جاده«قره میدان» درحصار نخاله های ساختمانی

برومند
 سال گذشته گزارشی با عنوان «نخاله های ساختمانی بر چهره شهر آشخانه» در روزنامه «خراسان شمالی» به چاپ رسید و طی آن «یزدانپور» مسئول خدمات شهری شهرداری آشخانه مطرح کرد: برای نخاله های ساختمانی محل جدیدی در ۱۵ کیلومتری جاده قره میدان با پیگیری های انجام شده توسط سازمان پسماند استان پیش بینی شده است تا شهروندان بتوانند از این محل برای تخلیه این نخاله ها استفاده کنند.
با گذشت بیش از یک سال هنوز این مشکل برطرف نشده است، به گونه ای که وقتی از جاده قره میدان عبور می‌کنیم با منظره زشت نخاله های رها شده مواجه می شویم.البته جلسات مکرری برای رفع این معضل شهری در فرمانداری برگزار شده است که طی آن ها فرماندار شهرستان تاکید کرد: این مشکل باید هر چه سریع تر حل شود زیرا نخاله های ساختمانی باعث بروز بیماری سالک بین همشهریان می شود.
یکی از شهروندان با گلایه از این که بر تخلیه نخاله های ساختمانی نظارت نمی شود، می گوید: در بحث نخاله‌های ساختمانی آشخانه، متاسفانه با بی تدبیری دست به گریبان هستیم و اکنون تخلیه نخاله‌های ساختمانی مدیریت نمی‌شود و در جاده قره میدان شاهد هستیم که این نخاله‌ها از گوشه و کنار شهر به این محل سرازیر می‌شوند و با ایجاد گرد و غبار چهره این محل را زشت می کنند. «یزدانی» می افزاید: جاده قره میدان به جایگاهی برای ریختن نخاله های ساختمانی تبدیل شده است و  برخی راننده ها در روز روشن و جلوی چشم همه به تخلیه نخاله های ساختمانی اقدام می‌کنند که لازم است شهرداری آشخانه برای جمع آوری آن ها اقدام کند.
یکی دیگر از اهالی آشخانه که از مسیر این جاده تردد می کند، با اشاره به جولان نخاله های ساختمانی می گوید: برخی اهالی آشخانه نخاله های ساختمانی شان را در این مکان تخلیه می کنند و در آینده‌ای نزدیک این محل به کانون انباشته شدن سایر زباله ها نیز تبدیل می شود.
«نوری» اظهار می کند: افزایش تجمع سگ‌های ولگرد از مشکلات عمده جمع‌آوری نکردن زباله و نخاله های ساختمانی در این شهر است.وی ادامه می دهد: در بعضی از نقاط شهر، نخاله‌های ساختمانی پراکنده هستند و چهره زشتی به شهر داده‌اند که شهرداری باید هرچه سریع‌تر برای این معضل چاره اساسی بیندیشد .
«کیوان پور» شهروند دیگری است که می گوید: از مسئولان تقاضا داریم برای رفع معضل نخاله های ساختمانی این منطقه تصمیم جدی بگیرند تا مردم و شهروندان از این معضل رهایی یابند.
در این باره نایب رئیس شورای شهر آشخانه می گوید: شهرداری و شورای شهر محلی را برای پسماند و زباله های منازل در اطراف شهر در قره میدان انتخاب کرده اند ولی مکان خاصی را هنوز برای تخلیه نخاله های ساختمانی مشخص نکرده اند.
«هاشمی نژاد» می افزاید: شهرداری آشخانه از اطراف سنگ شکن اش مصالحی را برداشت کرده و حفره های بزرگی ایجاد شده است و در همین محل تابلویی برای تخلیه نخاله های ساختمانی نصب شده تا در این محل تجمیع شود. وی اظهار می کند: ولی مردم نخاله های ساختمانی شان را در ورودی شهر که نزدیک است تخلیه می کنند.وی در خصوص خطرات احتمالی نخاله های ساختمانی ابراز می کند: این نخاله ها از جمله سیمان، کاشی و گچ  به دلیل آن که از جنس خاک هستند تولید بیماری و برای محیط زیست مشکلی ایجاد نمی کنند و می توان آن ها را در حفره های ایجاد شده دفن کرد.
«هاشمی نژاد» ادامه می دهد: برخی افراد در وقت غیر اداری به تخلیه نخاله های ساختمانی شان در اطراف شهر اقدام می‌کنند و اهالی باید این موضوع را درک کنند که رهاسازی نخاله های ساختمانی جلوه خوبی به منظر و سیمای شهری نمی دهد. وی بیان  کرد: تابلویی با عنوان «محل تخلیه نخاله های ساختمانی» در این جاده نصب شده است که شهروندان را برای رهاسازی نخاله های شان به آن مکان هدایت می‌کند.
وی اضافه می کند: برخی پیمانکاران ساختمان به دلیل این که در زمان کمتری نخاله ها را تخلیه کنند در حاشیه شهر آن ها را رها می کنند و این نخاله ها تا اطراف دانشگاه پیام نور هم رسیده اند. 
وی می گوید: شهرداری آشخانه هر چند وقت در جاده قره میدان با شن ریزی منظره زشت را از بین می برد. از مردم آشخانه تقاضا می کنیم نخاله های ساختمانی شان را در مکانی که شهرداری مشخص کرده است رها کنند تا هم حفره های ایجاد شده توسط نخاله های ساختمانی که از جنس خودشان هستند، پر شود و هم ظاهر شهر نازیبا  نشود.