کمبود شیر و لبنیات فله‌ای در بازار استان

 لبنیات سنتی کیمیا شد

اسعدی
افزایش قیمت فراورده های لبنی صنعتی، موجب شده است تقاضا برای شیر و لبنیات فله‌ای در خراسان شمالی افزایش یابد و این افزایش تقاضا در حالی است که این روزها بازار استان با معضل کمبود فراورده‌های لبنی سنتی مواجه است.
یکی از شهروندان که برای خرید شیر فله‌ای مراجعه کرده است، می‌گوید: به فروشگاهی رفتم تا شیر فله‌ای بخرم ابتدا یکی از فروشندگان گفت نداریم و دقیقه‌ای بعد فروشنده‌ای دیگر گفت داریم ولی یک‌جا فروختیم و نمی‌توانیم از آن کم کنیم.
شهروندی دیگر نیز بیان می کند: برای خرید یک کیلو شیر محلی به چند مغازه‌ای که همیشه شیر داشتند رفتم اما هیچ‌کدام شیر فله‌ای نداشتند و گفتند که شیر پیدا نمی‌شود و پس از پرس‌وجوی بسیار توانستم شیر فله‌ای بخرم.
یکی از شهروندان از افزایش قیمت پنیر و کره سنتی گلایه دارد و می‌گوید: محصولات لبنی سنتی افزایش قیمت محسوسی داشته ‌است هر چند در این گرانی‌ها دامدار هم حق دارد و نمی‌توان از او انتظار داشت که قیمت شیر را افزایش ندهد ولی از وقتی که لبنیات صنعتی به شدت گران شده است، ما از لبنیات محلی استفاده می‌کنیم که این روزها یا در بازار نیست یا گران است.
یک فروشنده لبنیات سنتی می‌گوید: همیشه شیر را برای فروش از شخصی مشخص که از کیفیت محصولش مطمئن بودم خریداری می‌کردم ولی آن فرد با توجه به افزایش قیمت کنسانتره، نتوانست از پس هزینه‌های نگهداری گاوهایش برآید و آن‌ها را برای کشتار برد و پس از این ماجرا تا یک هفته به هر دری زدم نتوانستم شیر برای فروش پیدا کنم.
«علی‌آبادی» می افزاید: پس از یک هفته بالاخره توانستم شیر با کیفیت مد نظرم را پیدا کنم و کیلویی هزار و 800 تومان بخرم و با توجه به افزایش قیمت نایلون و برق، کیلویی 2 هزار تومان می‌فروشم که اصلاً صرفه اقتصادی ندارد و چون مغازه‌ام لبنیاتی است مجبورم شیر بیاورم.وی تصریح می‌کند: از طرفی تعزیرات می‌گوید باید شیر را کیلویی هزار و 600 تومان بخری و زیر 2 هزار تومان بفروشی ولی حتی به قیمت هزار و 800 تومان هم به سختی شیر فله‌ای پیدا می‌شود چه برسد به هزار و 600 تومان.
لبنیات فروشی دیگر می‌گوید: از زمانی که قیمت لبنیات صنعتی افزایش یافته است، کارخانه ها نیز شیر را کیلویی  هزار و 600 تا هزار و 800 تومان از دامدار می‌خرند و با توجه به این‌که فروش یک‌جای شیر فله‌ای هم برای دامدار راحت است و هم ریزش آن را کم می‌کند و موضوع استهلاک خودرو و کاهش رفت‌وآمد، موجب می‌شود دامدار ترجیح دهد شیر را به کارخانه بفروشد تا هم ضرر نکند و هم یارانه سبوس دریافت کند.
رئیس اتحادیه لبنیات فروشان در این باره می‌گوید: از زمانی که قیمت لبنیات صنعتی افزایش یافته است، کارخانه‌ها شیر فله‌ای را با قیمت بهتری می‌خرند و فروشندگان ترجیح می‌دهند شیر را مستقیم به کارخانه بفروشند.
«قاسم‌زاده» می‌افزاید: از طرفی قیمت نهاده‌های دامی نیز افزایش یافته است و تمایل به نگهداری دام کم و در نتیجه میزان تولید شیر کم شده است اما دلیل عمده کمبود شیر فله‌ای در بازار استان، عرضه مستقیم به کارخانه است.
وی تصریح می‌کند: در گذشته نیز لبنیات محلی و فله‌ای در خراسان شمالی طرفدار بیشتری داشت اما از زمان افزایش قیمت لبنیات صنعتی، به واسطه تفاوت قیمت‌ها تقاضا برای لبنیات محلی در استان بیشتر شده است اما بازار استان در این زمینه با کمبود مواجه است.
وی با اشاره به سلامت بیشتر لبنیات صنعتی نسبت به لبنیات محلی، به مردم توصیه می‌کندکه مصرف لبنیات صنعتی را در اولویت قرار دهند.