کلاف سردرگم یارانه زوج های جدید

اسعدی
موضوع یارانه این روزها قصه پرغصه بخشی از مردم استان شده است. زوج هایی که تازه ازدواج کرده‌اند و والدین نوزادان تازه متولد شده، از جمله این افراد هستند که پیگیری شان برای جدا کردن یارانه از خانواده شان و اضافه کردن نام نوزاد به فهرست افراد یارانه بگیر، بدون نتیجه مانده و این موضوع دغدغه هر روزشان شده است.
دولت در سال های اخیر، تلاش کرد به دلیل برخی مشکلات، یارانه بی نیازان را قطع و پرداخت آن صرفاً به نیازمندان را دنبال کند. این موضوع به زعم کارشناسان، منطقی به نظر می رسد حال بماند که در این میان هیچ گاه مشخص نشد که سیستم حذف یارانه دقیقاً به چه شکلی عمل می کند و هنوز برخی بی نیازان یارانه می گیرند و برخی نیازمندان واقعی از دریافت آن محروم شده اند. اما سوال این جاست که چرا زوج های جوانی که سرمایه شخصی ندارند و در این شرایط اقتصادی در دو دوتا چهارتای مخارج زندگی شان مانده اند، شامل دریافت یارانه نمی‌شوند و پیگیری شان برای دریافت آن بی نتیجه مانده است؟ نوزادان تازه متولد شده چرا تا چند ماه از دریافت یارانه محروم هستند؟
 پرداخت یارانه در قبال طلاق پدر و مادر!
زوج های جوانی که به تازگی تشکیل خانواده داده اند و قصد جدا کردن یارانه شان را از خانواده های خود دارند، از نمونه های صریح و مشخص در سیستم پرداخت و حذف یارانه هستند و  بعضی از آن ها برای این موضوع، دچار مشکل شده اند.
در این باره یک شهروند بجنوردی که 10 ماه از ازدواجش می گذرد، می گوید: از زمانی که ازدواج کرده ایم، برای جدا کردن یارانه مان اقدام کرده ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده ایم.
«محمدی» بیان می کند: برای این موضوع به اداره تعاون مراجعه کردیم که ما را به پلیس+ 10 هدایت کردند. آن جا گفتند نام همسرم در فهرست نیست و تحت هیچ شرایطی نمی تواند یارانه دریافت کند اما نام من در فهرست بود و گفتند اگر می خواهی یارانه ات را جدا کنی، با توجه به این که یارانه پدر و مادرت قطع شده است، فقط باید نامه طلاق پدر و مادرت را که به تایید فرمانداری رسیده است بیاوری تا بتوانی یارانه ات را جدا و دریافت کنی.
وی با انتقاد از این موضوع ادامه می دهد: به نظر می رسد برای این که بتوانم یارانه بگیرم، باید پدر و مادرم را به طلاق صوری تشویق کنم!
وی تصریح می کند: با وجود این که همسرم خانه دار است و خودم کار نیمه وقت و درآمد اندکی دارم مجبورم از دریافت یارانه صرفه نظر کنم.
جوان دیگری می گوید: چون یارانه خانواده خودم و همسرم هنوز برقرار بود و جدا نشده بود، پس از ازدواج به راحتی توانستیم با مراجعه به مرکز پلیس+ 10 و تسلیم مدارک هویتی یارانه مان را جدا کنیم.وی اظهارمی کند: این کار به راحتی و جدا از هر گونه ملاحظه ای مانند داشتن سرمایه، شغل یا درآمد مشخص انجام شد و با وجود این که  من و همسرم شاغل و از وضعیت مالی نسبتاً خوبی برخوردار هستیم، یارانه دریافت می کنیم.یک دانشجو می گوید: زمانی که یارانه بخشی از مردم قطع شد، یارانه خانواده ام در حالی که درآمد پدرم به زحمت به ماهی 700 هزار تومان می رسید، قطع شد. حالا که ازدواج کرده ام و تصمیم گرفته ام یارانه خودم و همسرم را فعال کنم، متولیان می گویند چون یارانه خانواده پدرت قطع شده است، شما دیگر شامل دریافت یارانه نمی شوید. این در حالی است که من فقط یک شناسنامه به نام خودم دارم و از هیچ جایی حقوق نمی گیرم.
جوان دیگری اظهارمی کند: سال گذشته ازدواج کردیم و از همان موقع یارانه خانواده همسرم با این توضیح که با ازدواج دخترشان خانواده شان 4 نفره شده است، قطع شد. وقتی تصمیم گرفتم با جدا کردن یارانه خودم همسرم را تحت تکفل ام قرار دهم، گفتند چون یارانه خانواده همسرم قطع شده است هیچ راهی برای پرداخت یارانه به همسرم وجود ندارد مگر این که ابتدا یارانه خانواده همسرم برقرار شود.
«جعفری» می افزاید: اگر بخواهم یارانه همسرم را برقرار کنم، چاره ای نیست جز این که طلاق بگیریم تا خانواده همسرم دوباره 5 نفره شوند و یارانه شان برقرار شود و با ازدواج مجدد، خیلی سریع و تا یارانه آن ها دوباره قطع نشده است، یارانه خودم و همسرم را جدا کنم.
ماه هایی که نادیده گرفته می شود
فرد دیگری که از 6 ماه قبل با به دنیا آمدن فرزندش پدر شده است، می گوید: از زمانی که فرزندم متولد شده است، به دنبال برقراری یارانه او هستم اما هنوز به نتیجه نرسیده ام.
شهروند دیگری هم اظهارمی کند: 7 ماه زمان برد تا بالاخره یارانه فرزندم برقرار شد اما پس از این مدت دوندگی و پیگیری، یارانه ماه های قبل پرداخت نشد و گفتند از این پس یارانه پرداخت می شود و برای گذشته نمی توان کاری کرد.
سوال بی جواب
این که متولی رسیدگی به این مسائل و مشکلات شهروندان چه دستگاه یا نهادی است، سوالی است که برای ما بدون پاسخ ماند. اداره کل امور اقتصادی و دارایی که پیشتر این امور را پیگیری می کرد، اظهارمی کند: مسائل به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار شده است و از سوی دیگر این اداره کل می گوید فقط مسئولیت حذف یارانه اقشار پر درآمد به وزارتخانه ما واگذار شده است و زوج های جوان و والدین نوزادان تازه متولد شده باید به پلیس+ 10 مراجعه کنند، البته افرادی که مشکل داشتند طبق گفته خودشان در مراجعه به آن نتیجه گرفته بودند.