محور شیروان- زیارت؛ مسیری پر از دلهره

عوض زاده
 جاده شیروان به شهر زیارت (خیابان سردار شهید حاجلو) که در واقع علاوه بر شهر زیارت محور دسترسی به بخش های سرحد و قوشخانه و آرامگاه مرکزی شیروان است وضعیت مناسبی ندارد و بارها شاهد تصادف در این جاده بوده ایم.
عرض کم و نداشتن شانه خاکی مناسب، نبود علایم راهنمایی و رانندگی به اندازه کافی و وجود نداشتن روشنایی از مشکلاتی است که این جاده با آن ها رو به رو است.
هر چند با راه اندازی زیرگذر در تقاطع جاده اصلی به زیارت امنیت تردد در آن محور تا حد قابل قبولی افزایش یافته است اما همچنان اکثر رانندگان جاده سردار شهید حاجلو را برای عبور و مرور ترجیح می دهند؛ جاده ای که به خصوص در روزهای پنج شنبه و در مناسبت هایی مانند عید فطر با حجم سنگین ترافیک رو به رو می شود و در بعضی مواقع منجر به وقوع تصادفات زنجیره ای شده است.
یکی از شهروندان شیروانی که به خاطر شغل اش روزهای غیر تعطیل در این مسیر رفت و آمد دارد می گوید: عرض کم این جاده بارها باعث بروز حادثه و برخورد خودروها با یکدیگر شده است.
«نادری» با بیان این که روزهای پنج شنبه به خاطر حضور مردم در آرامگاه مرکزی شیروان شاهد ترافیک سنگینی در این جاده هستیم، اظهار می کند: همین مسئله و استاندارد نبودن مسیر بارها باعث وقوع سانحه شده است و از طرفی تقاطع انتهای خیابان پیروزی در ابتدای این جاده از سمت شیروان به صورتی است که بسیاری از رانندگان به جای حرکت قانونی، حرکت در مسیر خلاف را انتخاب می کنند و باعث بروز سانحه می شوند.
یکی دیگر از شهروندان با بیان این که بسیاری از کشاورزان در این مسیر خودروی خود را کنار جاده پارک می کنند، اظهار می کند: از طرفی عرض کم جاده و از طرف دیگر نبود شانه خاکی موجب شده است پارک خودروها در کنار جاده باعث بروز تصادف یا ایجاد خطر شود.
«قاسمی» تردد ماشین آلات کشاورزی و تراکتورها در این مسیر را یکی دیگر از مشکلات آن می داند و اضافه می کند: عبور و مرور این خودروها با سرعت پایین باعث ایجاد ترافیک می شود و در شب نیز به خاطر نبود نور کافی می تواند حادثه ساز باشد.
وی می افزاید: به نظر می رسد تعریض، بولوار کشی، نصب تیرهای چراغ برق، آسفالت مناسب و ساخت پارکینگ در کنار جاده باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
در این باره سرپرست اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شیروان با بیان این که شرایط جاده  شیروان به  زیارت اخیراً در شورای ترافیک شهرستان مورد بررسی قرار گرفته است می افزاید: در رابطه با این مسئله که این جاده در حوزه شهرداری قرار دارد یا در حوزه راهداری اختلافاتی وجود دارد.
«جوان» با بیان این که این جاده توسط شهرداری زیرسازی و آسفالت شده است تصریح می کند: راهداری تابلوهایی  را در حد استانداردهای یک جاده فرعی نصب کرد اما این تابلوها نیز به سرقت رفت.
وی با بیان این که با بهره برداری از تقاطع غیر همسطح در دوراهی جاده زیارت و جاده اصلی حجم ترافیک در این جاده تا حد زیادی کاهش یافت ابراز می کند: مشکل اصلی هم اکنون در مناسبت ها و روزهای پنج شنبه است.
وی در رابطه با این سوال که آیا تصمیمی برای یک طرفه شدن این جاده گرفته شده است، اظهار می کند: این مسئله نیازمند تصویب در شورای ترافیک است و تاکنون در این زمینه تصمیمی گرفته نشده است.