خواب طولانی پروژه تالار فرهنگ و هنر

مرتضوی
 قرار بود پروژه تالار فرهنگ و هنر بجنورد 3 ساله و با هزینه کرد 11 میلیارد و 120 میلیون تومان در سال 93 به اتمام برسد اما با گذشت 7 سال از روند ساخت آن با 11 هزار و 650 مترمربع زیربنا و تخصیص 16 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار، هنوز در نیمه راه و اکنون به دنبال تعطیلی کارگاه و کمبود اعتبار، پروژه وضعیت نیمه تعطیل به خود گرفته است؛ پروژه ای که از همان ابتدا ملی- استانی بود اما به واسطه رایزنی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ملی شد ولی تزریق کم و کند اعتبارات آن را دوباره به سوی پروژه ملی- استانی سوق داد. در حالی که هنوز مهر ملی- استانی شدن این پروژه خشک نشده است زمزمه های ملی شدن آن به گوش می رسد.
 طولانی شدن روند پروژه تالار فرهنگ و هنر طی هفته های گذشته جمعی از مسئولان استانی را برای بررسی روند ساخت آن کشاند و گفته می شود روند فعالیت پیمانکار این پروژه، موجب نارضایتی معاون عمرانی استاندار شده است.
 اما این همه ماجرا نیست و طولانی شدن پروژه سبب شده است 6 میلیارد تومان اعتبار به پیمانکار در راستای به روز رسانی قیمت ها تعدیل شود و همین امر باعث نیمه تعطیل شدن کارگاه شده  و نشان دهنده نبود نظارت لازم در این خصوص است.
در این میان «طهماسبی» معاون اداری، مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی ضمن تایید نارضایتی معاون عمرانی استاندار از روند فعالیت پیمانکار پروژه تالار فرهنگ و هنر طی بازدید هفته های گذشته از آن  به  ارسال نامه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تسریع در روند ساخت پروژه اشاره و اظهار می کند: تاکنون  14.5 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه هزینه شده است.
پیش از این مدیر پروژه تالار فرهنگ و هنر بجنورد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور با تایید روند کند این پروژه و این که با اعتبارات اندک نمی توان پیش بینی کرد چند سال دیگر شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود، گفته بود: این مسئله به لحاظ فنی اصلاً به نفع ما نیست زیرا پروژه دچار فرسایش می شود.
 «توکلیان» اضافه کرده بود: از آن جایی که وضعیت اقتصادی به سامان نیست، تلاش های صورت گرفته چندان به چشم نمی آید و به نظر می رسد برای بهره برداری از این پروژه، به 40 میلیارد تومان  اعتبار نیاز است.
مدیر دفتر عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ضمن رد نبود نظارت از سوی این وزارتخانه درخصوص این پروژه با تاکید بر این که مشاور ناظر برای آن وجود دارد مگر این که به واسطه کمبود اعتبار اقدامی نشود و کار تعطیل باشد، اعتبار امسال این تالار را 2 میلیارد و 625 میلیون تومان اعلام می کند که 2 میلیارد و 300 میلیون تومان در قالب اوراق اسناد خزانه تخصیص  یافته و به واسطه این که پروژه استانی شده است باید از طریق سازمان برنامه و بودجه به استان ابلاغ شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
 «معمار» به 40 درصد پیشرفت فیزیکی  این پروژه  اشاره می کند و می گوید: با توجه به این که پروژه تالار فرهنگ و هنر بجنورد نیازمند تجهیزات تخصصی است در مجموع به  60 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با احتساب تخصیص سالانه 2 میلیارد تومان،  15 سال طول می کشد تا به سرانجام برسد.
وی البته از این که برای به سرانجام رسیدن این پروژه بهره گیری از  ظرفیت بخش خصوصی  را در دستور کار قرار داده اند، سخن می گوید و ادامه می دهد: در نظر داریم پروژه را  از ملی- استانی به ملی تغییر وضعیت دهیم.
پیش از این مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به اهمیت قائل شدن دولت برای تکمیل زیرساخت های عمرانی در حوزه فرهنگ اشاره کرده و گفته بود: با وجود کمبود منابع و اعتبارات در سال های اخیر، نگاه ویژه ای به این پروژه شده است. وی اظهار امیدواری کرده بود: با پیگیری های انجام شده شاهد سرعت در روند ساخت این پروژه باشیم.
 «حسین فرخنده» تسریع در روند تکمیل پروژه را خواستار شده و بیان کرده بود: هر زمانی که در استان پروژه فرهنگی و هنری به بهره برداری رسیده است، شاهد رونق گرفتن این فعالیت ها بوده ایم، بنابراین به جرئت می توان گفت بهره برداری از این پروژه افق روشنی را در استان به دنبال خواهد داشت.
 با همه اما و اگرها به نظر می رسد پروژه ای که طرح مطالعاتی آن از سال 87 شروع شد و قرار بود 36 ماهه به اتمام برسد قصد ندارد از خواب طولانی برخیزد و همچنان روند تخصیص اعتبار و بهره برداری از آن در ابهام به سر می برد و معلوم نیست اهالی فرهنگ و هنر استان چند سال دیگر باید منتظر باشند چراغ این تالار روشن شود تا در آن گرد هم آیند و از طرح ها و برنامه های شان بگویند.