سرکی به تاریک خانه های خبری و رویدادهای استانی

سرخط های ۹۷

اسدی- سال 97 نیز با همه تلخی ها و شیرینی هایش گذشت، سال سختی را از نظر اقتصادی پشت سر گذاشتیم و در این مسیر تلاش کردیم مشکلات را منعکس کنیم، شادی ها را بنگاریم و خوشی و ناخوشی ها را از زیر قلم بگذرانیم تا در عین انعکاس اخبار، در مسیر توسعه استان گام برداریم. آن چه می خوانید گزیده ای از اخبار و اتفاق هایی است که در سال 97 رخ داد.

نبرد پهلوانان
نبرد پهلوانان در گود چشمه زینل خان همانند هر سال اولین رخداد مهم استان بود، همزمان با چهاردهمین طلوع خورشید فروردین باز هم عاشقان منش و روش پهلوانی در استان گرداگرد گود کشتی چشمه زینل خان به نظاره کشتی باچوخه نشستند. چوخه کارانی که «چوخه» یا «چوخا» به تن کرده بودند در رویارویی با رقبای خویش حاضر شدند و زور بازوی خود را به رخ علاقه مندان به چوخه کشیدند.
نجات از آتش
16 فروردین سال 97، در پی آتش سوزی در پارکینگ یک مجتمع مسکونی در خیابان ساحلی شیروان 29 نفر در آتش و دود گرفتار و ۱۴ نفر از آنان راهی بیمارستان شدند، این حادثه از مهم ترین رویدادهای این ماه بود که در روزنامه خراسان شمالی منتشر شد.
افزایش قربانیان جاده مرگ
حوادث در محور بجنورد- جنگل گلستان موسوم به «جاده مرگ» از اخبار ویژه ای است که روزنامه خراسان شمالی پیگیر آن هاست. یکی از اخبار مهم در این باره که 18 فروردین به چاپ رسید در خصوص افزایش ۳۶ درصدی تعداد قربانیان حوادث رانندگی استان در طرح نوروزی بود. طبق این خبر و مطابق اعلام اورژانس، خراسان شمالی پس از استان های تهران و اصفهان بیشترین سوانح ترافیکی و عملیات امدادی اورژانس در کشور را با وقوع 58۸ فقره تصادف داشت.
رژه اقتدار
همزمان با سالروز فرمان حمایت امام خمینی(ره) از ارتش و نام گذاری 29 فروردین به نام ارتش توسط معمار انقلاب اسلامی، یگان های مختلف تیپ شهید دلجویان خراسان شمالی همراه با دیگر نیروهای مسلح استان با برگزاری رژه، اقتدار خود را دوباره به رخ دشمنان کشیدند.

خداحافظ آیت ا...
ضایعه غم بار درگذشت آیت ا... «مهمان نواز»، از مهم ترین رویدادهای امسال بود که با عنوان «خداحافظ آیت ا...» تیتر یک روزنامه خراسان شمالی شد. در این خبر که 3 اردیبهشت منتشر شد، آمده است: عالم وارسته، فقیه والامقام، پدر معنوی خراسان شمالی، حضرت آیت ا... «حبیب ا... مهمان نواز» پس از سال ها مجاهدت در راه حفظ و اعتلای اسلام و انقلاب، دعوت حق را لبیک گفت و به ملکوت اعلی پیوست.
پایان کار 1850 واحد مسکونی مناطق زلزله زده
زلزله اردیبهشت سال 96 از مهم ترین رخدادهای این سال بود و بازسازی منازل تخریب شده از اولویت های استان بود که  بر همین اساس نیز اول اردیبهشت سال 97 مسئولان خبر خوشی را در خصوص پایان کار برخی منازل زلزله زده اعلام کردند، بنا بر این خبر که مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی اعلام کرده است، ساخت هزار و 850 واحد مسکونی در مناطق زلزله زده استان پایان یافت.
کیلومتر به کیلومتر در جاده مرگ
گزارش «خراسان شمالی» از وضعیت محور بجنورد- گلستان از دیگر گزارش های مهم این روزنامه بود که در آن به اتفاق های خوب انجام شده و اقدامات باقی مانده پرداخته شد. این گزارش تیتر یک روزنامه در  ششم اردیبهشت را به خود اختصاص داد. در همین تاریخ خبر خوب دیگری نیز منتشر شد که در آن مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان از افتتاح فاز یک منطقه ویژه اقتصادی در 21 مرداد سال ۹۷خبر داده بود. پیگیری اخبار منطقه ویژه اقتصادی از مهم ترین اقداماتی بود که توسط تیم اقتصادی روزنامه خراسان شمالی در سالی که گذشت انجام شد.
مهر؛ پیش راه اندازی پروژه شمش آلومینیم
پیش راه اندازی پروژه شمش آلومینیم از دیگر اخبار اقتصادی خوب منتشر شده در این روزنامه بود. بر اساس این خبر و به گفته مدیرعامل شرکت آلومینای ایران، قرار بود پروژه شمش آلومینیم امسال به بهره‌برداری برسد و در مهر سال 97 این پروژه پیش راه اندازی شود.
سوت جدید ریلی
پروژه راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان از مهم ترین پروژه های توسعه ای استان بود که روزنامه خراسان شمالی قدم به قدم آن را دنبال کرد، افت و خیزها را رصد و اتفاق های افتاده در این مسیر را تحلیل کرد، خبرنگار اقتصادی ما با ده ها گزارش و خبر آخرین اقدامات و گره های موجود در این پروژه مهم را پیگیری کرد، یک خبر از این پروژه با تیتر «راه آهن بجنورد- گرگان در آستانه یک دور باطل» بیستم اسفند در همین رسانه به چاپ رسید.
 

