بیم و امید ها برای افزایش سقف تسهیلات مسکن

شیری- افزایش قیمت مسکن و متعاقب آن ثابت ماندن سقف تسهیلات آن، باعث کاهش شدید قدرت خرید مردم در بخش مسکن شده است به طوری که امروزه بسیاری از متقاضیان این تسهیلات از خرید مسکن ناامید شده اند زیرا میزان تسهیلات موجود جوابگوی خرید مسکن نیست. در حالی که مسکن یکی از نیازهای اولیه محسوب می شود این روزها تأمین آن به یکی از بزرگ ترین دغدغه های افراد به خصوص زوج های جوان تبدیل شده است. در همین باره «قلی پور» که یکی از زوج های جوان متقاضی وام مسکن است، گفت: سال گذشته با تمام تلاش مان بالاخره توانستیم به امید خرید مسکن، مبلغی را در بانک سپرده گذاری کنیم اما اکنون که موعد استفاده از این تسهیلات رسیده است، با این میزان، توان خرید نداریم.
وی افزود: یک واحد مسکونی سال گذشته 150 میلیون تومان قیمت گذاری شده بود و به امید خرید آن سپرده گذاری کردیم اما امسال 280 میلیون تومان قیمت گذاری شده است و دیگر با این شرایط توان خرید نخواهیم داشت.
یکی دیگر از زوج های جوان نیز اظهارکرد: میزان تسهیلات پرداختی با توجه به قیمت مسکن بسیار پایین است اما با این وجود افزایش میزان تسهیلات برای متقاضیان مقرون به صرفه نخواهد بود زیرا در شرایط اقتصادی موجود بازپرداخت تسهیلات برای متقاضیان ممکن نیست.
وی اظهار کرد: تا زمانی که دولت برای تعدیل قیمت ها اقدام نکند، وضعیت نابه سامان بازار مسکن با افزایش میزان تسهیلات هم بهبود نخواهد یافت.
در همین باره مدیر شعب بانک مسکن خراسان شمالی گفت: ما نباید خوشبین باشیم  که فقط با افزایش سقف تسهیلات، مشکل مسکن برطرف خواهد شد زیرا در شرایط فعلی که قیمت مسکن 4 برابر شده است، اگر تسهیلات دو برابر هم شود، جوابگوی خرید مسکن نخواهد بود.
«اسدی فر» افزود: هم اکنون بانک پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن را داده و این موضوع در شورای عالی پول و اعتبار هم مطرح شده اما هنوز مصوب نشده است.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه اکنون منتظر تصمیم مدیران ارشد برای افزایش سقف تسهیلات هستیم، اما مسئله دیگری که وجود دارد این است که توانایی مردم برای بازپرداخت اقساط تسهیلات موجود هم کاهش یافته است.
وی اظهار کرد: در شرایط فعلی اگر برای مسکن یکم دو فقره تسهیلات روی یک پلاک پرداخت شود، اقساط آن با این که 12 ساله است، به یک میلیون و 700 هزار تومان می رسد که باز هم برخی توان پرداخت این میزان اقساط را در ماه ندارند، بنابراین اگر سقف تسهیلات افزایش یابد میزان اقساط نیز چندین برابر افزایش می یابد و توان پرداخت تسهیلات هم کمتر خواهد شد.
وی اضافه کرد: برای بهبود شرایط موجود لازم است مدت زمان بازپرداخت تسهیلات از 12 به 25 سال افزایش یابد که در این صورت بانک متضرر می شود.
«اسدی فر» تصریح کرد: لازم است دولت همت کند و چاره ای بیندیشد چون بانک به تنهایی نمی تواند این مشکل را برطرف کند و آن قدر قیمت ها افزایش یافته که کار سخت شده است.
وی با اشاره به این که تعدادی از اعضای قبلی شورای پول و اعتبار از جمله وزیر راه و شهرسازی، رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد تغییر کرده اند، خاطرنشان کرد: باید اعضای شورای پول و اعتبار با هماهنگی و برگزاری جلسه در خصوص تصویب افزایش سقف تسهیلات مسکن به توافق برسند که به طور حتم با این شرایط زمان بر خواهد بود.
وی با اشاره به این که در بخش مسکن یکم، رتبه 5 کشوری را داریم ادامه داد: اگر شرایط تسهیلات و گرانی مسکن همین گونه ادامه داشته باشد احتمال دارد سال آینده متقاضیان زیادی از دریافت تسهیلات انصراف دهند.