ماه خدا

مراتب روزه داری

در ثواب روزه داری از بیان پیامبر(ص) نکته هایی را در خطبه شعبانیه دیدم که باعث تعجب ام شد مثلاً خواب روزه دار عبادت، نفس های او تسبیح و روزه سپر آتش است،  مهم تر این که خداوند می فرماید: روزه برای من است و پاداش روزه را می دهم.
 با خودم گفتم مگر روزه دار چکار می کند که خدا این همه برایش مایه می گذارد؟ آیا روزه ای که ما می گیریم مستحق این پاداش هاست؟ به فرمایشی از مولا علی(ع) در کتاب غررالحکم برخورد کردم که مو به تنم راست شد و نشان می داد خدای من طالب چه روزه ای است و چطور روزه ای را خوب می خرد. 
در صفحه176 حدیث3363 آقا می فرمایند:  صَوْمُ الْقَلْبِ خَیْرٌ مِنْ صِیَامِ اللِّسَانِ وَ صِیَامُ اللِّسَانِ خَیْرٌ مِنْ صِیَامِ الْبَطْن یعنی روزه قلب بهتر از روزه زبان و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.
فهمیدم بالاترین درجه روزه داری، روزه قلب است و تا دل و فکر پاک نشود فایده ندارد. باید در ماه مبارک روی دل و فکرت کار کنی، مرحله بعد زبانت و در نهایت شکم ات روزه دار باشد. با خودم گفتم: وای 2 مرحله اول را من رها کردم و فقط مرحله و پله آخر را انجام می دهم. خدایا کمک ام کن قلب و زبانم را اول کنترل کنم تا روزه ام مورد رضایت خداوند حاصل بشود، آمین.   
استاد دافعی