تلاش برای قاب نوروزی

کارگردان ها در حال کارند

مریم ضیغمی- فصلی تازه در راه است و در این روز‌ها صدای پای بهار به جسم و جان مردم حال و هوایی تازه می بخشد. در این ایام مردم اوقات فراغت خود را به تفریحاتی همچون تماشای تلویزیون و رفتن به سینما اختصاص می دهند به همین دلیل تولید اثر ویژه ایام نوروز برای تهیه کنندگان بسیار بااهمیت و رقابت در این خصوص نیز چشمگیر است و تجربه ثابت کرده این دوران حداکثر مخاطب را به ویژه برای تلویزیون خواهد داشت.
 این مهم، به دغدغه‌ای همیشگی برای مدیران صدا و سیما تبدیل شده است تا هر سال تلاش کنند سریال‌هایی را در کنداکتور شبکه‌ها قرار دهند که پیش بینی می‌شود پر بیننده باشند. این روزها سریال «ن. خ» برای شبکه یک، «برسر دوراهی» برای شبکه دو و «زوج یا فرد» برای شبکه سه در حال تصویربرداری است تا هر یک با فضایی متفاوت برای نوروز ۹۸ آماده شوند؛ سریال‌هایی که کارگردانان هر یک به نوعی در تلاشند عنوان پربیننده‌ترین سریال نوروزی را به نام خود رقم بزنند. سریال شبکه یک ساعت ۲۲ پخش می‌شود، شبکه دو سریالش را ساعت ۲۱ روی آنتن می‌برد و سریال‌ شبکه سه ساعت ۲۰ پخش خواهد شد.
سعید آقاخانی، بهرنگ توفیقی و علیرضا نجف زاده کارگردانان سریال‌های نوروز ۹۸ هستند.
 تجربه ثابت کرده است که تلویزیون تا آخرین روزهای باقی مانده به پخش، درباره سریال‌های مناسبتی خود ممکن است تغییر نظر ‌دهد. با هم مروری بر کارنامه کارگردان های این سریال ها خواهیم داشت.
سعید آقاخانی
«سعید آقاخانی» از نسل بازیگران طنزپرداز است و «ن. خ» را به تهیه کنندگی مهدی فرجی  برای نوروز ساخته است. او که با جنگ «پرواز ۵۷» به کارگردانی مهران مدیری به عرصه فعالیت‌های تلویزیونی وارد شد بعد از آن در فیلم و سریال‌های طنز زیادی حضور داشت اما سابقه کارگردانی او به اواخر دهه ۸۰ برمی‌گردد که سریال «عید امسال» را در نوروز ۸۸ برای پخش از شبکه تهران ساخت و کارگردانی را با تهیه‌کنندگانی همچون محمدمهدی عسگرپور و سیدمحمود رضوی آغاز کرد. آقاخانی نوروز یک سال بعد سریال «زن بابا» را برای شبکه سه به مرحله تولید رساند که این سریال توانست مخاطبان قابل توجهی را به خود جلب کند و این یکی، دو کار باعث شد این بازیگر از آن پس در تلویزیون بیشتر به کارگردانی مشغول شود تا بازیگری! او در این سال‌ها حدود ۱۰ سریال را کارگردانی کرده است و «دزد و پلیس» از جمله آثار او و جزو کارهایی بود که جایگاه بهنام تشکر و هومن برق‌نورد را به عنوان یک زوج کمدین در کنار یکدیگر تثبیت کرد.آخرین تجربه سریال‌سازی نوروزی آقاخانی به سال ۹۴ برمی‌گردد که اثری با حال و هوایی خاص را به قلم بهرام توکلی کارگردانی کرد؛ سریال «بیمار استاندارد» به دلیل فضای متفاوت نتوانست به راحتی مورد اقبال مخاطبان نوروزی قرار گیرد.
بهرنگ توفیقی
بهرنگ توفیقی سریال «بر سر دوراهی» را برای پخش نوروزی کارگردانی کرده است. در کارنامه او از آثار مناسبتی تا کار اکشن دیده می‌شود. او طی یکی، دو دهه به‌عنوان دستیار کارگردانانی همچون مازیار میری و فرزاد موتمن کار کرده است. توفیقی در سال ۸۹ دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز در فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان بود. او اولین تجربه کارگردانی اش را در سال ۹۰ با ساخت سریال «مسیر انحرافی» کسب کرد.او چند سریال «پشت بام تهران»، «انقلاب زیبا»، «زیر پای مادر»، «عقیق»، «پدر» و «آمین» را ساخت که از میان آن‌ها سریال رمضانی «زیر پای مادر» بیشتر در یادها ماند. «بر سر دوراهی» اولین سریال نوروزی توفیقی در میان این مناسبتی‌هاست که باید دید در میان دو سریال دیگر چقدر می‌تواند موفق باشد.
علیرضا نجف زاده
«علیرضا نجف‌زاده» سال‌ها به عنوان دستیار کارگردان در کنار کارگردانانی همچون محمدحسین لطیفی و سیروس مقدم فعالیت داشته است. او در مجموعه «پایتخت» به عنوان مجری طرح این تیم را همراهی کرد و اکنون کارگردان  سریال «زوج یا فرد» است.اگرچه همان ابتدا در خبرها مطرح شد که علیرضا نجف زاده و محمدحسین لطیفی همراه با هم کارگردانی این کار را بر عهده دارند و لطیفی تا ۳۰ بهمن در این پروژه حضور دارد اما لطیفی بیشتر به عنوان مشاور پروژه و مشاور کارگردان، نجف زاده را همراهی کرد و در واقع این اولین سریال مستقل نجف زاده در مقام کارگردان است و باید دید میزان استقبال از اثر نوروزی او چقدر است.