بازار سیاه ارز
بازار ارز و کنکاش در مورد آن چه در حال رخ دادن بود، خبرنگاران اقتصادی ما را بارها به این سمت کشاند و «بازار سیاه ارز» از جمله این گزارش ها بود.
بجنورد غرق در ریزگردها
 هجوم ریزگردها به استان و مرکز آن از دیگر رخدادهای مهم سال بود که این روزنامه گزارش و اخباری را در این خصوص منتشر کرد؛ «بجنورد غرق در ریزگردها» یک نمونه از این گزارش هاست که به دنبال هجوم ریزگردها به بجنورد در یازدهم خرداد درج شد.
نشست علمای شیعه و اهل سنت
نشست صمیمی علمای شیعه و اهل سنت نیز یکی از مهم ترین رخدادهای استان است که هر سال روزنامه خراسان شمالی به انعکاس آن می پردازد و امسال نیز این نشست همچون سال های گذشته منعکس شد.

یوزها در آستانه تاریخ سازی
تب داغ فوتبال ما را نیز گرفت و به منظور نشان دادن شور و اشتیاق مردم برای بازی ایران و پرتغال گزارشی با عنوان «یوزها در آستانه تاریخ سازی» چاپ شد.
4 نفر سوختند
روز خونبار جاده مرگ که در آن روز 5 نفر در پی تصادف شدید خودروی پژو 405 با تیبا در محور بجنورد- گلستان موسوم به جاده مرگ جان باختند که 4 نفر از آن‌ها بر اثر آتش سوزی خودرو جان خود را از دست دادند، از تلخ ترین خبرهای سال بود که ما نیز آن را منتشر کردیم.

«صالحی» رفت و «خباز» آمد
یکی از خبرهای مهم سال در استان تغییر استانداران خراسان شمالی بود، آخرین روز تیر استاندار جدید خراسان شمالی معرفی شد و «خباز» سکان هدایت کشتی استان را به دست گرفت، هر چند عمر سکانداری او تنها به 3 ماه رسید و با مصوبه منع به کارگیری بازنشستگان در خدمات دولتی جای خود را به «شجاعی» داد. روزنامه خراسان شمالی که از گذشته تحلیل هایی در این باره داشت، این خبر مهم را تیتر یک خود کرد.
غوغایی بود
این مطلب به 14 سالگی روزنامه خراسان شمالی اختصاص داشت و گزارشی از یک جشن باشکوه با حضور مردم، مسئولان و اهالی رسانه بود.
مسمومیت 55 نفر از اهالی یک روستا
یکی از مهم ترین رخدادهای سال 97 مسمومیت اهالی شمال شرق روستای صندل آباد، روستایی در حومه شهر بجنورد بود که بامداد 29 مرداد سال  97 دچار مسمومیت شدند، روزنامه خراسان شمالی از انعکاس این خبر داغ نیز غافل نماند.
 

جشن «کپه داغ»
15 شهریور جشن ثبت «کپه داغ» به عنوان سیزدهمین ذخیره گاه زیستکره کشور با حضور معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور، معاون دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران، استاندار خراسان شمالی و نماینده مردم شیروان در مجلس در منطقه گلیل به طور رسمی برگزار شد.
تاخت تابستانه
4 شهریور مسابقات پر هیجان سوارکاری تابستانه به مناسبت گرامی داشت هفته دولت و عید سعید قربان در بخش غلامان شهرستان راز و جرگلان برگزار شد، خبر ورزشی پرهیجانی که با عنوان «تاخت تابستانه» منتشر شد.

