترسی به این روستاها به اندازه ای کم عرض و خطرناک است که در روزهای تعطیل حتی جوابگوی گردشگران بجنوردی نیز نیست. 
هنگام ورود به جاده دسترسی به روستای گردشگری چناران شهر از جاده آسیایی هنوز پیچ نخست را رد نکرده ای که پیچ دوم مقابلت سبز می شود؛ پیچی 90 درجه ای که نمی توانی تشخیص بدهی در آن سمت خودرویی در حال حرکت است یا نه؟
 اما این پایان کار نیست و پیچ های متعدد 90 درجه ای در هر کیلومتر مقابلت سبز می شوند؛ پیچ هایی که از هر کدامشان بوی حادثه ای مرگبار به مشام می رسد و باید خوش شانس باشی که در طرف مقابلت یک راننده بی حوصله در حال عبور نباشد چرا که اگر سر یکی از این پیچ ها به سمت تو بیاید حتی امکان فرار هم نداری. علاوه بر وجود پیچ های 90 درجه ای نه از خط کشی میان جاده خبری است و نه از تابلوی مناسب. 
یکی از اهالی این منطقه با گلایه از دیده نشدن مشکلات بی شمار این محور می گوید: به دلیل گردشگر پذیر بودن روستاهای این منطقه، تردد در این محور روستایی بیش از ظرفیت آن است و در روزهای تعطیل گاهی تا دو برابر میزان تردد اهالی این منطقه، مسافر در آن تردد می کند اما این محور فرعی نه تنها وضعیت بهتری نسبت به دیگر راه های روستایی ندارد بلکه به مراتب شرایط بدتری هم دارد. 
«رحیمی» ادامه می دهد: ده ها پیچ خطرناک در این محور قرار دارد که عرض جاده از جمله در سر پیچ ها به اندازه ای کم است که 2 خودرو به سختی از کنار هم عبور می کنند و مدت هاست خط کشی جاده هم از بین رفته است. 
 یکی از اهالی روستای اسفیدان با گلایه از بی توجهی به این محور پر تردد اظهار می کند: گفته می شود  به علت کمبود اعتبارات و شرایط اقتصادی کشور امکان اصلاح و بازسازی این جاده وجود ندارد اما مگر خط کشی جاده یا نصب گاردریل چقدر هزینه می برد که آن را نیز انجام نمی دهند در حالی که این محور اگر پرتردد ترین محور فرعی استان نباشد بدون شک یکی از 5 محور پرتردد روستایی به دلیل داشتن روستاهای بزرگ و معروفی همچون اسفیدان است. 
یکی دیگر از اهالی این منطقه نیز با بیان این که این جاده با ظرفیت 20 تا 30 سال پیش ساخته شده است می گوید: هم اکنون در فصل برداشت گردو قرار داریم و با توجه به آخرین روزهای تعطیلات تابستانی حجم تردد در این محور بسیار بالاست و برای پیشگیری از بروز تصادف از مسئولان راه و شهرسازی خواستار خط کشی مناسب جاده و نصب گاردریل هستیم و از پلیس راه می خواهیم یک پاسگاه یا گشت دایم در این جاده قرار دهد تا  از بروز تصادف جلوگیری شود.
 گزارش خبرنگار ما حاکی است، کارشناسان پلیس راه کم رنگ شدن خط وسط جاده و کمبود تابلوی علایم و گاردریل را از مشکلات این محور بیان می کنند.