پیش بینی هوای استان در تعطیلات نوروزی

سیزده بدر؛ احتمالاً بارانی

صدیقی- نخستین روز سال نو با لطافت بارش باران پراکنده و خفیف در استان همراه خواهد بود اما پیش بینی می شود «سیزده بدر»، روز طبیعت، هوا ابری و بارانی باشد. به گزارش خبرنگار ما، بر اساس پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی سامانه بارشی خاصی در ایام تعطیلات نوروزی در استان نخواهیم داشت و چهار روز نخست از روزهای هفته اول و دو روز از روزهای هفته دوم تعطیلات نوروزی بارانی(گاهی به صورت پراکنده) خواهد بود. بر اساس داده های دریافتی هواشناسی استان، هر چند برای روز اول سال جدید بارش پراکنده باران پیش بینی می شود اما آسمان روزهای دوم و سوم هفته اول تعطیلات نوروزی صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد خواهد بود و هم استانی ها می توانند بدون شرایط جوی خاص از هوای بهاری نهایت لذت را ببرند. بر اساس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان، با ورود سامانه بارشی جدید از  روز چهارم هفته اول تعطیلات نوروزی، روزهای پنجم  و هفتم همراه با بارش پراکنده باران خواهد بود. در سه روز اول هفته دوم تعطیلات هم آسمان صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد گاهی شدید خواهد بود. به احتمال زیاد آسمان در روزهای دوازدهم و سیزدهم  صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد، به تدریج افزایش ابر و بارش باران خواهد بود اما با این وجود هم استانی ها می توانند به دامان طبیعت بروند و یک روز به یاد ماندنی را در کنار خانواده های خود رقم بزنند.
اختلال در رفت و آمد در پی بارش باران و برف
باران عصر دیروز و شب گذشته، نقاط مختلف استان را در بر گرفت به گونه ای که موجب آب گرفتگی برخی معابر شد. برف نیز برخی مناطق این خطه را سفیدپوش کرد و موجب ایجاد اختلال در تردد وسایل نقلیه شد. در این بین، جاده جنگل گلستان به علت طغیان رودخانه و بارش شدید باران و محور بجنورد- شوقان- جاجرم به علت بارش برف و کولاک شدید برای ساعاتی مسدود شد.
بارش ها در بهار آینده بیش از حد نرمال است
میزان بارش ها در فصل بهار سال آینده در اکثر نقاط استان نرمال و بیش از حد نرمال خواهد بود. مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی با بیان این خبر در جمع خبرنگاران افزود: پیش بینی میزان بارش ها طی این مدت در فروردین سال آینده 10 تا 20 میلی متر و بیش از حد نرمال، در اردیبهشت 5 تا 10 میلی متر و بیش از حد نرمال و در خرداد در حد نرمال خواهد بود. «بیجندی» گفت: دما در فروردین و اردیبهشت در حد نرمال است اما در خرداد با افزیش یک تا 2 درجه ای همراه خواهد بود. وی با بیان این که 70 درصد استان درگیر انواع لایه های خشکسالی است و افق پیش رو تداوم این وضعیت است، تصریح کرد: طی سه ماه زمستان امسال اگر چه میزان بارندگی های استان خوب و در حد نرمال بود اما این وضعیت نشان دهنده این نیست که خشکسالی خراسان شمالی رو به پایان است چون خروج از پدیده خشکسالی زمان بر و چندین ساله است. «بیجندی» اظهار کرد: طی نیمه دوم سال زراعی جاری میانگین بارندگی در استان 187 میلی متر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 79 درصد و نسبت به دوره بلند مدت آماری 25 درصد افزایش داشت. وی با بیان این که به احتمال زیاد تابستان سال 98، گرم خواهد بود، افزود: خراسان شمالی تنها استانی است که مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی در کشور ندارد .