گام های پرصلابت
اول مهر مراسم رژه باشکوه نیروهای مسلح استان به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در بجنورد برگزار شد و روزنامه خراسان شمالی با تیتر «گام های پرصلابت» این مراسم را پوشش داد.
 دیدار راویان و نویسندگان استان با رهبر انقلاب
امسال 7 نفر از راویان و نویسندگان استان با رهبر انقلاب دیدار کردند، این خبر خوش 5 مهر در این روزنامه به چاپ رسید.
رزمایش اقتدار
رزمایش سپاهیان محمد رسول ا...(ص) در خراسان شمالی همزمان با سراسر کشور با حضور 20 هزار بسیجی صبح پنج شنبه 12 مهر در بولوار دولت بجنورد برگزار شد، این رخداد مهم با عنوان «رزمایش اقتدار» در این روزنامه به چاپ رسید.
حذف قتلگاه ۲۰ قربانی در جاده مرگ
صبح روز 21 مهر، با بهره برداری از 7.5 کیلومتر از باند دوم محور بجنورد-گلستان در محدوده اسپاخو تا چمن بید، یکی از مرگبارترین قطعات جاده مرگ که طی 3 سال گذشته 20 قربانی گرفت، حذف شد، روزنامه خراسان شمالی این رویداد خوش و مهم را تیتر یک و عکس خود کرد.

سرنوشت نامعلوم 83 میلیارد تومان
سرنوشت نامعلوم 83 میلیارد تومان از مهم ترین اخباری است که به نقل از «قربانی» رئیس مجمع نمایندگان استان به چاپ رسید.
توزیع برنج با ارز دولتی
توزیع برنج پاکستانی با ارز دولتی از 9 آبان در بجنورد آغاز شد که این رسانه نیز با عنوان «توزیع برنج با ارز دولتی» به آن پرداخت.
2 خبر مهم قضایی
دستگیری معاون سازمان صمت به دنبال دستگیری رئیس این سازمان از مهم ترین اخبار سال در استان بود و روزنامه نیز با عنوان 2 خبر مهم قضایی این موضوع را منعکس کرد.
پست اشتباهی
آیین تکریم و معارفه مدیرکل پست خراسان شمالی در حالی برگزار شد که اشتباهی عجیب در آن رخ داد و معارفه‌ای بی‌سابقه را در استان رقم زد، خبر این رویداد مهم و حواشی آن 27 آبان با عنوان «پست اشتباهی» به چاپ رسید.

دستور میلیاردی برای راه‌های روستایی
دوم دی، رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی از دستور سازمان برنامه و بودجه به منظور تخصیص 60 میلیارد تومان به محورهای روستایی استان در راستای مصوبه سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی خبر داد.
دیداری برای بودجه
26 دی، رئیس مجمع نمایندگان استان از پیگیری ویژه جذب اعتبار برای پروژه محور بجنورد- گلستان در دیدار نمایندگان استان و استاندار خراسان شمالی با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خبر داد.

جشن افتتاح
جشن های 40 سالگی انقلاب اسلامی 12 بهمن با شکوه خاصی آغاز و روبان 983 پروژه در استان بریده شد، این خبر مهم را روزنامه خراسان شمالی با عنوان «جشن افتتاح» منعکس کرد.

فروردین

قول های مسئولان به توان‌جویان
روزنامه خراسان شمالی برای برطرف شدن مشکلات معلولان ساکن در پروژه عظیم 294 واحدی مسکن معلولان بیش از 20 خبر و گزارش منتشر کرد که با انتشار این اخبار و گزارش ها بخش عمده ای از مشکلات این ساکنان برطرف شد. قول های مسئولان به توان جویان اولین گزارش چاپ شده در روزنامه خراسان شمالی در این باره بود.
بازگشت زمستان
در آخرین روزهای نخستین ماه فصل بهار در سال 97 بارش برف برخی نقاط استان به خصوص ارتفاعات و مناطق کوهستانی را سفیدپوش و چهره بهاری استان را زمستانی کرد؛ این رخداد از مهم ترین اخبار در خصوص وضعیت آب و هوای استان در بهار بود که در این روزنامه منتشر شد.

اردیبهشت

برداشت گل محمدی
برداشت گل محمدی خوش عطر و بوترین خبری است که در سال 97 به چاپ رسید و در آن از آغاز برداشت گل محمدی خبر داده شد.
پسا خروج
خروج آمریکا از برجام و برنامه هایش برای اعمال تحریم ها علیه ایران، از مهم ترین موضوعات سیاسی و اقتصادی سال 97 بود، تیم گزارش این روزنامه نیز این موضوع داغ روز را سوژه خود قرار داد و در گزارشی با عنوان «پساخروج» به آن پرداخت.
صفای جزء خوانی
آغاز جزء خوانی قرآن همزمان با حلول ماه مبارک رمضان از دیگر رویدادهای مهم مذهبی استان بود که در این روزنامه به آن پرداخته شد.
آهنگ دیگری بنوازید
 تغییر و تحول ها در پست های مدیریتی موضوعی بود که سال 97 استان به آن مبتلا بود؛ موضوعی که از قلم نکته سنج این روزنامه پنهان نماند و در مطلبی به آن پرداخته شد.

