مدیریت زمان در تعطیلات

علوی- از آن جایی که همیشه امکان دید و بازدید، مسافرت و رفتن به دامان طبیعت و پارک ها در ایام نوروز وجود داشت، پر کردن اوقات فراغت کار چندان مشکلی به نظر نمی رسید اما امسال با شیوع ویروس کرونا، همه باید در خانه بمانیم تا زنجیره انتقال این ویروس قطع شود. بسیاری از خانواده ها درگیر این موضوع هستند که برای پر کردن اوقات فراغت بچه ها در شرایط کنونی که امکان بیرون رفتن وجود ندارد، چه باید بکنند.
یک کارشناس ارشد روان شناسی عمومی در این باره می گوید: این که گاهی در شرایط بحرانی مانند اکنون ناچار هستیم در خانه بمانیم فارغ از مشکلاتی که بیماری ممکن است به وجود آورد، می تواند یک جنبه مثبت هم داشته باشد و آن این است که تجربه ای برای همه افراد می شود تا قدر با هم بودن را بدانند. «نسترن عابدیان» ادامه می دهد: اگر چه این بحران با ترس ها و نگرانی هایی همراه است اما می تواند نشانه ای از این باشد که قدر سلامتی خود را بدانیم و قدردان و شکرگزار وجود اطرافیان خود و زندگی مان باشیم، لحظه های زندگی را ارج نهیم و با این دید به مسئله نگاه کنیم که تا پیش از این چقدر دورهمی های ساده و دیدن افراد خانواده در نشاط و شادابی ما تاثیر به سزایی داشت اما شاید بسیاری از ما قدردان این موقعیت ها نبودیم و از فرصت پیش آمده «ماندن در خانه»  می توانیم به عنوان فرصتی برای مراجعه به درون خود استفاده کنیم.
وی می گوید: هر فردی باید بتواند در خلوت خود نیز شاد باشد و اوقات خوشی را تجربه کند و در آرامش به کارهای روزمره خود بپردازد. وی بیان می کند: ماندن در خانه در نوروز امسال فرصتی مناسب برای بانوان شاغل است چون بیشتر می توانند در کنار خانواده به خصوص فرزندان خود باشند و باید به جای انجام حرکات وسواس گونه نظافت منزل و ضدعفونی کردن مداوم، در کنار اعضای خانواده بنشینند و از این با هم بودن لذت ببرند. 
این کارشناس با بیان این که ایام نوروز بهترین زمان برای آموزش بچه هاست، اظهارمی کند: بچه ها باید بدانند که نباید فقط متکی به مدرسه و معلم باشند و گاهی شرایط این چنینی ممکن است پیش آید و خودشان باید درس های شان را مرور کنند برای این منظور بهتر است در خانه مادر یا پدر و فرزندان نقش معلم و شاگرد را بازی کنند. 
«عابدیان» اظهارمی کند: نوروز فرصت مناسبی است که بچه ها آموزش مهارت های زندگی را از پدر و مادر خود فراگیرند و دختربچه ها یا پسربچه ها در کنار مادرشان به پختن غذا، آبیاری گلدان ها و نظافت خانه کمک کنند. وی تماشای بیش از حد تلویزیون را توصیه نمی کند و می گوید: در این ایام که کودکان فرصت بیشتری دارند بهتر است فقط یک تا 2 ساعت برنامه های تلویزیون را تماشا کنند و آن برنامه ها و فیلم ها هم متناسب با سن خودشان باشد و باید زمان در این خصوص مدیریت شود زیرا اگر وابستگی به تلویزیون رخ دهد ممکن است بعد از تعطیلات همچنان این وابستگی وجود داشته باشد. وی به خانواده ها تاکید می کند: والدین نباید در این بحران به وجود آمده اخبار را در حضور کودکان پیگیری کنند و بهتر است به جای آن حال و هوای عید را به خانه بیاورند و از بچه ها در چیدن سفره هفت سین کمک بگیرند.