تلنگر

دادگاه بدوی چیست؟

وقتی اختلاف حقوقی یا شکایتی در مراجع قضایی مطرح می‌شود، تصمیمی که قاضی پس از رسیدگی به اختلاف یا شکایت می‌گیرد، رأی نامیده می‌شود. اگر چه تعداد زیادی از افرادی که دانش حقوقی ندارند به راحتی نمی‌توانند محتوای یک رأی را درک کنند اما تمام این افراد این موضوع را که رأی همان تصمیم قاضی درباره پرونده مورد رسیدگی است، درک می‌کنند و این تصمیم و رأی در نهایت به صورت دادنامه به آن‌ها ابلاغ خواهد شد.
به دادگاهی که در ابتدا دعوا و شکایت در آن جا مطرح  و رسیدگی می شود و در نهایت رأی صادر می‌کند، بدوی می‌گویند. به رأیی که توسط این دادگاهِ صالح به رسیدگی صادر می‌شود، رأی بدوی می‌گویند.
زمانی که پرونده حقوقی یا کیفری در مراجع قضایی رسیدگی می‌شود، این امر صرفاً با صدور رأی در همان دادگاهی که رسیدگی در آن آغاز می‌شود به پایان نمی‌رسد و در اکثر موارد راه برای اعتراض شخصی که رأی علیه او صادر شده است، باز است بنابراین در بسیاری از موارد امکان رسیدگی و صدور رأی در مراجع دیگر از جمله دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور وجود دارد.
تمام آرایی که صادر می‌شوند قابلیت تجدیدنظرخواهی را دارند و دادگاهی که در رأی صادر شده تجدیدنظر می‌کند، دادگاه تجدیدنظر نام دارد.
هنگامی که یک شخص برای طرح شکایت خود به دادگستری مراجعه می‌کند تا از مقامات قضایی درخواست کند به شکایت او رسیدگی کنند، طبق قانون مقامات قضایی وظیفه دارند تحقیقات لازم را انجام دهند و با توجه به آن‌چه در پرونده آمده‌است، حکم مناسب و شایسته‌ای را صادر کنند.قرار گرفتن این وظیفه بر عهده‌ مقامات قضایی به این معناست که اگر آن‌ها از انجام این وظیفه خودداری کنند، تخلف کرده‌اند و با مجازاتی که قانون پیش‌بینی کرده‌است، مواجه خواهند شد.اظهارنظر و تصمیم‌گیری درخصوص پرونده‌های قضایی در قالب صدور رأی انجام می‌شود. حال پرسش این است که اگر یک رأی از جانب قاضی صادر شود، آیا می‌توان به آن اعتراض کرد یا این که دو طرف باید از رأی صادر شده به هر نحوی که هست اطاعت کنند و آن را انجام دهند؟ پاسخ به این سوال، منفی است و راه‌های مختلفی برای اعتراض به آرای صادر شده در قوانین پیش‌بینی شده‌است که رایج‌ترین آن‌، تجدید نظرخواهی است.
منبع: میزان