خرداد

حماسه قدس
تجدید عهد با آرمان های انقلاب و حمایت از مردم مظلوم فلسطین رویداد مهم دیگری بود که در این روزنامه منعکس شد.
بجنورد، میدان محک تنیسورهای کشور
برای اولین بار هیئت تنیس «خراسان شمالی» میزبان مسابقات کشوری شد، روزنامه خراسان شمالی این اتفاق مهم ورزشی را به شکل ویژه منعکس کرد.
تشکیل کمیته پیگیری پرونده های مهم مفاسد اقتصادی و اداری
کمیته پیگیری پرونده های مهم مفاسد اقتصادی و اداری با تعیین قضات ویژه در استان تشکیل شد، مطلبی که 31 خرداد سال 97 تیتر یک روزنامه خراسان شمالی شد.

تیر

روز حادثه در خراسان شمالی
26 تیر روز حادثه برای 2 شهرستان استان بود. در این روز همزمان زمین لرزه، آتش سوزی، سیل و توفان در این دو شهر به وقوع پیوست. این روز پر حادثه با تیتر «روز حادثه در خراسان شمالی» تیتر عکس این  روزنامه شد.

مرداد

سنگ تمام
17 مرداد مصادف با روز خبرنگار سبد سبد مهربانی روانه تحریریه روزنامه خراسان شمالی شد؛ انعکاس این مهربانی ها با عنوان «سنگ تمام» تیتر یک این روزنامه شد.
پلمب انبار 3 داروخانه
نظارت دولت بر وضعیت توزیع و مبارزه با احتکار کالاها از جمله اقدامات و اخبار مهم سال 97 بود، روزنامه خراسان شمالی نیز به طور ویژه پیگیر این اخبار در استان بود و اولین خبر در این باره با «پلمب انبار 3 داروخانه» و «اقدامات وسیع دستگاه قضا برای مبارزه با محتکران» منتشر شد.

شهریور

لالایی عاشورایی
همایش شیرخوارگان حسینی 24 شهریور برگزار شد و این روزنامه با تیتر «لالایی عاشورایی» این رخداد مذهبی در استان را منعکس کرد.
حال و هوای بین الحرمین
خراسان شمالی در تاسوعا و عاشورای حسینی، سراسر در غم و اندوه بود و در سوگ شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش به سوگ نشست. خبر این سوگ نشینی بزرگ عاشورایی 31 شهریور در  روزنامه خراسان شمالی منعکس شد.

مهر

یاد شهیدان وحدت
همزمان با 26 مهر، سالروز شهادت شهیدان محمدزاده و شوشتری، یاد شهیدان وحدت در مسجد انقلاب بجنورد گرامی داشته شد و روزنامه خراسان شمالی این خبر مهم را با عنوان «یاد شهیدان وحدت» به چاپ رساند.
خسارت سیل پاییز
سیل پاییزی در استان یک قربانی گرفت و این خبر یکی از تلخ ترین اخبار این ماه شد، گزارش خسارت سیل در استان 15 مهر با عنوان «خسارت سیل پاییزی» منتشر شد.
 

آبان

آذر

گفتمان اربعه وحدت
همزمان با هفته وحدت، تحریریه روزنامه «خراسان شمالی» میزبان نشست صمیمی درباره وحدت بود و  4 نفر از علمای شیعه و اهل سنت شهرستان راز و جرگلان گفتمان اربعه وحدت داشتند.

گردهمایی  بسیجیان
به مناسبت 5 آذر، سالروز تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی(ره) و گرامی داشت هفته بسیج، گردهمایی بزرگ بسیجیان در مصلای بجنورد برگزار شد.

دی

بهمن

اسفند

  دستور ویژه برای جاده مرگ
از مهم ترین خبرهای خوش سال 97 که 15 اسفند منتشر شد، دستور ویژه وزارت راه برای اتمام محور بجنورد- گلستان تا پایان سال ۹۸ بود، این خبر خوش در جلسه استاندار و نمایندگان خراسان شمالی با وزیر راه و شهرسازی مطرح شد که با عنوان «ضرب الاجل وزیر برای جاده مرگ» تیتر یک و عکس روزنامه خراسان شمالی شد.