در جلسه شورای امور عشایر مطرح شد:

سخت گیری بانک های استان در پرداخت تسهیلات به عشایر

تأمین آب شرب عشایر استان در مراوه تپه از آب دام
اسعدی- سخت گیری های بانک ها در  پرداخت تسهیلات به عشایر، استفاده عشایر خراسان شمالی در مراوه تپه از آب غیر بهداشتی دام برای شرب، غفلت از ایلراه ها و کم توجهی به خدمات آموزشی و بهداشتی عشایر از جمله مسائلی بود که روز گذشته در جلسه شورای عشایر استان مطرح شد. در این جلسه مقرر شد خراسان شمالی استان پایلوت کشور در اجرای تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی شود و نیز 16 تانکر و خودرو برای آب رسانی به عشایر خراسان شمالی اختصاص یابد.
به گزارش خبرنگار ما، استاندار خراسان شمالی در این جلسه که با حضور رئیس سازمان امور عشایر کشور برگزار شد، گفت: خراسان شمالی به این شرط با پایلوت شدن برای اجرای تصویب نامه هیئت وزیران موافقت می کند که تمامی امکاناتی که برای اجرای این طرح مورد نیاز است و تأمین آن به حوزه ملی مربوط می شود، اختصاص یابد.
«خباز» با اشاره به این که عشایر مصداق واقعی «اقتصاد مقاومتی» هستند، افزود: این قشر، با استفاده از حداقل امکانات دولتی، بیشترین بهره وری را دارند.
وی بر اجرای طرح اصلاح نژاد دام در عشایر استان تأکید و اظهارکرد: خراسان شمالی مشروط بر این که تمامی امکانات و اعتبارات مورد نیاز سهم ملی تأمین شود، آمادگی دارد برای اجرای تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص ارائه خدمات و امور فرهنگی به عشایر، استان پایلوت شود.
وی از دستگاه های اجرایی مرتبط با بخش عشایر خواست تا وظایف خود را در قبال این قشر به دقت احصا کنند و اقدامات لازم را در این حوزه انجام دهند و گزارش آن را به استانداری ارسال کنند.
تشکیل زنجیره گوشت قرمز و دیگر فراورده های دامی عشایر از جمله درخواست های استاندار از عشایر بود که به همت و راهنمایی دستگاه ها و دریافت تسهیلات بانکی انجام شود.
تشکیل کارگروه توسعه گردشگری و صنایع دستی عشایر هم در این جلسه مورد تأکید استاندار بود.
 رئیس سازمان امور عشایر کشور نیز در این جلسه به تصویب برنامه راهبردی سامان دهی عشایر برای خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: ایجاد تنوع در معیشت و ارتقای سطح درآمد عشایر و خدمات زیربنایی از اولویت های ما در این برنامه است.
«قندالی» با اشاره به آمار بالای وقوع خسارت ها بین عشایر، افزود: برای کسانی که دچار خسارت می شوند تا 50 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه با بازپرداخت 5 ساله پرداخت می شود.
وی با اشاره به سخت گیری های بانک ها در حوزه پرداخت تسهیلات در کشور، خاطرنشان کرد: این سخت گیری ها در خراسان شمالی بسیار بیشتر است و این در حالی است که در حوزه عشایر طبق گزارش های واصله، حتی یک ریال تسهیلات معوق هم نداشته ایم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برخی سخت گیری ها و هزینه های بی دلیل برای مکان نگهداری دام عشایر، خطاب به رئیس سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: برای این موضوع سخت گیری نکنید زیرا درست کردن مکان های خاص و دیوار و خشت، در حوزه عشایر جایگاهی ندارد و اگر این گونه پیش برویم، تمام عشایر ورشکست می شوند.
وی همچنین گفت: در رابطه با ایلراه ها همه ما غفلت کرده ایم. طبق قانون واگذاری ایلراه چه برای بیمارستان باشد و چه جاده یا هر چیز دیگری، مطلقاً ممنوع است و دستگاه ها قبل از انجام پروژه های عمرانی از عشایر استعلام کنند که محل اجرای پروژه‌‌ای در ایلراه ها نباشد.
فرماندار مانه و سملقان نیز در این جلسه گفت: در حوزه آب شرب در مراوه تپه هیچ کاری انجام نشده است و عشایر گاهی برای شرب از آب دام استفاده می کنند.
«عوض زاده» از روند طولانی اطاله دادرسی در حوزه عشایر نیز  انتقاد کرد و پیشنهاد داد برای پیگیری تخریب اموال، محل نگهداری دام و ... عشایر، کارشناسی تعیین شود.