بایدها و نبایدهای تغذیه نوروزی

علوی
نوروز امسال با همه سال های گذشته فرق دارد. امسال به همدیگر وعده داده ایم که دید و بازدیدی نداشته باشیم و دوست داشتن های امسال به دید و بازدید نکردن ختم می شود. در عید امسال باید برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن مان به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تلاش کنیم.
یک کارشناس تغذیه مرکز بهداشت بجنورد در این باره توصیه می کند: در ایام نوروز توجه به تغذیه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا اهمیت ویژه ای دارد و باید موارد بهداشتی در خرید مواد غذایی بیشتر از گذشته مد نظر قرار گیرد. «شهلا جودت» ادامه می دهد: در نوروز امسال هیچ گونه رفت و آمدی نداریم و با توجه به این که در خانه می مانیم و باید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم، بهتر است از مواد با ارزش غذایی بالا استفاده کنیم. وی با اشاره به این که امسال دید و بازدیدی وجود ندارد و آجیل هم خریداری نمی شود، اظهارمی کند: اگر برای مصرف خانواده آجیل خریدید باید حتماً یک بار آن را در توستر یا فر داغ کنید تا ویروس و میکروب های آن از بین برود. وی بر گنجاندن مواد غذایی دارای ویتامین  Cتاکید می کند و می گوید: برای این منظور باید سبزی و سالاد همراه با غذا میل شود و میوه های دارای ویتامین Cمانند کیوی، پرتقال، لیموشیرین، نارنگی  و سبزیجاتی مانند کلم، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، پیازچه و جعفری در برنامه غذایی وجود داشته باشد. وی با بیان این که در عید دید و بازدید و فعالیت چندانی وجود ندارد، خاطرنشان می کند: برای این منظور باید سبزی و سالاد و انواع مواد غذایی با ویتامین های مختلف را در برنامه غذایی مان بگنجانیم به طوری که 3 واحد سبزیجات و 2 واحد میوه جات در برنامه مان وجود داشته باشد. 
وی بر توجه به تغذیه کودکان، زنان باردار و سالمندان تاکید دارد و می گوید: برای بالا بردن ارزش غذایی سالاد بهتر است با آب لیموترش تازه مخلوط شود و در این ایام از خوردن هویج، کدوحلوایی و پیاز خام غافل نشد. این کارشناس تغذیه برای پیشگیری از چاقی در این ایام که فعالیت ها و تحرکات بدنی به حداقل می رسد، نسخه هایی دارد و خاطرنشان می کند: در نوروز باید از مصرف سوسیس، کالباس و غذاهای چرب سنگین خودداری کرد. 
«جودت» عقیده دارد: باید منابع غنی پروتئینی هم برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن در برنامه غذایی وجود داشته باشد. وی بهترین منابع پروتئینی را حبوبات و تخم مرغ می داند و می گوید: اگر در این ایام آجیل هم استفاده شود دارای منابع غنی آهن و روی است. وی تاکید می کند: در ایام نوروز از مصرف لبنیات غافل نشویم و مصرف لبنیات کم چرب در برنامه مان باشد و همچنین می توان از انواع خشکبار مانند توت و انجیر خشک هم استفاده کرد. 
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت بجنورد بیان می کند: غذاها باید خوب پخته شود و از مصرف غذاهای نیم پز، تخم مرغ عسلی و کباب هایی که به خوبی پخته نشده اند، خودداری کرد. وی بر ضدعفونی کردن سبزیجات با آب، مایع ظرف شویی و آب ژاول هم تاکید می کند و ادامه می دهد: همه مراحل پاک کردن سبزی، شستن و آب کشی آن باید با دستکش انجام شود. 
وی بیان می کند: امسال چون دید و بازدیدی نداریم، مصرف شیرینی جات نیز کمتر خواهد بود و اگر در منزل بخواهیم شیرینی مصرف کنیم باید از جای مطمئن تهیه شود و مانند نان دوباره حرارت ببیند اما از آن جایی که در تهیه شیرینی از روغن استفاده می شود ممکن است در اثر حرارت زیاد اکسیده شود که باید این موضوع مد نظر قرار گیرد. 
وی با بیان این که شیرینی جات و کنسروهای شور می توانند سیستم ایمنی بدن را پایین بیاورند، خاطرنشان می کند: باید از مصرف آجیل های شور و کنسروها خودداری کرد زیرا سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند و همچنین باید مصرف قند و شکر را به حداقل رساند. به گفته وی، در این ایام بهتر است از روغن های گیاهی مثل کنجد، آفتابگردان، کلزا و زیتون که منابع خوب ویتامین E هستند، استفاده کنیم، مصرف مواد غذایی سرخ کردنی را به حداقل برسانیم و سعی کنیم بیشتر مواد غذایی بخارپر یا آب پز را در برنامه غذایی خود بگنجانیم و به جای 3 وعده غذایی 4 تا 6 وعده غذایی کوچک داشته باشیم.