آشپزی

ماش پلو

گروه اجتماعی- ماش یکی از دانه های بسیار مفید و غنی از مواد معدنی است. بر این اساس ماش پلو که یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی است بهتر است برای وعده سحری مورد استفاده قرار گیرد.
مواد لازم برای 3 نفر
  برنج  3 پیمانه، ماش  2 پیمانه، پیاز یک  عدد متوسط، نمک، فلفل، زردچوبه، ادویه، زعفران دم کرده و روغن به مقدار لازم، نان لواش برای ته دیگ، آبلیمو یک قاشق غذاخوری.
طرز تهیه
  برنج را به دقت می شوییم و به مدت 2 ساعت با مخلوط آب و نمک خیس می کنیم. ماش را با 3 پیمانه آب می گذاریم روی حرارت بجوشد. پس از آن که 2 یا 3 جوش زد مقداری نمک به آن می افزاییم. نمک باعث می شود ماش حجیم شود و همچنین زودتر بپزد.حالا باید برنج را در آبکش بریزیم تا آب و نمک اضافی آن شسته شود. برنج را آبکش می کنیم، در صورت دلخواه می توانیم یک  قاشق غذاخوری آبلیمو نیز به آن اضافه کنیم، این کار باعث می شود برنج قد بکشد.پس از آن که برنج را در صافی ریختیم مقدار کمی روغن در قابلمه می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا داغ شود. نان را کف قابلمه قرار می دهیم. لایه ای برنج روی آن می ریزیم و بعد لایه ای ماش و تا زمانی که همه برنج و ماش را داخل قابلمه بریزیم، همین روال را ادامه می دهیم. سپس  قابلمه را روی حرارت ملایم می گذاریم تا دم بکشد. برای پخت کامل پلو، 15 تا 20 دقیقه زمان لازم است.پیاز را نگینی خرد می کنیم و با کمی روغن تفت می دهیم، پس از آن که طلایی شد، گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می کنیم و با ادویه، نمک، فلفل و زردچوبه تفت می دهیم.یک پیمانه آب یا همان آبی را که از روی ماش گرفته بودیم به مخلوط پیاز و گوشت اضافه می کنیم تا گوشت کاملاً بپزد. باید تا تبخیر کامل آب صبر کنیم.هنگامی که برنج دم کشید، مقداری از برنج را با زعفران دم کرده مخلوط می کنیم. کمی روغن داغ می کنیم و روی پلو می ریزیم. اینک می توانیم ماش پلو را داخل دیس بریزیم و با برنج زعفرانی و مخلوط گوشت چرخ کرده تزیین کنیم.