داستان زندگی پیامبران در قاب دوربین

ضیغمی- در سینما و تلویزیون ایران تعداد قابل توجهی فیلم و سریال درباره داستان زندگی پیامبران ساخته شده است؛ آثاری که هر کدام در دوره خود قابل توجه بوده اند. در این مطلب برخی کارهای شاخص سینمایی و تلویزیونی در خصوص زندگی پیامبران را مرور می کنیم.
 
حضرت یوسف(ع) و حضرت یعقوب(ع)
نام اثر: یوسف پیامبر(ع)
کارگردان: فرج ا... سلحشور
بازیگر نقش  حضرت یوسف(ع): مصطفی زمانی
بازیگر نقش حضرت یعقوب(ع): محمود پاک نیت
داستان زندگی حضرت یوسف(ع) یکی از جذاب ترین داستان های قرآن کریم است. در این سریال سعی شده بود از کودکی تا بزرگ سالی عزیز مصر به تصویر کشیده شود.محمود پاک نیت در بخش های ابتدایی و انتهایی سریال یوسف پیامبر(ع)، کاراکتر حضرت یعقوب(ع) را به تصویر کشید. بازی پاک نیت در بخش های مربوط به بازگشت حضرت یوسف(ع) به کنعان، یکی از پرمخاطب ترین بخش های سریال یوسف پیامبر(ع) بود که بارها در فضای مجازی دانلود شد.
این مجموعه  که در ۴۵ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای، در مرکز سیما فیلم  تهیه شد به یکی از پربیننده‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی در ایران تبدیل شد و پخش‌های مجدد آن با استقبال بالایی رو به رو بود. مصطفی زمانی، محمود پاک نیت، کتایون ریاحی، جعفر دهقان، عباس امیری، جهانبخش سلطانی، رحیم نوروزی، مهوش صبرکن، الهام حمیدی، پروانه معصومی و لیلا بلوکات در این مجموعه نقش آفرینی کردند.
 
 
 
حضرت محمد(ص)
نام اثر: محمد رسول‌ ا...(ص)
کارگردان: مجید مجیدی
بازیگر نقش پیامبر: امیر حیدری در نقش حضرت محمد(ص) در نوجوانی و کودکی بدون نمایش چهره.
فیلم محمد رسول‌ا...(ص) داستان کودکی پیامبر اعظم(ص) را  در شعب ابی‌طالب روایت می کند. صحنه‌های درگذشت مادر حضرت محمد(ص) در روستای ابوا و دوران شیرخوارگی و خردسالی پیامبر(ص) در روستای سعدیه هم از دیگر بخش‌های این فیلم است. فیلم با اولین سفر پیامبر اکرم(ص) به شام و رسیدن به صومعه بحیرا به پایان می‌رسد.
«مجید مجیدی» به سراغ ساخت اثری مهم درباره زندگی حضرت محمد (ص)  با مشارکت  عوامل بین المللی رفت.«محمد رسول ا... (ص) » با مجموعه ای از بهترین دست اندرکاران سینما ساخته شده  و از امتیازات ویژه فنی برخوردار است.
 
 

 

حضرت زکریا(ع)
نام اثر: مریم مقدس 
کارگردان: شهریار بحرانی
بازیگر نقش پیامبر: پرویز پورحسینی
پرویز پورحسینی در این فیلم نقش حضرت زکریا(ع) را بازی کرد؛ کاراکتری که توانست کاهنان را متقاعد کند تا حضرت مریم(س) در بیت المقدس ساکن شود.
 
 
 
 
 
حضرت سلیمان(ع)
نام اثر: ملک سلیمان
کارگردان: شهریار بحرانی
بازیگر نقش پیامبر: امین زندگانی
این فیلم پرخرج مقطعی از زندگی حضرت سلیمان(ع) را به تصویر می کشد و به سه بخش اصلی تقسیم شده است. صحنه های جنگ سپاه حضرت سلیمان(ع) با لشکر اجنه و پرواز کشتی سلیمان نبی جزو پرخرج ترین سکانس های تولید شده در سینمای ایران است.
 

 

 

 

حضرت ایوب(ع)
نام اثر: ایوب پیامبر(ع) 
بازیگر نقش پیامبر: فرج ا... سلحشور
سلحشور پروژه های مربوط به زندگی پیامبران را با به تصویر کشیدن دوره هایی از زندگی حضرت ایوب(ع) آغاز کرد و مصایب مختلف زندگی ایشان را  به تصویر کشید. از دل این فیلم سینمایی یک سریال هم تولید و در تلویزیون پخش شد.

 

 

 

حضرت عیسی(ع)

نام اثر: بشارت منجی
کارگردان: نادر طالب زاده
بازیگر نقش پیامبر: احمد سلیمان نیا
محوریت سریال بشارت منجی، روایت داستان حضرت عیسی مسیح (ع) است که در تابستان سال 1389 روی آنتن شبکه اول سیما رفت.  یک فیلم سینمایی هم از دل این سریال بر پرده سینما نقش بست.