سوسوی چراغ گود زورخانه فاروج

میم پرور
  زنگ مرشد که به صدا در می آید  خون پهلوانی به جوش می آید. نوای یا علی(ع) که در گود می پیچد، صدای جوانمردی بلند می شود. زورخانه ها نماد جوانمردپروری هستند. عاشقان ورزش زورخانه ای عشقی خاص به گود دارند و همیشه منتظر صدای زنگ مرشد هستند. 
گود زورخانه فاروج از آن گودهایی است که خاموشی صدای زنگ مرشد را تجربه کرده است. مدت مدیدی سکوت به جای نوای یا علی(ع) بر گود حکم فرما بود. اینک با این که این گود بازگشایی شده اما تداوم مشکلات همچنان علاقه مندان را نگران کرده است. این گزارش روایتی از گود زورخانه فاروج است.
بهمن ماه سال 92 بود که گود زورخانه فاروج افتتاح شد و علاقه مندان به این رشته ورزشی را یک بار دیگر به کلاس جوانمردی و پهلوانی فرا خواند اما مدتی نگذشت که چراغ این خانه به دلایلی همچون نبود تجهیزات و امکانات، عدم رغبت و انگیزه جوانان و مشکلاتی دیگر خاموش شد و با این خاموشی ذوق و شوق و انگیزه علاقه مندان به این رشته ورزشی نیز به خاموشی کشیده شد به گونه ای که در این چند سال، تا ماه گذشته در این گود نیز کاملاً بسته بود و ورزشکاران نیز خودشان رغبت و انگیزه ای برای باز کردن قفل آن نداشتند. اوایل ماه  جاری بود که به همت تعدادی از جوانان غیرتمند و به پشتوانه فرماندار شهرستان  و رئیس اداره ورزش و جوانان،  چراغ گود دوباره روشن شد و در این مدت، طبق برنامه زمان بندی شده شاهد حضور منظم ورزشکاران در این مکان هستیم. 
اما قصه به این جا ختم نشده است چرا که ورزشکاران از این می ترسند که قصه این مثنوی باز ناتمام بماند و بار دیگر این ورزش تعطیل و در گود بسته شود. یکی از ورزشکاران ورزش پهلوانی می گوید: تعداد زیادی از جوانان در شهر به این رشته ورزشی بسیار علاقه مند و دارای استعدادهای خاص در این بخش هستند.
«رحمانی» می افزاید: اما متأسفانه در این مدت در گود کاملاً بسته بود و الان که باز شده از آن می ترسیم که حمایت صورت نگیرد و مجدداً این ورزش تعطیل شود. یکی دیگر از ورزشکاران خواستار حمایت بیشتر مسئولان از ورزشکاران و این رشته ورزشی  است. «جهانی» می افزاید: بدون شک اگر امکانات انجام ورزش پهلوانی در این شهرستان فراهم شود ذوق و انگیزه ورزشکاران و علاقه مندان بیشتر می شود. وی اظهار می کند: طبق برنامه زمان بندی شده ورزشکاران در حال تمرین هستند و انتظار می رود با توجه به رسیدن فصل سرما، امکانات بیشتری فراهم شود. وی  اضافه می کند: همه ما با ذوق و علاقه زیادی به میدان آمده ایم و امیدواریم با حمایت مسئولان، این راه را تا رسیدن به موفقیت های ارزشمند طی کنیم. 
یکی دیگر از ورزشکاران از کمبود امکانات ورزشی گلایه مند است و می افزاید: امکانات کافی برای  ورزش پهلوانی و زورخانه ای فراهم نشده و ورزشکاران اگر باز هم شاهد کمبود امکانات باشند احتمال دارد دوباره کناره گیری کنند. وی ابراز می کند: اطراف ساختمان خاکی است و با اولین بارش باران رفت و آمد سخت می شود. «علی اکبر کیوان» رئیس اداره ورزش و جوانان فاروج می گوید: در راستای تجهیز این مکان ورزشی تاکنون طی دو مرحله و در هر بار 15 میلیون ریال هزینه شده است و امکانات لازم را تا حدودی فراهم کرده ایم. وی ابراز می کند: بدون شک اگر شاهد حضور و استقبال ورزشکاران باشیم بیشتر از این هزینه صورت خواهد گرفت و کمبودها را برطرف خواهیم کرد. وی اظهار می کند: اکنون مرشد و مربی از یکی از شهرهای همجوار به این شهر می آید که امیدواریم با همت جوانان و ورزشکاران در مدت کوتاهی از بین ورزشکاران این شهر افرادی این مسئولیت را بر عهده گیرند. «کیوان» می گوید: اگر انگیزه و علاقه ورزشکاران بیشتر باشد در نظر داریم برنامه زمان بندی شده برای گروه نونهالان و کارمندان ادارات داشته باشیم  و در راستای گسترش این ورزش تلاش خواهیم کرد.