عارضه یابی های بی نتیجه برای توسعه اقتصادی استان

 تزریق بدون برنامه تسهیلات به صنعت

شیری
 بسیاری از صنایع استان نیاز شدیدی به حمایت و اصلاح ساختار دارند تا بتوانند در شرایط اقتصادی موجود حداقل تعطیل نشوند. این روزها صنایع استان بر اثر شرایط اقتصادی موجود، رکود، تورم، نوسان نرخ ارز و کمبود نقدینگی نتوانسته اند به بازدهی مناسبی برسند و برخی کارشناسان معتقدند: برنامه ریزی های نادرست و عارضه یابی های ناقص و بی نتیجه، مانعی برای توسعه اقتصادی استان شده است.
با این که تزریق نقدینگی با هدف خروج از رکود، رونق تولید، افزایش نرخ اشتغال و فعال شدن دوباره بنگاه های اقتصادی از سال های گذشته آغاز شده اما این تسهیلات با کارمزد 18 درصد نتوانسته است آن طور که باید و شاید گرهی از مشکلات صنعت استان باز کند و صنایع همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.یکی از تولیدکنندگان که به گفته خود واحد تولیدی اش در آستانه تعطیلی است، می افزاید: با این که عمده صنایع استان در حال تعطیلی هستند اما همچنان حمایت های غیرپولی و مالی در استان ضعیف است و خلأهای مدیریتی، آموزشی و ساختاری به شدت احساس می شود.
وی که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش ندارد، می افزاید: حمایت و کمکی برای اصلاح ساختار و شکل گیری واحدها بر پایه دانش وجود ندارد چون به اصلاح آن فکر نشده است.
وی اظهار می کند: با این که کارشناسانی برای عارضه یابی صنایع استان معرفی شدند اما هنوز مطالعه و فعالیت آن ها در این بخش نتیجه ای نداشته است.
یکی دیگر از تولیدکنندگان که معتقد است صنعت در حال از بین رفتن است، می گوید: با شرایط موجود، هیچ وقت حال صنعت خوب نخواهد شد مگر این که تولید کننده به روز شود.
وی اظهار می کند: کمک های نقدی تنها اهرم کمکی نیست بلکه حمایت های زیرساختی از جمله آموزش، اصلاح ساختار و بازارسازی باید در برنامه قرار گیرد.
یکی دیگر از صنعت‌گران با انتقاد از تزریق تسهیلات بدون برنامه در سال های گذشته می افزاید: متأسفانه در سال های گذشته به متقاضیان در این بخش بدون هیچ گونه نظارت و بررسی، تسهیلات پرداخت می شد و بخش زیادی از آن در چرخه تولید هزینه نمی شد، به طوری که امروز می توان گفت بعضی از صنعت‌گران استان، صنعت‌گر واقعی نیستند.
وی اظهار می کند: وجود صنایع راکد، غیرفعال یا فعال با ظرفیت های بسیار پایین، حاصل شرایط صنایعی است که هنوز هم به ظرفیت واقعی خود نرسیده اند.رئیس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی می گوید: اکنون واحدهای بسیار زیادی داریم که در آستانه تعطیلی هستند و به زور خودشان را می چرخانند تا تعطیل نشوند.
«حیدریان» می افزاید: واحدی فعال است که سودده باشد اما اکثر واحدها به انبار تبدیل شده اند و می توان گفت 65 تا 75 درصد آن ها غیرفعال هستند.
وی می گوید: واحد فعال باید 25 روز در ماه کار کند در غیر این صورت نیمه فعال است.
وی اضافه می کند: وضعیت صنعت به گونه ای است که فقط باید قوانین مزاحم را از پیش پای آن بردارند و تزریق نقدینگی در شرایط فعلی کمکی به صنعت نمی کند و هر روز یک قانون برای بخشی از آن وضع و به جای رفع موانع، مشکلات جدیدی را ایجاد می کنند.
وی اظهار می کند: در گذشته تسهیلات بدون برنامه و شناسایی صنعت‌گر پرداخت می شد که متأسفانه یا این تسهیلات در بخش صنعت هزینه نمی شد یا چون صنعت‌گران واقعی نبودند امروز با مشکل مدیریتی و فنی مواجه هستند.
وی ادامه می دهد: تولید از بین رفته و امسال وضعیت صنایع از سال گذشته بدتر است به طوری که تولیدکنندگانی که مواد اولیه مصرف می کنند الان سردرگم هستند و تکلیف شان را نمی دانند.