جزئیاتی از اجرای پویش ملی کنترل فشارخون در استان

علوی- 412 مرکز جامع سلامت، خانه بهداشت و پایگاه سیار آماده اجرای پویش ملی کنترل فشار خون در استان هستند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در نشست خبری پویش ملی کنترل فشارخون با بیان این که 60 درصد افراد مبتلا به فشارخون از بیماری شان اطلاع ندارند، خاطرنشان کرد: افراد بالای 30 سال در فاز دوم این طرح که از 17 خرداد آغاز می شود می توانند به 85 مرکز جامع سلامت شهری و روستایی، 307 خانه  بهداشت و 20 پایگاه سیار که با همکاری سازمان های داوطلب خدمات ارائه می دهند، مراجعه کنند تا  فشارخون شان اندازه گیری و ثبت شود. دکتر «احمد هاشمی» ادامه داد: افرادی که در منزل دستگاه فشارسنج دارند می توانند فشارخون شان را اندازه گیری و با ورود به سامانه سلامت و وارد کردن کدملی، آن را ثبت کنند. به گفته وی، 19 درصد از افرادی که از بیماری شان مطلع می شوند برای کنترل آن اقدام نمی کنند. وی با بیان این که بیماری های قلبی و عروقی نخستین عامل مرگ و میر در استان هستند، یادآورشد: 50 درصد موارد ابتلا به بیماری قلبی را می توان به پرفشاری خون نسبت داد.وی اظهارکرد: پویش ملی کنترل فشارخون از 27 اردیبهشت در 2 فاز آغاز شده و فاز نخست این پویش اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم درباره این بیماری است که بیش از یک ماه طول می کشد.وی با اشاره به این که طبق آخرین آمار گرفته شده در سال 96 در خراسان شمالی 20.2 درصد از افراد بالای30 سال به فشار خون مبتلا هستند، تاکید کرد: این آمار نشان می دهد از بین جمعیت 340 هزار نفری بالای 30 سال استان، 64 هزار نفر به پرفشاری خون مبتلا هستند.وی با اشاره به این که خراسان شمالی جزو استان های پرشیوع در کشور است، افزود: بیماری فشارخون انواع مختلفی دارد که یکی فشارخون اولیه است و علت خاصی ندارد و 95  درصد موارد را شامل می شود و دیگری فشارخون ثانویه است که به دنبال مصرف داروها و بیماری های زمینه ای نمود می یابد و 5 درصد موارد را شامل می شود.
وی گفت: افرادی که به صورت حضوری به پایگاه ها مراجعه می کنند اگر به پزشک نیاز داشته باشند پس از شناسایی به پزشک مراکز ارجاع داده می شوند و اگر تشخیص قطعی فشارخون داشته باشند، مراقبت های بعدی انجام می شود. وی فشارخون طبیعی را 14 میلی متر جیوه ذکر کرد.
وی همچنین تبلیغات مصرف نمک دریا و شکر قهوه ای را سودجویانه ذکر کرد و گفت: نمک دریا تصفیه نشده و حاوی فلزات سنگین و سرطان زاست. وی در این جلسه به پیر شدن جمعیت کشور اشاره کرد و گفت: 20.2 درصد جمعیت نازا هستند که اکنون کلینیک درمان نازایی با همکاری جهاد دانشگاهی راه اندازی شده و خدمات نازایی تحت پوشش بیمه است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هم در این جلسه با بیان این که فشارخون در صدر بیماری های غیرواگیر قرار دارد، از آن به عنوان قاتل خاموش یاد کرد و افزود: بیماری فشارخون باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی، بیماری های کلیوی و مرگ ناگهانی می شود. دکتر «حق بین»  با اشاره به این که فشارخون ارتباط زیادی با سبک زندگی افراد دارد، افزود: باید یکی از اساسی ترین و ابتدایی ترین معاینه های پزشکی گرفتن فشارخون باشد و به یک سنت تبدیل شود. به گفته وی، در این طرح باید فشارخون 50 درصد از افراد بالای 30 سال، خانم های باردار و بیماران کلیوی اندازه گیری شود. وی خاطرنشان کرد: در خراسان شمالی حدود 349 هزار نفر مشمول این طرح هستند که از این تعداد باید فشارخون حداقل 174 هزار نفر اندازه گیری شود و احتمال داده می شود 30 درصد این افراد یعنی معادل 52 هزار نفر به بیماری فشارخون مبتلا باشند.