انتظارها برای شبانه روزی شدن درمانگاه های غلامان و جرگلان

نجاهی
 شهرستان ۷۰ هزار نفری راز و جرگلان متشکل از ۸۷ روستا و از داشتن بیمارستان محروم‌ است. این محرومیت و دورافتادگی بر ضرورت احداث درمانگاه شبانه روزی و مجهز در این شهرستان که از ۷ درمانگاه آن فقط یک مورد در مرکز شهرستان شبانه روزی است، می افزاید.سال هاست این مقوله به عنوان یک مطالبه عمومی از طرف اهالی راز و جرگلان مطرح شده اما آن چه در این انتظار ناتمام بر رنج مردم محروم از بیمارستان افزوده، وعده های پیگیری است که در این مدت فرجامی نداشته است‌.
«صالحی» استاندار اسبق خراسان شمالی سال گذشته با اعلام این که درمانگاه یکه صعود شبانه روزی می شود گفته بود: مصوبه شبانه روزی شدن درمانگاه یکه صعود در بخش جرگلان دریافت شده است و به زودی اقدامات لازم برای تسهیل و بهبود ارائه خدمات درمانی به اهالی انجام خواهد شد.
«خباز» استاندار سابق خراسان شمالی هم گفته بود: خود را برای انجام تمام قول های استاندار پیشین متعهد می دانم.
«شجاعی» استاندار فعلی نیز در شورای اداری راز و جرگلان قول داد نشستی در راستای تعیین تکلیف بیمارستان راز و جرگلان و شبانه روزی شدن درمانگاه های مراکز بخش های غلامان و جرگلان برگزار شود اما هنوز در این زمینه اقدام قابل توجه و ملموسی انجام نشده است و بیماران در مراجعه به درمانگاه ها با صف های طولانی مواجه می شوند.
در این باره یکی از اهالی جرگلان با اشاره به تراکم جمعیت و ضریب بالای محرومیت در وجود بیمارستان و دورافتادگی از مرکز استان می گوید: در طول روز اگر به درمانگاه های شهرستان مراجعه کنید به جز برخی مواقع با جمعیت انبوه در صف انتظار مواجه می شوید که از روستاهای اطراف آمده اند.
«سرفراز» با اشاره به این که در نبود بیمارستان باید پزشک متخصص در درمانگاه حضور داشته باشد، تصریح می کند: بیشتر جمعیت راز و جرگلان در ۳ بخش مرکزی، غلامان و جرگلان روستانشین، کشاورز و دامدار هستند و در نبود بیمارستان یک درمانگاه مجهز و شبانه روزی می تواند از دردها و هزینه های شان بکاهد.
یکی دیگر از اهالی راز و جرگلان با اشاره به وضعیت نامناسب راه های ارتباطی شهرستان و آمار بالای تصادفات اظهار می کند: برخی مصدومان تصادفات، بانوان باردار و بیماران خاص در نبود پزشک متخصص، درمانگاه شبانه روزی، سونوگرافی و بیمارستان در راز و جرگلان راهی مرکز استان می شوند.
یکی دیگر از اهالی راز و جرگلان می گوید: تعداد مراجعه کنندگان به درمانگاه ها کم نیست و در برخی درمانگاه های شهرستان، بعضی مواقع پزشک در دهگردشی است و در درمانگاه حضور ندارد و حداقل باید درمانگاه های غلامان و جرگلان که اخیراً شهر شده اند تجهیز و شبانه روزی شوند.«محمدی» اظهار می کند: در تعدادی از درمانگاه های شهرستان بعد از ظهرها به بیماران اورژانسی رسیدگی می کنند در حالی که جمعیت و پراکندگی، تعداد مراجعه کنندگان به درمانگاه طی ساعات شبانه روز، آمار بالای تصادفات و فاصله با اولین درمانگاه شبانه روزی و بیمارستان، شبانه روزی شدن درمانگاه ها و عملی شدن وعده های مسئولان را ضروری می کند.
در این باره رئیس شبکه بهداشت و درمان راز و جرگلان با اشاره به این که شبانه روزی شدن درمانگاه شهر یکه صعود مصوب شده است، می افزاید: نامه رسمی شبانه روزی شدن درمانگاه یکه صعود هنوز دریافت نشده است.
«یوسفی» می گوید: هم اکنون در درمانگاه یکه صعود ۳ پزشک داریم که بیتوته می کنند و هر زمانی که بیماری به درمانگاه مراجعه کند پزشک موظف است بیمار را معاینه کند.
وی با بیان این که در درمانگاه یکه صعود کار شبانه روزی انجام می گیرد ابراز می کند: در کنار ۳ پزشک، یک پرستار و ۲ ماما در درمانگاه فعالیت می کنند و اگر نامه شبانه روزی شدن درمانگاه هم دریافت شود فعالیت به روال گذشته ادامه می یابد.
وی در خصوص شبانه روزی شدن درمانگاه شهر غلامان هم تصریح می کند: نامه ای در این مورد دریافت نکرده ایم و با توجه به شهر شدن غلامان شاید تغییراتی ایجاد شود و پیگیر این موضوع هستیم.